11 december skulle jag SFO - OSL via EWR (UA - SK).
Några minuter innan landning på OSL meddelar kaptenen:
- "Jag har goda och dåliga nyheter. De goda nyheter är att vi alldeles strax är framme i Oslo och ni som sitter på vår vänstra sida kan se oss passera flygplatsen precis just nu. De dåliga nyheterna är att ni som sitter på vår vänstra sida kan se oss passera flygplatsen precis just och att vi nu styr mot Köpenhamn eftersom flygplatsen här i Oslo precis stängde på grund av isbark på landningsbanan"
Kabinpersonalen verkade förvånade över valet att gå till CPH eftersom det tydligen var vanligare att man blev omdirigerad till GOT.
Hursomhelst så kommer vi till CPH där alla får gå igenom en säkerhetskontroll för att komma in in terminalen. Här börjar folk protestera när de blir av med sin taxfreesprit som de inhandlat i EWR (och det kan man ju förstå med tanke på vad sprit kostar i Norge!). Jag var nästan först av så jag vet inte om de löste problemet eller om alla blev av med sina flaskor. Direkt man kom nedför trappan så stod det en SAS-tjej och informerade alla om att vårt plan skulle åka vidare till OSL så snart de öppnat igen och det var bara att sätta sig och vänta, det var ingen idé att uppsöka informationsdisken utan håll koll på informationstavlan så skulle den uppdateras så snart de hade mer info.
Trots det så ställde sig de flesta i kön till infodisken, men svensk som man är och van att lyda order, satte jag mig och väntade efter att ha inhandlat lite att äta. Man hade ju ändå varit på väg ganska länge nu.
Efter två timmar försvinner vårt flyg från tavlan och jag börjar ana oråd. Nu är det ju i alla fall ingen kö till informationsdisken och mycket riktigt så är vårt flyg nu inställt. Och det är ju fullt på alla andra flyg förutom ett flyg som ska avgå vid 8 på kvällen, 7 timmar senare, så jag blev inbokad där och uppskriven på stand-by på de tidigare fem flygningarna. Alla andra flyg var redan fullbokade av de som ställt sig i kön till transferdisken direkt och andra passagerare från inställda flyg.
Sen började det roliga med att vandra från ena änden av flygplatsen, upptäcka att de ändrat gate tillbaks till andra änden, varvid 200 uppretade resenärer ska trängas genom hela flygplatsen fram till nån stackars gatepersonal som står och ropar upp folk från stand-by listan, utan mikrofon. Det upprepades ett antal gånger tills jag till slut spenderat en dag på CPH och kom med planet som jag var inbokad på, vilket bara blev en timme sent gentemot utsatt tid och jag kom till OSL runt 12 timmar försenad.
Att planet inte kunde landa på OSL eftersom de tydligen hade 1dm is på landningsbanorna kan ju inte SAS göra så mycket åt, men på CPH var det usel information och allmänt kaos.
Som kompensation för det hela fick jag en voucher på 75DKK som räckte till kaffe och ett wienerbröd (med chokolaud) efter att ha besökt informationsdisken för 4:e gången eller så. Efter att ha klagat hos SAS kundservice fick jag 5k bonusmiles som "a gesture of good will and to demonstrate our concern".
Det var den här gången jag på riktigt bestämde mig för att satsa på guldkort...