Ombokningsproblem med SAS till Thailand över jul/nyår

gearing

New member
Hej, får se om ngn kan hjälpa mig. Jag bokade i juli 4 ToR, Economy, med SAS (Thai operator) med utresa 19dec och hem 2:a jan. Bokade via Ticket och betalade. Nu fick jag detta mail från Ticket:


Då är dilemmat att flygbolaget SAS har lagt om sitt priskoncept till SAS plus och SAS go, vilket innebär att de har lagt om bokningsklasserna helt och hållet även för de bokade biljetterna, så ni är i dagsläget inte inbokade på direktflyget från Stockholm till Phuket den 19 December. Som det ser ut just nu har SAS bokat in er den 17 December från Stockholm via Köpenhamn och Bangkok, vilket innebär att ni i så fall skulle landa den 18 December i Phuket. Jag jobbar verkligen på att få till en lösning på detta och har även diskuterat detta med SAS ett flertal gånger, men deras dilemma är att de måste förfråga dessa platser på nytt, vilket gör att de har ett helt plan som de behöver boka om. Jag vet att de jobbar på en smidigare och bättre lösning, men min undran är om ni kan tänka er att flyga två dagar tidigare och mellanlanda? Jag är verkligen jätteledsen över denna ändring, och både jag och SAS jobbar på att försöka få till en bättre lösning för er.


Är detta ok att göra? Kan jag vägra eller hur ska jag gå tillväga? Barnen kan inte vara lediga så lite struligt. Tacksam för alla tips och förslag
 
Du kan väl få pengarna tillbaka som ett alternativ. Men på det stora hela är det här sådant som händer och du har inte så mycket annat du kan göra än att prata med Ticket.



Jag förstår dock inte riktigt problemet. SAS döpte om sina servicekoncept, men det i sig kan knappast ha gjort att era biljetter blev ombokade. Vad hände egentligen? När bokade du? Har du fått fler mail från Ticket?
 
Jag förstår inte heller problemet. Jag bokade via Ticket, på deras kontor Sveav, och betalade med Amex. Idag fick jag mailet som jag kopierade in. Bokade 29:e juli.
 
agehall skrev:Du kan väl få pengarna tillbaka som ett alternativ. Men på det stora hela är det här sådant som händer och du har inte så mycket annat du kan göra än att prata med Ticket.Jag förstår dock inte riktigt problemet. SAS döpte om sina servicekoncept, men det i sig kan knappast ha gjort att era biljetter blev ombokade. Vad hände egentligen? När bokade du? Har du fått fler mail från Ticket?Klicka för att utvidga...
Håller med. Att SAS ändrat sitt koncept ska inte påverka din redan betalda och biljetterade reservation. Låter snarare som Ticket gjort bort sig på ett eller annat sätt.
 
gearing skrev:Jag förstår inte heller problemet. Jag bokade via Ticket, på deras kontor Sveav, och betalade med Amex. Idag fick jag mailet som jag kopierade in. Bokade 29:e juli.Klicka för att utvidga...
Vägra, stå på dig och kräv att SAS kontaktar dig och förklarar varför du ska drabbas av deras ändringar av koncept.
 
gearing skrev:Jag förstår inte heller problemet. Jag bokade via Ticket, på deras kontor Sveav, och betalade med Amex. Idag fick jag mailet som jag kopierade in. Bokade 29:e juli.Klicka för att utvidga...



Det här är ett rent Ticket problem, SAS är inte involverade. Dom nya klasserna var inte till försäljning när du bokade och betalade. Dom bokade biljetterna går automatiskt över i nya systemet, för dig GO.
 
Kebalibre skrev:Håller med. Att SAS ändrat sitt koncept ska inte påverka din redan betalda och biljetterade reservation. Låter snarare som Ticket gjort bort sig på ett eller annat sätt.Klicka för att utvidga...



Ja, det kan vara förklaring.


T ex resebyråer i Japan försöker att biljettera så sent så möjligt (för att ha pengarna inne) och om schedule change händer före biljettering har man inte rätt mot flygbolaget att kräva något, utan bara mot resebyrån.
 
Hej och välkommen till BC.se!



Du har tyvärr inte rätt till något annat än ombokning eller återbetalning enligt regelverket i och med att du fått besked om ändringen mer än två veckor innan avgång.



Fast du var väl inbokad med Thai's direktflyg (kanske med SK-nummer) och inte med SAS från början, så jag har svårt att förstå detta med ändrade bokningsklasser? Du bör kontakta Ticket och be dem förklara mer exakt vad som ligger bakom detta.
 
Hej gearing, välkommen till BusinessClass.se.




Har du fått bokningsbekräftelse från Ticket där det står era biljettnummer? (t ex 117-xxxx... om det är SAS som biljetterade)
 
Kebalibre skrev:Vägra, stå på dig och kräv att SAS kontaktar dig och förklarar varför du ska drabbas av deras ändringar av koncept.Klicka för att utvidga...


NEJ. Dra inte in SAS i det här. Gearing har en motpart och det är Ticket. SAS har lika lite med det här att göra som Statoil har att göra med att någon får punktering på E4:an. Det kommer bara att ställa till det.



Jag blev tex utan problem ombokad från en flight i Economy Extra till SAS Plus. (Visserligen en awardbiljett, men ändå) Det måste finnas mer anledningar till detta än att SAS gjorde om servicekoncepten. Har det blivit någon flight inställd? Isåfall talar ju EU261/2004 om vad som gäller. (I det här fallet pengarna tillbaka eller ombokning)
 
agehall skrev:NEJ. Dra inte in SAS i det här. Gearing har en motpart och det är Ticket. SAS har lika lite med det här att göra som Statoil har att göra med att någon får punktering på E4:an. Det kommer bara att ställa till det.Jag blev tex utan problem ombokad från en flight i Economy Extra till SAS Plus. (Visserligen en awardbiljett, men ändå) Det måste finnas mer anledningar till detta än att SAS gjorde om servicekoncepten. Har det blivit någon flight inställd? Isåfall talar ju EU261/2004 om vad som gäller. (I det här fallet pengarna tillbaka eller ombokning)Klicka för att utvidga...
Otydligt formulerat men det jag menade är att gaering ska kräva det av Ticket för att sätta press på dom. SAS kommer inte göra det eftersom ansvaret ligger hos Ticket som sålt biljetten.
 
Men varför skulle SAS kontakta gearing? Det är liksom irrelevant. Ticket är de enda som Gearing ska prata med om problemet och de är de som ska fixa det. Här är återigen ett exempel på varför man inte ska ha med resebyråer att göra - det blir bara ett lager till mellan flygbolaget och dig som kund, vilket ställer till problem.
 
agehall skrev:Men varför skulle SAS kontakta gearing? Det är liksom irrelevant. Ticket är de enda som Gearing ska prata med om problemet och de är de som ska fixa det. Här är återigen ett exempel på varför man inte ska ha med resebyråer att göra - det blir bara ett lager till mellan flygbolaget och dig som kund, vilket ställer till problem.Klicka för att utvidga...
Det första och ända du skall göra än så länge är att gå ner till kontoret och begär kopia på biljett Nr skall börja med 117- som Dr Miles skrev därefter kan du kan återkomma till BC om inte någon annan redan har lösningen. Här gäller inte 14dg eftersom bokat flyg inte är ändrat eller inställt.
 
agehall skrev:Men varför skulle SAS kontakta gearing? Det är liksom irrelevant. Ticket är de enda som Gearing ska prata med om problemet och de är de som ska fixa det. Här är återigen ett exempel på varför man inte ska ha med resebyråer att göra - det blir bara ett lager till mellan flygbolaget och dig som kund, vilket ställer till problem.Klicka för att utvidga...
Nu läste du nog inte vad jag skrev.
 
Agehall har helt rätt.... Det avtal du har (biljettköpet) gäller med Ticket, inte med SAS... Ticket har trasslat till det på nåt sätt. Förmodligen genom att ställa ut biljetterna för sent och antagligen har de sålt fler biljetter än vad SAS har tillgång till på Thai... Det är Ticket som ska lösa det problemet. Som jag uppfattar det så är det väl det Ticket försöker göra.... Du har rätt att få pengarna tillbaka - men då blir det väl kanske ingen Thailands-resa?
 
Kan helt enkelt vara Thai som gjort sig här. Överbokning eller liknande och skickar UN (ingen plats) tillbaka till resebyrån? Nu försöker Ticket tillsammans med SAS ordna upp det hela.
 
adhoc76 skrev:Agehall har helt rätt.... Det avtal du har (biljettköpet) gäller med Ticket, inte med SAS... Ticket har trasslat till det på nåt sätt. Förmodligen genom att ställa ut biljetterna för sent och antagligen har de sålt fler biljetter än vad SAS har tillgång till på Thai... Det är Ticket som ska lösa det problemet. Som jag uppfattar det så är det väl det Ticket försöker göra.... Du har rätt att få pengarna tillbaka - men då blir det väl kanske ingen Thailands-resa?Klicka för att utvidga...



Det du skriver adhoc76 (känns som OG) är vad jag ox tror, MEN är det inte bättre att Ticket uppgraderar annars får säker familjen ingen semester. Ticket köper pre-payed tickets/stolar av SAS och nu var dom slut och SAS och Thai har ox slut. Vi väntar och ser om det finns ticket No.
 
Back
Top