Senaste nytt

Incheckad i SAS biljett automat står gate på seat

Fick kort svar från SAS idag där man beklagade det inträffade, utan att förklara hur/varför det blev som det blev, 250€ i cash, eller 500€ i SAS resecheckar..fortfarande trist och hade hoppas på någon mer info! Men men kan ju finansiera en semesterresa efter sommaren kanske..

Är det verkligen tillräcklig kompensation? Denied boarding och nedgradering. Eller det kanske inte går att få ersättning för bägge delarna?

Egentligen är det ju båda....jag vet inte. Jag är mest irriterad på hela händelsen, kabinklass ej det mest betydande. Är dock förvånad över SAS customer relations väldigt standardmässiga svar, och när jag mailat följdfrågor i måndags morse är de fortfarande obesvarade ännu....

Tidigare är min erfarenhet SAS alltid varit snabba och konkreta i reklamations ärenden...

Update; Nytt svar från SAS, och det är 250€ kontanter eller 500€ i vouchers som gäller. Anledningen enligt SAS var Sk2680 försenad & överbokad, ....Tycker det känns lite vagt. Men vet inte om jag orkar bråka mer med SAS om detta. Även om de då kunde bokat om tidigare till Lufthansa och sett till vi fått åka rätt bokningsklass dessutom med Lufthansa ?

Update; Nytt svar från SAS, och det är 250€ kontanter eller 500€ i vouchers som gäller. Anledningen enligt SAS var Sk2680 försenad & överbokad, ....Tycker det känns lite vagt. Men vet inte om jag orkar bråka mer med SAS om detta. Även om de då kunde bokat om tidigare till Lufthansa och sett till vi fått åka rätt bokningsklass dessutom med Lufthansa ?

Tycker att ersättningen är bra. Men håller med om att förklaringen är värdelös men tror dock att det inte kommer att leda någonstans att bråka mer. Vi andra har varjefall lärt oss vad som gäller via TXL :)

Mycket besynnerlig och beklaglig händelse. Förstår inte varför maskinen spottade ut något angående hemresan eftersom det inte går att checka in TXL i automat. Och D-gate är ju ganska standard med SAS från TXL - jag flyger denna sträcka typ varannan månad. Solklart IDB, varför €500 i kompensation är korrekt i mina ögon, men då har ju nedgraderingen inte tagits hänsyn till, så tycker att du borde få extra kompensation för detta. (Exempelvis en fri uppgradering på valfri Europaflygning?)

Solklart IDB, varför €500 i kompensation är korrekt i mina ögon, men då har ju nedgraderingen inte tagits hänsyn till, så tycker att du borde få extra kompensation för detta. (Exempelvis en fri uppgradering på valfri Europaflygning?)

Det finns ju beskrivet vad som gäller vid nedgradering i EU261/2004, så det är väl bara att påpeka för SAS att €500 är en bra summa för IDB men inte nedgraderingen.

Jag råkade ut för samma fenomen igår på mitt Gold Run till Prag enligt senaste kampanjen (GOT-ARN-PRG-ARN-GOT).
Jag checkade in i förväg kvällen innan och tyckte då att det var lite konstigt att jag bara fick upp boardingpass för första benet och inte kunde välja/justera plats på de andra.
Kom på lördag morgon till GOT och passerade då en automat för att för säkerhets skull få ut ett pappersboardingpass, det såg då ut såhär:

BP_PRG_5OCT_s.jpg

Blev ju lite orolig då jag kom ihåg att jag läst denna tråden innan så jag såg till att prata med SAS i loungen på Arlanda. De hade inget riktigt svar på varför det stod så men fixade plats på ARN-PRG och gav mig ett separat BP för den sträckan och sade sedan att resterande platser behövde lösas i Prag. På frågan om det betydde att jag var standby meddelade de att så inte var fallet, jag hade bekräftad plats på alla flighter. Mycket riktigt löste det sig även i Prag (där skrivaren strulade så jag fick BP:t "manuellt" uppdaterat som ni ser.. :D).

Min teori är att eftersom Plus ARN-PRG var satt till bara en rad från början som sedan blev full så uppkom denna situation. Planet var 100% fullt i Go och i Plus var det efter utökning till 2 rader 3 säten lediga.
Frågan är dock varför jag "tappade" mina förvalda platser på de andra sträckorna, kanske för att jag på något sätt var stand by ändå?

Aha..där ser man...ja tir&retur check kan uppenbarligen vara lurt. Fick du nytt boarding kort i gaten i Prag då?

Aha..där ser man...ja tir&retur check kan uppenbarligen vara lurt. Fick du nytt boarding kort i gaten i Prag då?

Jag pratade med personalen i gaten och fick först bara påskrivet platserna på mitt boardingkort eftersom skrivaren strulade men när jag väl kom fram vid boarding så hade de ordnat till det och skrivit ut ett nytt åt mig. På båda flygen på returen så var det halvtomma plan.

Toppen