Senaste nytt

Hur lutar du stolen i ekonomiklass?

Skyscanner har undersökt vad resenärer tycker om fällbara stolsryggar,
Nio av tio flygresenärer vill förbjuda fällbara stolsryggar | Skyscanner

Undra på om folk verkligen vill förbjuda, eller om de bara är allmänt negativa till fällbara stolsryggar.

Verkar förresten som ett empatiskt gäng de har frågat...

Mycket märkliga jämförelser.
Visa mig gärna den stolsrygg/seatpitch som innebär problem för en normal gravid kvinna eller en skör liten farbror/tant.
De enda som fysiskt kan få problem är extremt långbenta eller såna som jobbar med laptop etc.
Så nån empatibrist beror nog inte dessa svar på, snarare en riktig analys.

Jag förstår inte problemet, jag har aldrig haft problem med att äta eller med att använda laptopen när sätet framför är nerfällt.
Och jag är 183cm,

Mycket märkliga jämförelser.
Visa mig gärna den stolsrygg/seatpitch som innebär problem för en normal gravid kvinna eller en skör liten farbror/tant.
De enda som fysiskt kan få problem är extremt långbenta eller såna som jobbar med laptop etc.
Så nån empatibrist beror nog inte dessa svar på, snarare en riktig analys.

Håller endast delvis med dig. Det hela beror på hur frågorna ställdes, och utifrån artikeln kunde det verka som om väldigt många resenärer inte alls tog några hänsyn till andra resenärers fysiska och hälsomässiga tillstånd. Resenärer som säger att de kategoriskt inte tar sådana hänsyn, är nog inte världens mest empatiska människor. Artikeln var dock av ganska tabloid karaktär där man försökte framställa resenärer som något oempatiska, något som egentligen var ganska roligt.

Håller endast delvis med dig. Det hela beror på hur frågorna ställdes, och utifrån artikeln kunde det verka som om väldigt många resenärer inte alls tog några hänsyn till andra resenärers fysiska och hälsomässiga tillstånd. Resenärer som säger att de kategoriskt inte tar sådana hänsyn, är nog inte världens mest empatiska människor. Artikeln var dock av ganska tabloid karaktär där man försökte framställa resenärer som något oempatiska, något som egentligen var ganska roligt.

Förstås måste man ta sånt där med en stor nypa salt.
Men intressant nog var ju även de flesta oempatiska både mot bakomvarandes ev. problem och mot de som faktiskt behöver sova/vila.

Lite OT, men f ö är det intressant just hur samhällets konventioner runt hänsyn glider och tar sig konstiga vägar.
Jag som gjorde krogdebut i en tid när det egentligen var förbjudet att lämna baren med drinken, bara gapade när jag första gången hörde "Ööh, har du beställt eller??". I början svarade jag bara "ja tack" och vände mig bort.
Sen övergick jag till "Min halvdruckna drink har jag som du nog inser beställt. Men min nästa drink har jag ännu inte beställt."
Förr var det alltid upp till den sent komne att själv invänta en liten lucka för att kunna lämna sin beställning. När jag insåg att detta tydligen började bli ett föråldrat synsätt, övergick jag till att skapa en liten lucka till den törstige att beställa i.
Som tack fick jag i regel en armbågstackling som tydlig markering till att jag helt skulle lämna platsen.
Eller ibland från damer och småväxta: "Ööh, vet du inte om att du är SKYLDIG att lämna baren när du fått din drink??"

Jag förstår inte problemet, jag har aldrig haft problem med att äta eller med att använda laptopen när sätet framför är nerfällt.
Och jag är 183cm,

Du flyger bara i C och F antar jag? ;)
Nä men skämtåsido, jag är lika lång som dig, och tycker att man kan fälla upp sätet när det är dags att äta. Sen får väl personen framför göra som den vill, om man köpt en stol som går att luta bakåt, så ska man väl få göra det. Jag har ju samma möjlighet att luta min.

Jag har gärna dig bakom mig på varje flight.
De gånger du inte flyger samtidigt som mig, så kan jannewa få sitta bakom mig :)

Jag visar alltid respekt och har alltid stolen upprätt (eller ytterst lite fälld) när man äter osv.
Brukar alltid vänta till maten har blivit undanplockad och därefter fälla väldigt sakta så den som sitter bakom ser vad som är på gång. :)

Fäller aldrig i Y om någon sitter bakom. Ogillar starkt själv när framförvarande gör det och man får tidningen upptryckt i nyllet. Nej, det är för trångt helt enkelt i de flesta fall. Rättighet eller ej.

Du flyger bara i C och F antar jag? ;)
Nä men skämtåsido, jag är lika lång som dig, och tycker att man kan fälla upp sätet när det är dags att äta. Sen får väl personen framför göra som den vill, om man köpt en stol som går att luta bakåt, så ska man väl få göra det. Jag har ju samma möjlighet att luta min.

De gånger du inte flyger samtidigt som mig, så kan jannewa få sitta bakom mig :)
Faktiskt aldrig flugit i F men iom att man upptäckt BC och lärt sig vad man faktiskt tjänar på att samla miles, så blir det en resa i F nästa år, ARN-LHR-GRU :)

Fäller aldrig i Y om någon sitter bakom. Ogillar starkt själv när framförvarande gör det och man får tidningen upptryckt i nyllet. Nej, det är för trångt helt enkelt i de flesta fall. Rättighet eller ej.
Fäller alltid (utom vid matservering), oavsett om någon sitter bakom. MEN jag tar det i etapper, fäller aldrig abrupt.
Om valet hamnar mellan att den bakom ska kunna läsa sin tidning eller att jag ska kunna sitta bekvämt, då vinner jag 10 gånger av 10.

Toppen