Dr. Miles
Expert
I mars 2012 begav jag mig till kalla Beijing med SAS i Economy class som jag bokade för 20.000 EuroBonus poäng när SAS EuroBonus firade 20 års jubileum. Men Beijing var inte min slutdestination.
Jag bokade en separat bonusresa inom Asien i First class med 60.000 SAS EuroBonus poäng (då).
Den här är den sjunde flighten av resan.
Till och på flygplatsen:
Jag checkade ut från hotellet och åt en skål ramen, lite kryddig sådan till sen frukost.
Jag tog en ordinarie buss från JR Kamata station. Det kostade 270 JPY och tog ca 25 minuter till Tokyo Haneda flygplats.
Jag anlände till Tokyo Haneda flygplats 70 minuter före avgång.
Det fanns bara några personer vid check in diskar. Förmodligen de flesta hade redan checkat in.
Det var märkligt att Japan Airlines (JAL) som skötte ground handling av Air China, trots att ANA fanns på Haneda flygplats och det var ännu märkligare när flighten var dessutom codeshared med ANA.
Jag gick till Business class check in då jag lämnade mitt pass och bmi Diamond Club Gold kort.
JAL personal hade inte någon aning om bmi Diamond Club även om det fanns Star Alliance Gold logo på kortet. Jag förklarade för henne att det var ett flygbolag i Storbritannien och var med i Star Alliance. Flygbolagskod var BD.
Hon gick till sina kollegor och kollade med dem om bmi var med i Star Alliance. Några minuter senare kom hon tillbaka och bekräftade att jag kunde checka in där. Det kanske skulle ha gått fortare med Economy class check in...
Det var lite folk vid säkerhetskontrollen och det gick snabbt. Sedan det tog bara en halv minut att passera immigration via automatiska gaten och fortsatte mot ANA Business class lounge.
Del 1: ANA Business Lounge Haneda.
Ingången till loungen ligger andra sidan av gate 109 och ta en trappa upp.
En ung kvinnlig ANA personal i 30 års åldern hälsade mig och jag gav mitt bordingkort till henne. Hon hade dock svårighet att känna mitt bmi Diamond Club Gold staus som fanns registrerad i bokningen och på bordingkortet. Hon sa vänligen vänta till mig och gick bakom disken och hämta hennes chef. En annan kvinnlig ANA anställda i samma åldern kom och frågade mig om jag hade guldkortet.
Jag förklarade henne att jag fick min bmi Diamond Club Gold status nyligen och jag hade inte fått mitt guldkort än. Jag förklarade till henne att BD betyderde bmi och är en Star Alliance medlem. Efter några knappande på tangentbordet löste det sig och välkomnade mig till Business loungen.
Business class loungen var stor, ny och fräsh och det fanns gott om sittplatser i olika sektioner.
Bufféområde, en lång bardisk mot plattan, ett bardisk område med eluttag för varje stol och massor av fåtöljer.
Loungen hade också separat avdelning för telefonsamtal och rökrum.Gratis Wifi var tillgänglig.
Jag gick till bufféområde och plockade några sushibitar och beställde en skål nudelsoppa med friterade grönsaker på.
Loungen hade också bra utsikt mot plattan och jag kunde se bl a Shanghai Airlines, Cathay Pacific, China Airlines och Delta plan parkerade.
När jag åt klart min lunch blev det dags för boarding. Jag gick mot gaten och det fanns ingen kö där när jag kom.
Planet var Airbus A321 och beläggning av planet var ungefär 60% i ekonomiklass.
Jag bokade en separat bonusresa inom Asien i First class med 60.000 SAS EuroBonus poäng (då).
Den här är den sjunde flighten av resan.
- http://www.businessclass.se/forum/reserapporter/4747-sas-economy-class-stockholm-koepenhamn.html
- http://www.businessclass.se/forum/reserapporter/4786-sas-economy-class-koepenhamn-beijing.html
- http://www.businessclass.se/forum/reserapporter/6918-thai-first-class-beijing-bangkok.html
- http://www.businessclass.se/forum/r...first-class-bangkok-kuala-lumpur-bangkok.html
- http://www.businessclass.se/forum/reserapporter/8009-thai-first-class-bangkok-tokyo-haneda.html
Till och på flygplatsen:
Jag checkade ut från hotellet och åt en skål ramen, lite kryddig sådan till sen frukost.
Kimuchi ramen
Jag tog en ordinarie buss från JR Kamata station. Det kostade 270 JPY och tog ca 25 minuter till Tokyo Haneda flygplats.
Otorii
Jag anlände till Tokyo Haneda flygplats 70 minuter före avgång.
Det fanns bara några personer vid check in diskar. Förmodligen de flesta hade redan checkat in.
Det var märkligt att Japan Airlines (JAL) som skötte ground handling av Air China, trots att ANA fanns på Haneda flygplats och det var ännu märkligare när flighten var dessutom codeshared med ANA.
Jag gick till Business class check in då jag lämnade mitt pass och bmi Diamond Club Gold kort.
JAL personal hade inte någon aning om bmi Diamond Club även om det fanns Star Alliance Gold logo på kortet. Jag förklarade för henne att det var ett flygbolag i Storbritannien och var med i Star Alliance. Flygbolagskod var BD.
Hon gick till sina kollegor och kollade med dem om bmi var med i Star Alliance. Några minuter senare kom hon tillbaka och bekräftade att jag kunde checka in där. Det kanske skulle ha gått fortare med Economy class check in...
Det var lite folk vid säkerhetskontrollen och det gick snabbt. Sedan det tog bara en halv minut att passera immigration via automatiska gaten och fortsatte mot ANA Business class lounge.
Del 1: ANA Business Lounge Haneda.
Ingången till loungen ligger andra sidan av gate 109 och ta en trappa upp.
En ung kvinnlig ANA personal i 30 års åldern hälsade mig och jag gav mitt bordingkort till henne. Hon hade dock svårighet att känna mitt bmi Diamond Club Gold staus som fanns registrerad i bokningen och på bordingkortet. Hon sa vänligen vänta till mig och gick bakom disken och hämta hennes chef. En annan kvinnlig ANA anställda i samma åldern kom och frågade mig om jag hade guldkortet.
Jag förklarade henne att jag fick min bmi Diamond Club Gold status nyligen och jag hade inte fått mitt guldkort än. Jag förklarade till henne att BD betyderde bmi och är en Star Alliance medlem. Efter några knappande på tangentbordet löste det sig och välkomnade mig till Business loungen.
Business class loungen var stor, ny och fräsh och det fanns gott om sittplatser i olika sektioner.
Bufféområde, en lång bardisk mot plattan, ett bardisk område med eluttag för varje stol och massor av fåtöljer.
Loungen hade också separat avdelning för telefonsamtal och rökrum.Gratis Wifi var tillgänglig.
Noodle bar
Bufféområde
Rökrum
Magasinhyllan och Concierge desk
Jag gick till bufféområde och plockade några sushibitar och beställde en skål nudelsoppa med friterade grönsaker på.
Loungen hade också bra utsikt mot plattan och jag kunde se bl a Shanghai Airlines, Cathay Pacific, China Airlines och Delta plan parkerade.
När jag åt klart min lunch blev det dags för boarding. Jag gick mot gaten och det fanns ingen kö där när jag kom.
Planet var Airbus A321 och beläggning av planet var ungefär 60% i ekonomiklass.
Last edited: