Då jag i dagarana skulle boka min första F resa ville jag givetvis maximera så mycket som möjligt. Försökte hitta bra flighter runt mitten av okt till början av dec. Men nästan hela tiden stötte jag på patrull. Jag hittade en del rutter med Thai 9First config och en A380 från paris men nästa gång jag tittade var de borta. Likaså så hittade man något ut så fanns det inget bra hem osv...
Tänkte dela med mig lite av hur jag letade fram min USDM trip...
Jag började med att skumma igenom så många reserapporter som möjligt, kolla vilka flighter som normalt kör med nyaste stolarna, och vilka flighter som var långa nog för hinna njuta. Då kom jag fram till att jag ville försöka att få in:
1 longhaul A380 med Thai alternativt 747 nya first (9F)
1 longhaul med Asiana
Inom Asien är det ju inte lika viktigt men på vissa sträckor är det lättare att hitta F än andra. NRT tex var mycket svårt att få med utan att behöva ta någon sträcka i Y. Började blir lite rörigt i huvudet och jag blandade gärna ihop vad jag funnit.
Till slut tog jag ett excel ark radade ner alla datum från första tänkbara till sista i kolumn A. Sedan i B&C satte jag Thai CDG A380 ut/hem och började leta igenom awardtravlr efter lediga datum. Fyllde i de som fanns ut och sedan hem. upprepade detta med Thai LHRBKK (9F varianten) ut/hem i nästkommande två kolumner och sist så tog jag Asiana ICNFRA ut/hem. Det tog kanske 1,5h att utföra men nu fick jag en sjukt bra överblick och ganska snabbt såg jag var de bästa möjligheterna fanns dvs. TG A380 ut och Asiana 747 hem. Så, leta fram de två viktigaste flighterna först, EU-Asien och Asien EU. Det är ju trots allt de som skall vara bäst.
Sedan startade letande efter en vettig "destination" och en lösning för ett stopover i BKK.
PEK och BKK har bra connection direkt med TG och där fanns det ofta bra med plats i F (verkar vara den näst senaste stolen) sedan hade jag lite tur och lyckades hitta en hemresas BKK-HKG-ICN. TG's A380 kör ofta mellan BKKHKG (TG600) och det blev perfekt för en start på hemresan.
Så nu lyckades jag med konststycket att på en 5 dygns resa boka in 9 legs på totalt 30.000km/44h i luften varav 35,5h i F stolar. Enbart en flight i C i Asien och givetvis två plus med SK för att ta sig till själva resan
När jag väl ringde USDM hade jag lite röta med agenten, drog en vals för honom att de två nätterna i BKK enbart var för att vi ville få flyga A380 ut till HKG, om det fanns dagen innan så skulle vi hellre ta det. Han köpte att vi inte frivilligt stannade 2 nätter och sa 100K var ok istället för 110K.
Skall biljettera i morgon och då försöka seata oss på bra platser, tar gärna emot rekommendationer. Tänkte mig följande då vi är två:
TG A380 First: 2E & F
TG B744 First: 2E & F (tror att det blir 10F varianten)
TG B772 Busin. 12 A&B
OZ B744 First 1A & K (Verkar som avståndet är ok för att snacka med varandra på längst fram)
Tänker jag rätt med förutsättningen att man vill kunna samtala under resorna?