Palazzi
Medlem
Igår var transaktionen till en helt ny propeller-flotta klar för Lettlandsbaserade Air Baltic. Man pensionerade då sin sista Fokker 50 och har tagit emot beställningarna av alla sina nya Bombardier Q400 Next Generation - en av marknadens mest moderna turboproppar.
De nya planen ger betydligt lägre utsläpp och bränslekostnader, och kommer också öka passagerarkapaciteten till vintertidtabellen.
Bombardier Q400 NextGen har maximal range om 1018 nautiska mil, vilket täcker behovet för merparten av bolagets destinationer i Europa.
Air Baltics B737 kommer fortsatt att betjäna de rutter med störst passagerarunderlag, men bolaget har även tio ordrar på Bombardiers nya flyg C-series. Air Baltic har beställt den större av modellerna, CS300, med en passagerarkapacitet om 150, och en teoretisk räckvidd på hela 2950nmi.
De nya planen ger betydligt lägre utsläpp och bränslekostnader, och kommer också öka passagerarkapaciteten till vintertidtabellen.
Bombardier Q400 NextGen har maximal range om 1018 nautiska mil, vilket täcker behovet för merparten av bolagets destinationer i Europa.
Air Baltics B737 kommer fortsatt att betjäna de rutter med störst passagerarunderlag, men bolaget har även tio ordrar på Bombardiers nya flyg C-series. Air Baltic har beställt den större av modellerna, CS300, med en passagerarkapacitet om 150, och en teoretisk räckvidd på hela 2950nmi.