Senaste nytt

Hur lutar du stolen i ekonomiklass?

Lutar aldrig min stol om jag flyger i ekonomiklass om det sitter någon bakom - Å andra sidan så ser jag till att mina knän slår i stolen framför så inte den som sitter där kan sno mitt utrymme heller genom att fälla sitt ryggstöd...

Exakt. Jag har flugit med ett bolag där stolen inte går att luta. Det heter Ryanair.

Jag har också flugit med ett bolag där stolen inte går att luta. Det heter ANA.

De stolar som bl.a. finns på ANA:s Boeing 787:eek:r i ekonomiklass där man istället reglerar sittvinkeln genom att dynan kan glida framåt tycker jag är trevliga. Då får varje passagerare utnyttja sitt utrymmet som den vill och slipper påverkas av hur den framför vill ha sin stol.

Jag lutar normalt inte sätet i ekonomiklass annat än om jag ska sova, och inte ens då brukar jag luta det till fullo.

Det bästa du kan göra är att prata med personen, alternativt köra upp knät i ryggen om de inte går att prata med (!)

Lutar aldrig min stol om jag flyger i ekonomiklass om det sitter någon bakom - Å andra sidan så ser jag till att mina knän slår i stolen framför så inte den som sitter där kan sno mitt utrymme heller genom att fälla sitt ryggstöd...

This!
Brukar aldrig fälla ner den själv, såvida det inte är tomt bakom mig. Men på långflygningar i monkey kan jag bli lite sur och då försvara mitt utrymme med mina knän. 188 lång så jag tar allt som finnes.

Brukar kolla bakåt, gärna med ögonkontakt, att det är ok att luta lite. På kortare resor (intra Europa) brukar restiden vara så pass kort att något lutande inte behövs.
Ja, längre resor gör om möjligt C-kabinen ....

Tänk vad resandet (och livet) skulle bli så mycket bättre och trevligare om bara folk lärde sig att respektera varandra?

En annan sak jag kommer att tänka på är att den typ av människor som ofta är de som hastigt fäller tillbaka sin stolsrygg, drar bak framförvarande stols rygg när de ska häva sig upp ur sin egen stol, tränger sig före i kön till säkerhetskontrollen etc är de som reagerar allra mest kraftfullt när de själva råkar ut för en sådan oförrätt?

Skyscanner har undersökt vad resenärer tycker om fällbara stolsryggar,
Nio av tio flygresenärer vill förbjuda fällbara stolsryggar | Skyscanner

Skyscanner skrev:
...91 procent uppger nämligen att de vill förbjuda stolsryggar som går att fälla bak...alternativt tidsinställa [på kortdistans]...43 procent vill att detta även ska gälla på långdistansflyg.

Undra på om folk verkligen vill förbjuda, eller om de bara är allmänt negativa till fällbara stolsryggar.

Verkar förresten som ett empatiskt gäng de har frågat...

Skyscanner skrev:
...många som själva gärna lutar sig tillbaka – utan hänsyn till vem som sitter bakom. Sju av tio resenärer uppger nämligen att det inte spelar någon roll för dem om en gravid kvinna sitter bakom... [ä]nnu fler, 80 procent, struntar i om personen bakom är gammal och skör.

Toppen