Senaste nytt

50 skadade på THAI vid inflygning till Hong Kong

Hong Kong kan vara knepigt när tyfonerna finns i närheten... Jag var med om en överjävlig start och stigning till marschhöjd med QR från HKG i december 2012..... Ingen skadades då, men då var alla fastspända iofs....
 
Vad jag har förstått ska det friska i rätt rejält och från fel håll om inte ska starta och landa. Förra sommaren var det tyfonhot när jag flög till HKG, men CX-värdinnorna påstod att man kunde landa i en åtta (finns åtminstone treor, åttor och tior) om vinden låg på från rätt håll. Har suttit på hotellrummet i Macau och betraktat en trea och det var ingen vanlig svensk storm. Har definitivt ingen lust att landa eller starta i en trea:eek: Men jag misstänker att Asiatiska piloter har en del rutin på på tyfoner, precis som skandinaviska, ryska och nordamerikanska piloter bör har en viss rutin på att starta och landa i snöstorm.
 
Vad jag har förstått ska det friska i rätt rejält och från fel håll om inte ska starta och landa. Förra sommaren var det tyfonhot när jag flög till HKG, men CX-värdinnorna påstod att man kunde landa i en åtta (finns åtminstone treor, åttor och tior) om vinden låg på från rätt håll. Har suttit på hotellrummet i Macau och betraktat en trea och det var ingen vanlig svensk storm. Har definitivt ingen lust att landa eller starta i en trea:eek: Men jag misstänker att Asiatiska piloter har en del rutin på på tyfoner, precis som skandinaviska, ryska och nordamerikanska piloter bör har en viss rutin på att starta och landa i snöstorm.

Jag har varit där också på " the ten is hoisted", och det var på den gamla tiden, d.v.s. Kai Tak. Låt vara att den då var stängd. Men det var många mysiga typhoon parties i skraporna!
 
Vi landade i Hongkong i onsdags kväll och även den inflygningen var en skakig upplevelse.
Det var inte jätteskakigt men sista halvtimmen innan inflygningen tändes ock släcktes bälteslampan ett flertal gånger.

Får hoppas att stormarna dragit vidare tills ikväll när vi lyfter mot Bangkok igen.
 
Toppen