Senaste nytt

British Airways vs American Airlines

Jag skulle satsa på den dit och upper deck tillbaka för störst imp-faktor.

Vi jobbar på att minska användande av förkortning för att undvika missförstånd och vara snälla mot nybörjare som inte kan förkortningar.

imp-faktor kan vara:
  • Imp -faktor (små demoner?)
  • impression -faktor
  • impact -faktor
  • improvisation -faktor
  • implantat -faktor (större bröst?)
  • impotent -faktor (i så fall ska man inte undvika Upper deck? :eek:)
    osv...

Jag har inte flugit BA001, men jag flög en flight mellan AMS-Houston operated by Private Business Jet eller vad de heter. Var 32 säten i en 737. Jag var lite besviken, för när de startade servering sa de att pga vikten hade de ett begränsat sortiment så det fanns väldigt lite att välja på vad gäller drycker etc. Kändes som charter mer än en "exklusiv" flight...

Nu skulle jag gissa SNN-JFK är kortare, så det kanske inte är samma problem där då?

Vi jobbar på att minska användande av förkortning för att undvika missförstånd och vara snälla mot nybörjare som inte kan förkortningar.

imp-faktor kan vara:
    osv...

Hahaha... mina kollegor undrar varför jag sitter och skrattar här. Klockrent! :)

Jag skulle föredra att flyga med en sleeper-service från JFK. Loungen är mycket bra med möjlighet till enklare massage innan avgång och även om maten i business-class är bra för att vara flygplansmat så är en middag i loungen innan att föredra alla gånger. De brukar ha en kock som står och lagar maten medan man pekar på vilka ingredienser man önskar!

Att det dessutom ger några extra timmars sömn på flyget hem är ju ytterligare en fördel!

/Christian

Jag har inte flugit BA001, men jag flög en flight mellan AMS-Houston operated by Private Business Jet eller vad de heter. Var 32 säten i en 737. Jag var lite besviken, för när de startade servering sa de att pga vikten hade de ett begränsat sortiment så det fanns väldigt lite att välja på vad gäller drycker etc. Kändes som charter mer än en "exklusiv" flight...

Nu skulle jag gissa SNN-JFK är kortare, så det kanske inte är samma problem där då?

Servicen är inte begränsad utan alldeles utmärkt och snäppet mellan First och Club World enligt mig. Se gärna min rapport:

http://www.businessclass.se/reserap...ish-airways-american-airlines-i-business.html

Även jag skulle välja sleeper service på vägen hem. Loungen på JFK är trevlig och buffen för pre-flight dining alldeles utmärkt. Varför inte ordna en spa-behandling när man ändå är där och slappar och sedan bara sova lugnt på vägen hem, vakna utvilad innan landning, äta frukost i loungen och sedan flyga hem. Garanterat ingen jet-lag.

Tack för alla svar! Bra att få veta att BA0003 inte ger den fördelen som BA0001 ger vid ankomst till JFK. Flighten som jag menar har sleeper service från JFK till LHR är BA0114 (flygs med en B777), BA0172 har inte sleeper service (flygs med en B747). Eftersom det inte finns något reapris den 3/11 med BA0172 så får resplanen stå mellan följande alternativ.

1. 31/10, ARN-LCY BA8490
LCY-JFK BA0001

3/11, JFK-LHR BA0114 (Sleeper service)
LHR-ARN BA0778

Alternativ 2 är att vi åker veckan efter på samma sätt på ditresan och hem med BA0172 (som detta datum finns till REA-priset). Det känns ändå som att jag hellre åker med BA än AA.

Tack igen för alla svar!

Ha i beräkning att om ni inte heller har status (silver+) så kostar det skjortan att välja säte på British Airways.
Räkna därför inte kallt med att ni får plats på övervåningen så länge ni inte betalar för detta i god tid.

Verkligen hutlöst ocker!

Last edited:

imp-faktor kan vara:
  • impression -faktor
  • impact -faktor
  • improvisation -faktor
    osv...

Allt ovan är fel, för det betyder imponansfaktor :)

imp-faktor kan vara:
  • impression -faktor
  • impact -faktor
  • improvisation -faktor
    osv...

Jag håller med om att förkortningar ska undvikas. "Impa" som förkortning för imponera är dock vedertaget enligt SAOL. Beklagar att jag inte vågade mig på en annan substantivform (imponans, njae?)
Övriga "tolkningar" förutom impression faller för de flesta på sin orimlighet.

Tack för vänligheten att tillrättavisa en nybörjare på forumet.

Resan är nu bokad efter lite krångel. Bokade och betalade igår kväll med avresa 31/10 och hem 3/11. Nu på morgonen ringer min lätt förvirrade, inte så resvana men ack så trevliga granne och meddelar att han inte kan åka den helgen!!!! Jag hade dålig koll på vad som gäller vid avbokning/ombokning men blev väldigt glad då jag ringde BA och snabbt och enkelt kunde flytta fram resan en vecka. Vi åker nu istället den 7/11 (BA0001) och hem den 10/11 (BA0172). Biljettpriset blev dessutom hela 12 kr billigare :) Nu återstår bara att fixa hotell, lutar åt att testa Sofitel.

Toppen