Senaste nytt

Statsminister Reinfeldt i premium eco på TG 960 Bangkok-Stockholm

Jag var med på den aktuella flighten ner till Bangkok och satt i C-klass (poängresa)
Vid ankomst till Bangkok fick han kliva av före alla andra. Han hade två säpovakter med sig och yngre tjej (förmodligen dotter)
Så lite mer lyx fick han nog utöver oss vanliga.

Last edited:
Har haft äran att flyga med Kronprins Frederik från Danmark på TG 951 i Royal Silk Class
Han kom sist av alla PAX med bil till landgången. Tog sig t.om tid att hälsa på oss vanliga medan han gick o satte sig på 1K. Följeslagarna satt på Row 2. Han fick samma bemötande och hälsande som oss andra av flight attendant Samma mat osv. Trevlig resa faktiskt. Inte ofta man flyger med Kungligheter.

Last edited:
Hej.
En kompis till mig flög härom veckan TG 960 BKK-ARN(777-300ER) i businessclass.
Vid boarding...på sin väg genom premiumeco avdelningen påväg mot C-klass kabinen såg han till sin stora förvåning Statsminister Reinfeldt sitta i premium eco avdelningen.
Min vän och även jag är väldigt förvånad att inte Sveriges statsminister alltid reser i businessclass vid reguljära långa interkontentala flygresor. Själv tycker jag det borde vara en självklarhet.
Min vän är dussutom statligt anställd(FMV) ingenjör och tyckte det var bizzart att han flög i C medan statsministern åkte i premium economy.

Ja det var nog lite bizzart att din kompis från FMV reste i C. Enligt FMV resepolicy tillåts inga resor i C klass. Det var väl tur då att statsministern inte kände igen honom.

Reinfeldt hade semester så det var definitivt en privatresa. Under sommaren brukar statsministern ha semester när sommarregeringen sitter, dvs. från början av juli till mitten av augusti. Regeringskansliets resepolicy innebär billigaste praktiska resa i ekonomi för tjänstemän. När det gäller den politiska ledningen reser de ofta i högre kabinklasser. När det gäller Eurobonus är policyn att de poäng som intjänas också ska användas i tjänsten.

När det gäller Eurobonus är policyn att de poäng som intjänas också ska användas i tjänsten.

Lite roligt syftningsfel - vad händer om man väljer att inte utnyttja poängen alls? :)

Och lite OT: De som sätter upp dessa policies, har de någon aning om vad som krävs för att utnyttja poäng? Det är ju inte direkt så att det haglar med awardstolar...

Lite roligt syftningsfel - vad händer om man väljer att inte utnyttja poängen alls? :)

Och lite OT: De som sätter upp dessa policies, har de någon aning om vad som krävs för att utnyttja poäng? Det är ju inte direkt så att det haglar med awardstolar...

Hehe! Rakt citat från policyn faktiskt. Jag tror att de väljer att blunda inför verkligheten genom skrivningen och undviker på så sätt administration kring förmånsbeskattning.

Det är ju verkligen fjutteliten skillnad på vad man får mellan C och premium eco på TG960/961 numera, men mycket skillnad i pris, så han kanske helt enkelt är en medveten resenär som inte betalar för saker han inte behöver?

(Sen så fjäskar säkert personalen fram dom försvunna förmånerna och lite till om man kommer med SÄPO i släp.)

Ja det var nog lite bizzart att din kompis från FMV reste i C. Enligt FMV resepolicy tillåts inga resor i C klass. Det var väl tur då att statsministern inte kände igen honom.

Har träffat på kompisar från FMV på TG960. De brukar åka Premium Economy på sträckan.

Toppen