Senaste nytt

Varför så få kvinnor på BA 787 eventet?

Det finns ju en mer allmän diskussion som går att ta i detta ämne såsom om män generellt är mer intresserade av teknik/flyg/reser, om män reser mer än kvinnor eller om män är mer benägna att engagera sig i forum och deltaga i events. Det är dock frågeställningar som vi knappast lär få full klarhet i här och som kanske snarare hör hemma någon annanstans.

Fakta är i alla fall att det finns en hel del kvinnliga medlemmar i forumet (framgår inte alltid av användarnamnet) och det har funnits kvinnor med på i stort sätt alla events och träffar vi haft, och vi ser gärna att det blir fler. Vad jag vet brukar alla som är med ha mycket trevligt, det har i alla fall inte kommit någon som helst feedback som tytt på motsatsen.

Finns det förslag på saker vi kan göra för att attrahera fler kvinnliga läsare/medlemmar eller göra sidan mer könsneutral så är vi idel öra. Jag är ansvarig för innehållet på sidan och tar gärna emot förslag på vad vi ska skriva om eller förändringar vi skulle kunna göra, så länge det ligger inom ramen för sidans grundtanke förstås. Går utmärkt att skicka ett PM eller ett mail till jacob@businessclass.se

Av egen erfarenhet så sitter kvinnor betydligt och då vill jag betona betydligt mindre vid datorn än män så det är väl inte så konstigt att majoriteten är män på internetforum? Hur många procent tror ni är kvinnor på sveriges största forum (fb) t.ex? Garanterat mindre än 10% (förmodligen någonstans kring 5%)

Sen sitter väl de flesta av kvinnor för det mesta på forum som familjeliv (Sveriges fjantigaste forum f.ö) eller har jag fel? Som sagt, jag känner knappt några kvinnor som spenderar tid vid datorn och min mor vet ju knappt hur man startar upp internet.

Last edited:
Av egen erfarenhet så sitter kvinnor betydligt och då vill jag betona betydligt mindre vid datorn än män så det är väl inte så konstigt att majoriteten är män på internetforum? Hur många procent tror ni är kvinnor på sveriges största forum t.ex? Garanterat mindre än 10% (förmodligen någonstans kring 5%)

Sen sitter väl de flesta av kvinnor för det mesta på forum som familjeliv (Sveriges fjantigaste forum f.ö) eller har jag fel? Som sagt, jag känner knappt några kvinnor som spenderar tid vid datorn och min mor vet ju knappt hur man startar upp internet.

Hmmm, tror jeg anbefaler deg å bli kjent med en del flere damer :p

Selv om det nok er flere gutter enn jenter som bruker tid foran pc'n - har nok selve dominasjonen av menn innen fly-hobbyen mer å gjøre med at det er en typisk "gubb-hobby". Slik som tog og biler er for gutta boys, og hester mer har vært en jentehobby. Det har vært en typisk mannejobb å reise mye i jobben, mens kvinner tradisjonelt sitter mer hjemme og tar vare på barna. Dette endrer seg jo mer og mer i dette moderne verdensbildet vi har i dag, men jeg tror allikevel selve entusiasmen og den genuine flyinteressen sjeldent kombineres hos en kvinne som reiser mye med fly. Det bare er sånn, kjønnsrollene.

Men som nevnt, det finnes flere av oss! Det er bare et hendig sammentreff at jeg er flyinteressert (veldig teknisk interessert og trives godt hvis jeg får stikke hodet oppi hjulbrønner etc) og reiser på businessclass, og samtidig sitter på et internettforum. Det er fordi jeg har brukt mye tid på forum fra barndommen av og sånn sett er veldig glad i å oppdatere meg på ting jeg interesserer meg for via en slik kanal. Man er vanedyr, rett og slett :)

Last edited by a moderator:
Sannolikheten att komma med som kvinna var ju inte högre eftersom urvalskriteriet inte var huruvida man är kvinna eller man.

Sannolikheten kan ju fortfarande vara högre även om urvalskriteriet var en annan variabel (kanske till och med oberoende sådan). T.ex kan ju kvinnor med konto på BC ha högre andel status.

Tack för tipset om "familjeliv" något helt nytt för min del. Tror du för lära känna lite flera damer ;)
Hänger inte på så många forum, man söker ju sig dit där det fins något som är intressant något nytt att lära sig.
Som här tex :D
Hörde så sent som igår om en 83 tant som tyckte det var kul o släktforska på nätet. Hade koll på torpet kan man säga.

En motfråga, varför hänger män så mycket på olika forum, gillar dom inte reallife?

En motfråga, varför hänger män så mycket på olika forum, gillar dom inte reallife?
Vi män har en tendens att snöa in på detaljer (dvs nörderi), oavsett om det handlar om frimärkssamlande, Märklintåg, Schack, flygpoäng, Kalle Anka etc.

Kvinnor i allmänhet förstår att det finns andra värden i livet än att kunna allt om Bayersk utlandspost 1840-1875 (som är mitt specialområde).

Toppen