Senaste nytt

Nu är det dags att flyga till Asien igen

Nu är jag ombord på SK1421.
Utanför fönstret lastar bagagelastarna incheckade bagagen.

P1050226.JPG
(Dubbeltaggade svarta väskan syns.)

Jag är lite förvånad över att de lastade in Prio-taggade väskorna först. Jag trodde att de skulle lasta Prio-taggade väskorna sist så att de kan leverera till bagagebandet snabbt. Kanske har jag sett bevis på hur fel SAS Ground handling arbetar?

Last edited:
Nu är jag på SAS Scandinavian Lounge på Köpenhamn.
Roger J hälsade på mig och det var helt oväntat. Han var på väg till Tyskland.
Vi pratade liten stund och önskade varann en trevlig resa.

Flighten till Köpenhamn var inte märkvärdigt något sätt.
Den här flighten var min första SAS Plus flygning, därför var jag tvungen att testa ökända kalkonmackan. :)
Ja visst den ger inte någon kulinarisk upplevelse men jag har ätit sämre mackor under mina tidigare resor bl a på Kina inrikes flygning. Så det är helt okej för mig som inte behöver att äta den varje dag/vecka.

Undrar ifall de lastade allt transfer bagage på en separat vagn? I sådana fall spelar det nog ingen större roll om prio bagaget lastas in först.

Är det med USDM? Misstänker att det kan vara svårt att fixa en sån här routing med Life Miles?

Han flyger SAS Business till NRT med AMEX 2-4-1 (eller rättare sagt 1-4-1/2) Men resten förmodar jag nog är tack vare USDM ;)

Last edited:
Nu har jag kommit till Tokyo Narita flygplats och installerat mig i ANA Business Lounge Satellite 5.
Jag känner mig fräsh efter jag har duschat, rakat och borstat. :)

Jag rekommenderar denna lounge före den på Satellite 4. Den här loungen har naturligt ljus och bra utsikt mot plattan.
ANA Business Lounge NRT T1 Satellite 5_ 021.jpg

Nu är det många flygplan som står i kön för take off.
THAI, ANA, Singapore Airlines, United, British Airways, Austrian, JAL och Asiana...
ANA Business Lounge NRT T1 Satellite 5_ 023.jpg
Det märks i loungen, det är mycket mindre folk nu än en timme sedan.

Nu är jag ombord på SK1421.
Utanför fönstret lastar bagagelastarna incheckade bagagen.
Visa bifogad bild 17947
(Dubbeltaggade svarta väskan syns.)
Jag är lite förvånad över att de lastade in Prio-taggade väskorna först. Jag trodde att de skulle lasta Prio-taggade väskorna sist så att de kan leverera till bagagebandet snabbt. Kanske har jag sett bevis på hur fel SAS Ground handling arbetar?
Om man lastar in prio-bagage först i flygmaskinen, så kommer det ut sist på lastvagnen, för att sedan kunna skickas ut först på bagagebandet.

och nu har jag kommit till Taipei och avklarat min första flygning med EVA Air.

Det blev en Hello Kitty flight och det var som vi såg på deals tråden, Hello Kitty tema överallt.
Deras Business class stolen var helt OK för en tre timmars flygning och servicen var riktigt bra!

Till lunch valde jag kinesisk meny av Ding Tai Fung som smakade exceptionellt gott för att vara en flygmat.
De hade hela 14 sorters té ombord (12 varma+ 2 kalla) i Business class. Jag fick dock testa bara 6 sorter pga några turblenser under flygning.

Dera sätt att servera var som på Aeroflot, dvs flygvädinnorna hämtar och serverar en för en, ingen vagn.
Ett stort tack till Lili och Camille som levererade en riktigt bra service.

Jag försöker att ladda upp bilder på kvällen.

Intressant läsning, EVA Air verkar vara en bra produkt. Jag håller själv på och planerar en intra asien tripp i vinter och är riktigt sugen på en tripp med EVA till Tapei. Det lutar åt bkk-tpe-hkg-bkk eller tvärt om.

Hello Kitty Jet (Airbus A330-200)
EVA Air Business NRT-TPE_ 07.jpg

Skyltning på gaten
EVA Air Business NRT-TPE_ 12.jpg

Boardingkort med Hello Kitty tema
EVA Air Business NRT-TPE 02.jpg

Inne i kabinen
EVA Air Business NRT-TPE_ 17.jpg

Business class stolen med Hello Kitty kudde
EVA Air Business NRT-TPE_ 18.jpg

Välkomnande av Hello Kitty
EVA Air Business NRT-TPE_ 23.jpg

Safety card med Hello Kitty tema
EVA Air Business NRT-TPE_ 26.jpg

Olika krämer med Hello Kitty tema
EVA Air Business NRT-TPE_ 34.jpg

Toapappersrulle med Hello Kitty tema
EVA Air Business NRT-TPE_ 36.jpg

Riskakor och té
EVA Air Business NRT-TPE_ 37.jpg

Kinesisk meny av Ding Tai Fung. Mycket bra smak på dumplings.
EVA Air Business NRT-TPE_ 39.jpg

Last edited:
Man vet inte om man ska skratta eller gråta när det gäller Hello Kitty-temat. De gör det konsekvent i alla fall.

Jag är nyfiken på EVA Air och det låter som att det kan vara riktigt trevligt ombord med dem.

Toppen