Senaste nytt

Agehalls galna äventyr sommaren 2013

Förresten vilken single malt blev favorit? Om det nu går att komma ihåg.

Två stycken måste införskaffas:
The Dalmore Cigar Malt Reserve (85875) - Systembolaget.se
Aberfeldy 12 Years (436) - Systembolaget.se

Fick även prova en sort som var lagrad på cherry cask som jag gillade. Den var dock cask strength och något jobbig att dricka utan att spä den med 50% vatten. Gjorde man det blev den dock riktigt god.

För att se till att jag ska komma ihåg saker, har jag plåtat deras barmeny. Det gör det lite enklare om man iaf kan gå tillbaka och titta på sortimentet.

Men som sagt, det är inte helt smart att göra detta 2h före boarding. Man blir väldigt sliten...

Vänner, det har varit dålig med uppdateringar ett tag nu - med det ska vi råda bot på!

Natten mot fredag, transatlantic

Vi börjar nästan där vi slutade, med middag. Men först ett par ord om hårdvaran i LH F.

Eftersom jag reser på en B747-400 med nya F så har kabinen 8 platser. Tidigare var det väl 16 platser men numera har LH konverterat fönsterstolarna till säng, så varje passagerare får en egen stol OCH en egen säng. Under sängen finns en stor låda för förvaring och ovanför finns hatthyllor. Hatthyllorna på upper deck är dock så små att man inte får in speciellt mycket i dem. Det gör dock inget för bak vid trappan finns ett stort utrymme där man kan stuva in det som inte får plats.

Stolen är väldigt bekväm och man skulle lätt kunna göra 13h i bara den, även om den inte blir lay-flat när man fäller den. Dock är det en ärthjärna som aldrig har flugit som designat den. Det visar sig att de knappar som används för att kontrollera stolen, sitter på kanten av den lilla platform där man förvarar sitt champangeglas när bordet inte är uppfällt. Detta gör att, om man som jag vill hålla i sitt glas, vilar handen på knapparna vilket triggar stolen att röra sig! Däremot kan det vara jättesvårt att få något att hända när man faktiskt försöker trycka på knapparna. Detta är skitstörigt och jag fattar inte hur man kan göra en sådan designmiss. Fjärrkontrollen till IFE ligger tex under ett litet lock och man borde ha gjort samma lösning för stolskontrollerna.

P1000752_600px_DxO.jpg
Stolskontroller på helt fel ställe.

Nåja, mer om hårdvaran senare. Nu över till maten.

Jag insåg att jag borde äta men jag kände mig allt annat än hungrig. Bläddrade lite i menyn och bestämde mig till slut för att pröva kycklingen.

Till att börja med serverades förstås kaviar. Det får man ju inte missa. Därefter fanns ett antal förrätter att välja på. Jag såg dock ingen som jag var sugen på och bestämde mig därför att gå direkt på huvudrätten - kyckling med murkelsås, karmelliserade morötter och rökt paella ris. Givetvis får man inte missa vitlöksbrödet som serveras till.
P1000757_600px_DxO.jpg
Kaviar serveras självklart ombord på LH F.

P1000759_600px_DxO.jpg
Chicken or pasta, Sir? F-style!

P1000756_600px_DxO.jpg
LH serverar bra vitlöksbröd ombord.

Efter att ha tryckt i mig så mycket jag orkade av kycklingen, vilket var långtifrån allt jag fick på tallriken, så var det dags för dessert. Här blev jag faktiskt besviken. Man hade tre alternativ och inget av dem var något som föll mig i smaken. Ost går bort och choklad ska inte blandas med annat, framförallt inte med apelsin. Hade jag varit lite mer hungrig hade jag nog testat den Black Forrest Cake som serverades, men eftersom jag kände mig helt proppmätt så skippade jag det. Istället ägnade jag mig åt BC.se via FlyNet som fungerade hur bra som helst.

I samband med serveringen blir jag även tillfrågad ifall jag vill bli väckt till frukost. Jag gör ett snabbt överslag och inser att frukosten bör dukas fram runt 9 CET. Det är sällan jag sover så länge, men jag ber att få sova om jag sover.

Även om jag kände mig riktigt sliten från eftermiddagen i FCT, så började jag piggna till lite nu. Trots detta bestämde jag mig för att det var dags att byta om och prova sängen.

Smiter in på den bakre toaletten och drar på mig min pyamas. Noterar att den är annorlunda från de jag sett andra ha. Den består av en grå nattskjorta och ett par beiga byxor. Båda är väldigt anonyma och saknar helt LH-logotyper. De är dock väldigt bekväma.

När jag kommer tillbaka till min plats plockar jag bort allt skräp jag slängt på sängen, fäller upp täcket och klättrar ner. Det är en ganska speciell känsla att lägga sig i en separat säng ombord på ett flygplan, inte minst när man får ett eget fönster precis framför ansiktet - underbart!

Jag lägger mig först på rygg, men inser snabbt att sängen inte är gjord av hästens, troligen inte ens IKEA. Den känns stenhård. Lägger man sig på sidan är den dock riktigt skön.

Nu börjar det svåra valet, ska man se en film eller sova? Det visar sig vara ett lätt val. Jag börjar leta efter fjärrkontrollen som ligger någonstans i stolen och somnar omgående. :)

Natten förflyter utan några större händelser. Vaknar till någon gång och vänder på mig, men inte mycket mer än så. En sak jag dock reflekterar över i efterhand, är att det är ganska hög ljudnivå i kabinen. Senator pratade om att de kunde samtala med sin "innomhusröst" på en 747-8i men det vet jag inte riktigt om det skulle gå här. Jag har inte testat 747-8i, men då det är en nyare generation av flygplan misstänker jag att det är i klass med A380 som jag testat och anser är riktigt tyst.

Precis som jag misstänkt, vaknar jag i tid för frukost. Hinner knappt vakna innan det står en varm handduk vid min plats. Besättningen håller på att förbereda frukostserveringen och jag flyttar över i stolen igen. Slår upp datorn och börjar följa upp det som hänt på BC under natten.

Under frukosten börjar, den lite inledningsvis kalla, besättningen värma upp lite och vi börjar småprata. Jag berättar vad jag håller på med och de kan inte alls förstå att någon åker så här långt så kort tid. Jag försöker förklara att i C/F så är det inga större problem, men de har ändå svårt att förstå. Undrar om de någonsin testat att flyga som kund i C/F eller om de bara flyger Y när de själva reser. Jag passar på att fråga ifall jag kan få ta en bild från flightdeck när vi landat och pursern springer iväg för att fråga. Någon minut senare kommer han tillbaka och säger att det ska gå bra. Han frågar var jag kommer ifrån och när jag säger Sverige så berättar han att han precis sett en svensk film; "Förskräckligt glad". Jag känner inte till den men hugger datorn för att kolla vad Google säger. Det visar sig dock att vi precis kommit utanför täckningen för FlyNet, så det blir inget med det. Tror dock att det är en dansk film som heter "Frygtelig lykkelig" han egentligen sett.

Resterande del av flighten är ganska ointressant. Jag passar på att titta på ett avsnitt av The Big Bang Theory på IFE och sedan är vi strax nere på marken. Väl vid gate, packar jag ner mina saker i mitt handbagage och får sedan komma fram till flightdeck. Tackar kapten och FO för att de låter mig komma in och störa lite och de är jättetrevliga.

P1000769_600px_DxO.jpg
Vår kapten och styrman.

På väg ut pratar jag lite mer med personalen och de har fortfarande svårt att förstå varför någon kan flyga så långt utan ett "syfte". Jag försöker förklara vad vi är för galningar och föreslår att de ska kika lite på FT. En av killarna har iaf hört talas om FT. De inser iaf att jag inte har någon som helst koll på B.A. och att jag har väldigt ont om tid där, så de ger mig adressen till en restaurang som tydligen ska vara bra och där LH-crews brukar hänga. Jag tackar och beger mig ner för trappan för att slå mig in i den ström av ekonomipax som nu försöker ta sig ut så fort som möjligt. Det tar en stund för besättningen på main deck att fatta att en F-pax står i trappan men så fort de ser det så stoppas flödet och jag får ta mig ut till jetway och vidare in i Argentina.

Nästa del: Fredag-lördag, Buenos Aires

Last edited:
Jaha, då har lite resultatuppdateringar från FRA-EZE sektorn.

Först har vi själva delen med destinationen. Första gissningen som nämner EZE kommer från A380*G:
Tillgång i F på LH till EZE är grym just nu

Även följande får poäng:
FRA-EZE, hem via GIG, behöver dom långa gluggarna till kameran på Copacabana.

A380*G är även en av få som deltagit i sittplatstävlingen på denna sektor och han har prickat rätt! (Vilket är imponerande då kabinen blev full!)
Efter att kollat av seatmap så gissar på seat 83H från FRA.

Jag utdelar även 1p extra till A380*G för hans gissning att det blev apron + limo:
Borde jag inte få poäng för apron och limo? :p

Totalställningen just nu är därför:
NamnKabin outboundLounge 1DestinationPlatsBonusTotalt
A380*G1355115
Henrik l358
Andreas Eriksson55
ACervin33
NotRyan11

A380*G har tagit ett stadigt grepp om tävlingen men än finns det flera möjligheter att komma ikapp. Närmast kommer en lounge på EZE, därefter är det destination på nästa sektor, kabinklass och plats. Hotell i EZE kan man få bonuspoäng för innan jag postar det i nästa del av reserapporten.

Jag har även gått igenom tråden och länkat mellan mina "rapporter" och även stoppat ett index i första inlägget. Allt för att nytillkomna läsare ska få det lite enklare.

Började titta på lite bilder och film som tagits sista dagarna också så snart kommer det förhoppningsvis lite för er som inte orkar läsa utan bara vill titta på saker.

Underbar live-rapport så här långt. Hmmm, sista hela dagen här på Sicilien och ska med la famiglia till stranden. Vete f-n om jag hinner försvara min andra plats. Men funderar på om inte LX F från Sao Paulo kan vara inblandat i hemresan:confused:

Toppen