Senaste nytt

Change over from Lufthansa operated to Germanwings (4U) and the reaction by the FQTs

Trafiken? Hur menar du?

Det finns åtminstone ett väldigt stort bolag som har kontor på båda ställena och har gott om folk som reser mellan de här ställena. De anställda där ska boka hos företagets resebyrå. Där går det inte att trixa hur som helst om man inte vill riskera att någon högre upp blir väldigt upprörd. En annan grupp jag jobbar nära har blivit kollektivt uppläxade för att några använde bc.se-liknande routings.

Det finns åtminstone ett väldigt stort bolag som har kontor på båda ställena och har gott om folk som reser mellan de här ställena. De anställda där ska boka hos företagets resebyrå. Där går det inte att trixa hur som helst om man inte vill riskera att någon högre upp blir väldigt upprörd. En annan grupp jag jobbar nära har blivit kollektivt uppläxade för att några använde bc.se-liknande routings.

Som sagt, era egna avtal med resebyråerna kan jag ju inte göra något åt. Jag säger bara att möjligheten finns. :)

Härligt att Germanwings trafikerar Terminal 2 på Arlanda, förvisso ingen star alliance carrier men ändå LH Group...?!

Om man har lounge tillgång blir det Skyteam loungen då??

Loungetillgång blir via Diners eller Priority Pass i sådana fall. Germanwings har inga lounger eller avtal om lounger på Arlanda.

Någon som flugit 4U nyligen.? Börjar ju bli mer och mer "allvar".. och personligen känns det som lufthansa / germanwings famlar efter något. Tittar man på priser ex vis ARN-DUS / GOT-DUS är det inga lågpriser.. AirBerlin känns ju mycker mera differentierat i sin prissättning. Germanwings känns inte som något man väljer i första hand?! (i synnerhet inte på pris)

Hur ser det ut med vidareflygningar från 4U när nästa flyg är med LH's övriga dotterbolag? Säg att man flyger GOT-DUS-BLQ där första leg är med 4U o andra leg är med t.e.x Augsburg airways när flygning nr.2 inte räknas som LH-metall.

Jag har sett LH + LH, LH + 4U och även LH + Augsburg Airways, Air Dolomiti. Det jag inte sett är 4U + Air Dolomiti mfl

Jag kommer förhoppningsvis inte behöva ta reda på detta i praktiken, men 4U expanderar ju stort.

Toppen