Senaste nytt

Agehalls galna äventyr sommaren 2013

Var har du biljetten? ;)

Det är e-ticket denna gång, så jag behöver inte oroa mig för den. Men det var lite svettigt när jag fick hålla ordning på en pappersbiljett till AU/NZ.

Fast ska man ha LH first får man en en väldigt hög limit!

Mitt AmEx har ingen limit. Iaf inte officiellt och jag har aldrig blivit nekad ett köp där de tar AmEx pga limit-problem. Dessutom är det inte SÅ dyrt med F. Till mitt resmål finns det biljetter T/R för under 100k och jag har handlat för betydligt mer än så vissa månader på mitt kort. ;p

agehall får apron på FRA - tror ni han blir hämtad i limo på plattan? :p

Japp, apron blev det. Vi var dock tidiga, så de hade strulat till det och bussarna var inte där, så vi fick stå och vänta en bra stund innan vi blev avsläppta.

Torsdag förmiddag, ARN-FRA

En stund efter att Go to gate dök upp på skärmen slog jag ihop datorn och gick mot gate 8 på ARN. När jag svänger runt hörnet längst ut blir det dock tvärstopp. Det är aplång kö och bara en station som gör boarding. Jag suckar lite och ställer mig sist i kön. Hinner tänka "Undrar om jag ens hinner gå på innan vi ska lyfta" då en man framme vid podiet tar mikrofonen och bjuder in C och *A gold pax att borda på andra sidan. "Suck" tänker jag, "halva kön lär ju rusa dit så det kommer ju inte att gå fortare..."

Till min förvåning är jag dock den förste som kommer fram till kön. SEMESTERTIDER! Det är enbart turister som flyger - dvs statuslösa pax i billigaste ekonomiklass. Jag kommer nu snabbt ombord och viker direkt in till plats 1A. Jag slås av att det ser ut att vara 9 rader C men jag misstänkte att eftersom inga andra gick till prioritykön, är det säkert så att de är för slappa för att flytta skynket. Jag slår mig ner på 1A och plockar fram paddan för att underhålla mig lite medan alla boardar.

P1000647_600px_DxO.jpg
Lufthansa Intraeurope C-klass

Det är nu jag inser vad jag glömt! Jag har laddat min iPad, men jag har totalt glömt att tanka över nya serier. Shit. Nåja, det kommer nog att ordna sig. Det finns ju IFE på moderna flygplan har jag hört. Dessutom åker jag ju inte iväg för att titta på film, det är ju för att få flyga lite.

Jag blir istället erbjuden en Times av kabinpersonalen och börjar läsa lite i den. Till min förvåning ropas "Boarding completed" ganska snart och när jag ser mig om är vi 5 pers i C. Och det är fullpackat bakom gardinen. Vi hade alltså kunnat ta 2 rader var om vi ville... ;)

Så fort dörrarna stängts får vi pushback och taxar ut mot bana 1 9R. Tyvärr visar det sig dock att det är en dålig morgon för ARN. Flygledarnas radar strejkar, så alla starter sker med 3 minuters separation. Vi får därför stå och vänta på vår tur medan en Austrian, Next Jet och en DY-kärra drar iväg. Jag är dock glad att det inte var fler, för när vi väl skulle få starta såg det ut att vara mer än 5 st kärror i kö.

Väl uppe i luften serverades lite frukost. Det blev lite salami och en Croissant (tack Nilsson!) för min del och sedan lutade jag mig mot fönstret och tog en tupplur. Jag vaknade inte förens kapten annonserade att vi påbörjade inflygningen.
P1000650_600px_DxO.jpg
Frukosten serverad

P1000648_600px_DxO.jpg
Utsikt över Svenska östkusten

Väl nere på marken får vi veta att vi är tidiga och har fått apron. För en gångs skull behöver vi inte taxa över hela FRA för att komma till parkeringen utan står rätt snabbt still med trappan framkörd. Nu är det bara det att eftersom vi är tidiga så har de inte fått fram bussarna, så vi kan inte gå av. Detta verkar störa poliserna som står och väntar rätt rejält. Det är tydligen någon slags fångtransport idag, så de vill gärna ha sin kille och åka vidare. Till slut får jag dock komma av och möts av en ordentlig värme. Men det går rätt fort att komma in i den svala terminalen och promenera mot loungen...

P1000653_600px_DxO.jpg
Äventyret börjar på riktigt - vi taxar in mot FRA

Mer uppdateringar kommer snart. Ska se när jag kan få ut lite bilder också. Ska se om vi inte kan dela ut lite poäng under eftermiddagen också, så det blir lite fason på tävlingen.

Nästa del: Torsdag eftermiddag, FRA FCT

Last edited:
Toppen