Ja, varför åker man till Mozambique och vad gör man där?
Jag måste säga att det är två bra frågor och jag är inte helt säker på att jag kan ge ett vare sig bra eller enkelt svar men jag ska försöka.
Personligen har jag rest ganska mycket genom åren och jag känner väl i princip att jag den enda kontinent jag har kvar att verkligen upptäcka är Afrika. Med detta som basprincip har jag ganska många gånger stirrat på världskartan och funderat var man borde resa (om det dök upp ett bra tillfälle då man har tid och möjlighet att resa själv och göra något halvgalet... (vilket det normalt sätt inte gör, men detta tillfälle dök upp under förra veckan).
Under min timmar framför Afrika kartan kunde jag snabbt konstatera att Sydafrika redan är avklarat och att jag egentligen inte har något sörre intresse av de norra delarna av Afrika. Givet dessa två premisser samt att det är partiskt omöjligt att vistas i ett stort antal länder i övriga delar av Afrika så kokade det hela ganska snabbt ner till ett val mellan Tanzania, Kenya, Namibia, Senegal med omnejd samt Mozambique.
Givet dessa alternativ bestämde jag mig för Mozambique av den enkla anledning att jag träffat på flera personer under mina andra resor som verkligen rekommenderar Mozambique som det finaste stället de varit på.
Dessutom är Mozambique det enda av de aktuella alternativen som min tjej inte vill åka till och eftersom hon ändå inte ska med var det ett enkelt val givet att man vill se så många platser som möjligt.
Så vad ska jag då har för mig i Mozambique? Ja, detta är inte helt klart ännu men i grova drag ser de 3 veckorna ut på följande sätt.
Jag tänkte börja med att hänga i Maputo någon dag för att känna in stämmningen lite (Har bokat R Blu) för att sedan spendera c.4 dagar på Safari. (antingen i Sydafrika Kruger Parken eller någon park i Mozambique, beroende på tips när jag kommer ner)
De resterade 2 veckorna tänkte jag resa längst kusten i Mozambique vilken lär bjuda på fantastiska stränder, otrolig dykning och väldigt bra vågsurfing.
Skärgården i Mozambique lär vara helt otrolig. Kolla gärna in Bazaruto Archipelago.
Vet inte om detta dravel till svar gör någon läsare glad eller är till någon nytta men det blir vad det blir på en Ipad
Slutligen, hör gärna av er om ni känner någon som bor eller jobbar i Maputo eller på annan plats i Mozambique som inte skulle ha något emot att visa stan och svinga några kalla bägare med bärs
/Dr.D (Ej doktor)