Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Extremt klumpigt uttryckt av kabinpersonalen i detta fall tycker jag. Detta ska naturligtvis normalt lösas vid incheckning, och om det finns starka skäl kan det lösas vid gate eller i kabinen, men då bör de snällt fråga de passagerare som har platserna om det går för sig att flytta. Förr eller senare hittar de någon som flyttar sig frivilligt.

Det är skillnad om de lyckats sätta en 5-åring längst bak ensam och modern på rad 7 - då kan jag förstå om de anser sig behöva lösa situationen, men även då så frågar man runt tills man hittar någon lämplig att byta säte på.

Nu kan man diskutera om min kommentar här passar i SAS - Det här gjorde Ni inte så bra! eller kanske borde det läggas någon annan stans. För mig handlar det om suspekt affärsmannaskap.

I alla fall, ringde Sveg i går för att försöka boka denna excellente deal till SFO i affärsklass. Första tjejen som var vänlig, hade uppenbara problem med routingen ARN-SFO-JFK/EWR-ARN. Nu har mitt avvaktande skapat en del bekymmer och det är mycket slutsålda platser på mina dagar. Hon lovade återkommer, det var tyst i luren hela dagen efter mitt samtal på förmiddagen.

Sedan ringde jag 8t senare, och träffade på en mycket trevlig kille som var väldigt förvånad över hur mycket jag hade koll på. Jag tipsade om businessclass.se självklart. Jag sitter med ITA Matrix och ExpertFlyer öppna, och det krävs en liten förklaring här. Jag vill åka så här:
ARN-SFO (preferens via CPH och SK935) men denna är slutsålt på mitt datum. Så det skulle i så fall vara SK945 och vidare med UA eller AA.
SFO-JFK med UA (red-eye)
EWR-ARN (gärna SK904) men denna är slutsålt på mitt datum, och SK908 och SK910 har inga platser i "Z" samt WL är också stängd. Jag hade också kollat resan via WAS och då fick man åka via ORD till ARN med SK946. Men reglerna tillåter inte NYC-ORD-ARN på returen efter stop over i NYC, men det hade funkat med stop-over i WAS och vidare WAS-ORD-ARN trots att det finns IAD-CPH-ARN. Oh well, det får jag leva med tänker jag.

Där detta hamnar i det bisarra läget är när jag förslår en routing via ZRH med Swiss på hemresan. Jodå, några kronor extra kostar detta men då tänkte jag klämma ur en arbetsdag i ZRH på hemresan. Vet ni vad jag fick som svar? "Jag får inte sälja detta till dig!" Va?!?! Du får inte sälja en 50-50% affärsklassresa till 24 000kr? Jag hänvisas till en resbyrå. Lufthansa, Swiss eller United hade gladligen tagit denna resa från SAS med 50%. Som affärsman tycker jag detta är konstigt... Vem vill inte tjäna pengar? Sitta på förskottsbetalda 24 000kr i kassaflöde tills detta går genom IATA clearing? Mycket märkligt tycker jag....

Vad var orsaken till att han inte "kunde" sälja det till dig? Jag har aldrig upplevt något problem med att boka en kombinerad flygning (t ex SAS/Lufthansa) via SAS kundtjänst (inte Sveg dock)

Sykes i Sveg är ett datorsupportföretag som uppenbarligen fått en ny sträng på lyran.
Om nu SAS lägger delar av sin support där så torde nivån på tjänsten vara därefter beroende på inlärningskurva.
Man bör nog förvänta sej en "basic" nivå med enklare uppdrag! De som jobbar är knappast rutinerade resenärer samt har en(alltför?)
kort utbildning på sitt område. Komplicerade routings kräver en större expertis som flera på detta forum besitter.

Har vi krav på service på högre nivå bör dessa krav ställas på SAS. Att racka ned på Sveg är skjuta bredvid målet.
Fö. har min yngsta son pryat där.:)

Outsourca till Indian Call Centre i Pune som bmi använde tidigare istället.
De vet åtminstone hur Star Alliance bonusresa bokning ska ske och hade någorlunda bra geografikunskap (i alla fall bättre än genomsnitt USDM agenter).

Jag vill hellre prata engelska med en kunnig personal än att prata svenska med en icke-kunnig personal.

Jag har aldrig förstått varför just en barnfamilj måste sitta tillsammans...!

Jag har inte barn (än) men det kan inte vara svårt för en normalt funtad person att förstå varför en barnfamilj vill sitta tillsammans?!?! Herregud.

On Topic: dåligt hanterat av SAS. Givetvis ska de fråga berörda pax innan. Det är ju verkligen inte ovanligt att folk frågar om de får byta plats och jag brukar då acceptera. Någon gång hamnar man själv i den situationen där man behöver någon annan persons hjälp.

Att besättningen på LH-flighten kommer och pratar och beklagar sig för att de inte kan ge opup är ju bara ett spel för galleriet, har inte bestämt mig om jag gillar det eller inte. Det är positivt att de uppmärksammar sina egna statusresenärer med extra attention. Det är dock fruktansvärt att de ljuger. LH uppgraderar aldrig "vanliga pax", inte ens SEN/HON om det inte krävs pga överbokning eller dylikt. En upgrade bara för att det finns säten händer inte. Det ska vara exceptionella omständigheter som gör det.

Vad gäller SAS så är kommentarer överflöda. Måtte detta bolag styckas och auktioneras ut snarast.

Jag har nu gjort min förhoppningsvis sista resa med SAS. Men den senaste tidens krångel och inställda flyg, den urusla kundtjänsten i sveg och sas nya koncept i plus inom europa ser jag verkligen framemot att få flyga mer med BA och LH.
Tack SAS för ett par bra år men nu har ni verkligen tappat allt som ni tidigare stod för.

ARN-FRA i måndags kl 09.10. Var superhungrig, satt i telefonkonferens i loungen så det blev ingen frukost där. Sitter 1D, nej förresten den var ju tagen så det blev 1C istället. Serveringen börjar klockan 9.25 ca, flygvärdinnan LN kommer fram och slänger fram - en laxlåda!? Det skall ju vara frukost ombord, inte en laxlåda! LN säger först att man lastat fel.. Sedan säger hon att det är sommarkonceptet att bara servera frukost på flighter fram till 09. Diskussion om detta uppstod och mannen bredvid mig blev nästan rabiat på flygvärdinnan LN så jag fick bryta och säga att det ju inte var flickans fel. SAS, det är en miss att ta bort frukosten utan att ens informera om det!
Laxlåda som frukost - fy vad äckligt! Blev en blå choklad och te istället.

Vad är en laxlåda?? :p:)

En låda med laxar? :)
lax.jpg

Toppen