Vi får hoppas att de flesta resemagasin vet innebörden av upphovsrätt samt att de anger källan och allra helst skickar ett kort mail innan om de vill använda delar av listan. Men verkar tyvärr vara alltför dåligt med disciplinen nuförtiden...Strålande jobbat Jacob, som sagt. Nu är väl risken dock att random resemagasin hittar och använder listan utan källhänvisning![]()
Det är å andra sidan ett begrepp som man knappast stöter på om man inte tar detta till en ganska avancerad nivå (jag vet knappt själv vad det betyder). Jag valde att begränsa mig till ord, begrepp och förkortningar som är lite mer vedertagna och synliga för den stora allmänheten.Spontant saknar jag Hip Check... som jag fortfarande inte riktigt bergriper vad det är!
Olika flygbolag säger lite olika, på Lufthansa säger de exempelvis "all doors to automatic" vid avgång och "all doors to manual" efter landning. Ganska många flygbolag säger kort och gott "Cabin crew, arm your doors". På SAS säger de "Arm slides, cross-check and report", dvs aktivera rutschbanan, gör motsvarande för dörren på motsatt sida och rapportera sedan till pursern. 30 sekunder senare brukar man höra ett plingande ljud när de längst bak ringer till pursern längst fram för att rapportera.Jag hade för mig att vid ordet Slides säger de Cabin crew, arm doors, cross-check and report. Det är samma funktion, dvs det är ruschbanorna som görs i ordning.
Olika flygbolag säger lite olika, på Lufthansa säger de exempelvis "all doors to automatic" vid avgång och "all doors to manual" efter landning. Ganska många flygbolag säger kort och gott "Cabin crew, arm your doors". På SAS säger de "Arm slides, cross-check and report", dvs aktivera rutschbanan, gör motsvarande för dörren på motsatt sida och rapportera sedan till pursern. 30 sekunder senare brukar man höra ett plingande ljud när de längst bak ringer till pursern längst fram för att rapportera.
Jag har också hört den förklaringen. På exempelvis en SAS Boeing 737 är de ju två personer i aktern och då tar de väl varsin dörr för att sedan byta plats och kontrollera kollegans dörr (antar jag) innan de ringer pursern för att avrapportera. Men som sagt, det funkar ju inte på alla flygplan och i alla situationer.Cross-check betyder att väl kabinbesättningen ska kontrollera att ens kollega har aktiverat sliden korrekt på dennes dörr? Hur detta funderar på t ex Airbus A321 där man inte har någon kollega på station 2 och 3 har jag dock ingen aning om...![]()
![]()