Senaste nytt

Artikel: Vad betyder förkortningen? En flygresenärs A till Ö

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mycket bra!

Denna guide kommer att underlätta för många av oss och reducera frågor om olika begrepp. Nu kan ju alla först titta i denna guide innan man frågor om något begrepp man inte känner till.
 
Stort tack för kommentarerna. Kul att det uppskattas.

Strålande jobbat Jacob, som sagt. Nu är väl risken dock att random resemagasin hittar och använder listan utan källhänvisning :(
Vi får hoppas att de flesta resemagasin vet innebörden av upphovsrätt samt att de anger källan och allra helst skickar ett kort mail innan om de vill använda delar av listan. Men verkar tyvärr vara alltför dåligt med disciplinen nuförtiden...

Spontant saknar jag Hip Check... som jag fortfarande inte riktigt bergriper vad det är!
Det är å andra sidan ett begrepp som man knappast stöter på om man inte tar detta till en ganska avancerad nivå (jag vet knappt själv vad det betyder). Jag valde att begränsa mig till ord, begrepp och förkortningar som är lite mer vedertagna och synliga för den stora allmänheten.
 
Kanske du eller Dr. Miles kunde tänka er att även göra en sammanställning av förkortningarna som gäller på "den mer avancerade nivån" i en separat lista, där bla. förklaringen av begreppet "HIP check" ingår. Jag tror att många på detta forum har varit medlemmar rätt så länge och aspirerar på att komma upp till den avancerade nivån och skulle uppskatta att snabbt och enkelt kunna hitta förklaringar till lite mer komplicerade begrepp och förkortningar i en sådan lista.
 
Bra lista, här är det bara att plugga in. Jag hade för mig att vid ordet Slides säger de Cabin crew, arm doors, cross-check and report. Det är samma funktion, dvs det är ruschbanorna som görs i ordning. Annat begrepp, jag inte har namn på. Två signaler hörs när det inom en minut är planet på runway och startar.
 
Jag hade för mig att vid ordet Slides säger de Cabin crew, arm doors, cross-check and report. Det är samma funktion, dvs det är ruschbanorna som görs i ordning.
Olika flygbolag säger lite olika, på Lufthansa säger de exempelvis "all doors to automatic" vid avgång och "all doors to manual" efter landning. Ganska många flygbolag säger kort och gott "Cabin crew, arm your doors". På SAS säger de "Arm slides, cross-check and report", dvs aktivera rutschbanan, gör motsvarande för dörren på motsatt sida och rapportera sedan till pursern. 30 sekunder senare brukar man höra ett plingande ljud när de längst bak ringer till pursern längst fram för att rapportera.
 
Olika flygbolag säger lite olika, på Lufthansa säger de exempelvis "all doors to automatic" vid avgång och "all doors to manual" efter landning. Ganska många flygbolag säger kort och gott "Cabin crew, arm your doors". På SAS säger de "Arm slides, cross-check and report", dvs aktivera rutschbanan, gör motsvarande för dörren på motsatt sida och rapportera sedan till pursern. 30 sekunder senare brukar man höra ett plingande ljud när de längst bak ringer till pursern längst fram för att rapportera.

Cross-check betyder att väl kabinbesättningen ska kontrollera att ens kollega har aktiverat sliden korrekt på dennes dörr? Hur detta funderar på t ex Airbus A321 där man inte har någon kollega på station 2 och 3 har jag dock ingen aning om... :confused: :rolleyes:
 
Står lite mer här. http://www.sas.se/Om_oss/Punktlighet/Punktlighet/SAS-punktlighet/?vst=true
 
Cross-check betyder att väl kabinbesättningen ska kontrollera att ens kollega har aktiverat sliden korrekt på dennes dörr? Hur detta funderar på t ex Airbus A321 där man inte har någon kollega på station 2 och 3 har jag dock ingen aning om... :confused: :rolleyes:
Jag har också hört den förklaringen. På exempelvis en SAS Boeing 737 är de ju två personer i aktern och då tar de väl varsin dörr för att sedan byta plats och kontrollera kollegans dörr (antar jag) innan de ringer pursern för att avrapportera. Men som sagt, det funkar ju inte på alla flygplan och i alla situationer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen