Senaste nytt

Bästa första klass produkten på marknaden?

Hur många här har flugit EK F ?? Tänkte om man kunde få några intryck från från några som åkt de om man ska välja En lång A380 flight (14tim 35min) eller två kortare 7-8 timmars flighter ombord B777?
Jag föredrar ju tveklöst Emirates Boeing 777, Airbus A380 första klass kabin är alldeles för stor och opersonlig.

Har de dusch ombord på 777? Annars är ju A380 ett klockrent val.

Nej de har dom inte men jag ska flygs A380 på sista legen mellan Australien och NZ T/R :) ARN-DXB-KUL-MEL-AKL-BNE-SIN-DXB-ARN. Har hört att B777 kabinen är mer privat känsla då den är mindre..

Jag föredrar ju tveklöst Emirates Boeing 777, Airbus A380 första klass kabin är alldeles för stor och opersonlig.

Tack Jacob de va de jag behövde höra. Får ju flyga lite längre men de gör ju inget när champangen är gratis ;)

Last edited:
"turistfällan" A380
Hva er det egentlig som gjør at det er en "turistfelle"?
Lavere cabin altitude, dusj etc gjør at jeg gjerne velger EK's A380 fremfor EK's B777, man ankommer uthvilt, og støynivået i A380'en er veldig bra. Suitene er de samme uansett, og når du sitter/ligger der med dørene igjen, så har du ikke mulighet til å se noen andre passasjerer likevel. Suitene på A380 er også 'staggered', sånn at suite-dørene ikke er på linje sånn som i B777.

Lavere cabin altitude, dusj etc gjør at jeg gjerne velger EK's A380 fremfor EK's B777, man ankommer uthvilt, og støynivået i A380'en er veldig bra. Suitene er de samme uansett, og når du sitter/ligger der med dørene igjen, så har du ikke mulighet til å se noen andre passasjerer likevel. Suitene på A380 er også 'staggered', sånn at suite-dørene ikke er på linje sånn som i B777.

För mig är "støynivået" av potentiella 14 passagerare betydligt högre än av 8 passagerare oavsett flygplanstyp.När dessutom höjden på sviten är betydligt mindre på A380 så känns det som ett självklart val för mig oavsett dusch, bar osv...

Det är ganska stor skillnad på Emirates första klass på Boeing 777 och Airbus A380. Personligen tycker jag första klass ska vara en personlig och intim upplevelse med få stolar och få passagerare men samtidigt ska det vara rymligt och en plats där man mentalt känner sig till freds.

B777 har åtta stolar medan A380 har nästan dubbelt så många. Dessutom finns det inga hatthyllor i första klass vilket gör att kabinen känns betydligt större än den egentligen är, trots bara två rader på B777 (och jag tror det är högre i tak på B777 än A380). På B777 är stolarna dessutom placerade på rad medan på A380 är de placerade i ett sicksack mönster vilket gör att man inte ser något av övriga kabinen och övriga passagerare och layouten ger nästan en känsla av att vara instängd.

Jag förstår vad flying menar med "turistfälla". Baren och duschen på A380 lockar vad jag antar ska tolkas som "nybörjare" på första klass, det är ju saker som är väldigt enkla att ta till sig i marknadsmaterial. Men när nymodigheten i baren och duschen lagt sig uppskattar man nog mer den betydligt trevligare atmosfär som finns på en B777.

Personligen tycker jag första klass ska vara en personlig och intim upplevelse med få stolar och få passagerare men samtidigt ska det vara rymligt och en plats där man mentalt känner sig till freds.

När testar du Tam's nya F 777? Låter som de har vad du söker ;)

Det är ganska stor skillnad på Emirates första klass på Boeing 777 och Airbus A380. Personligen tycker jag första klass ska vara en personlig och intim upplevelse med få stolar och få passagerare men samtidigt ska det vara rymligt och en plats där man mentalt känner sig till freds.

B777 har åtta stolar medan A380 har nästan dubbelt så många. Dessutom finns det inga hatthyllor i första klass vilket gör att kabinen känns betydligt större än den egentligen är, trots bara två rader på B777 (och jag tror det är högre i tak på B777 än A380). På B777 är stolarna dessutom placerade på rad medan på A380 är de placerade i ett sicksack mönster vilket gör att man inte ser något av övriga kabinen och övriga passagerare och layouten ger nästan en känsla av att vara instängd.

Jag förstår vad flying menar med "turistfälla". Baren och duschen på A380 lockar vad jag antar ska tolkas som "nybörjare" på första klass, det är ju saker som är väldigt enkla att ta till sig i marknadsmaterial. Men när nymodigheten i baren och duschen lagt sig uppskattar man nog mer den betydligt trevligare atmosfär som finns på en B777.

Låter som en bra sammanställning. Jag flyger ju trots allt A380 mellan AUS och NZ som sagt och får ändå pröva dusch och baren där.

Jag känner också som du känner att 14 platser är helt enkelt för mycket i en F kabin.....

Jag har flugit följande i F

Air China 773
Cathay 346
Cathay 747
BA 747
BA 777
UA 777
Asiana 747
Qantas 747
Lufthansa 346 (ny)
Lufthansa 346 (gammal)
Lufthansa 380 (ny)
Lufthansa 343 (gammal)
Lufthansa 747 (gammal)

Skulle ranka LH 380 som bästa hårda produkt, Asiana och Cathay som bästa mjuka. UA och Air China som sämst totalt. Air Cina hade både sämst mat och sämst service.

Har nu flugit UA 777 F ytterligare en gång. Ännu sämre mat denna gång. Bara två röda och två vita viner ombord exempelvis. OK service dock ( samtliga FA var 50+).

Toppen