Senaste nytt

Starta en ny verksamhet med inriktning Skovård på Arlanda... kom med era synpunkter!

Johans

Medlem
Väldigt bra idé! Kan nu tillägga att Sneaky Steve håller på att bygga en butik på Landvetter flygplats. " Butiken blir 20 kvadratmeter stor med ett utbud av skor, strumpor, bälten och armband. Placering blir i utrikes avgångshall strax bredvid Victoria´s Secret, O’Learys och Joe & the Juice." Om set är av intresse :)
 

leonardo

Medlem
Väldigt bra idé! Kan nu tillägga att Sneaky Steve håller på att bygga en butik på Landvetter flygplats. " Butiken blir 20 kvadratmeter stor med ett utbud av skor, strumpor, bälten och armband. Placering blir i utrikes avgångshall strax bredvid Victoria´s Secret, O’Learys och Joe & the Juice." Om set är av intresse :)


Vad kul.

Tack för tipset `Johans`!
Är det då beläget i en vanlig lokal eller golvyts försäljning?

Mvh Leonardo
 

Morgan

Medlem
Vad är kunderna beredda att betala för en skoputsning?

Säg en hundring, det blir 80 kr ex. moms, hur många kunder hinner varje putsare med per timme? 5 stycken? Då blir intäkten 400 kr/h.

Tänker jag helfel? En hundring tycker jag låter mycket - att tvätta och stryka en skjorta kostar 20-30 kronor. Men då är jag snarare en av de där som går omkring med smutsiga skor med gummisula.
 

leonardo

Medlem
Vad är kunderna beredda att betala för en skoputsning?

Säg en hundring, det blir 80 kr ex. moms, hur många kunder hinner varje putsare med per timme? 5 stycken? Då blir intäkten 400 kr/h.

Tänker jag helfel? En hundring tycker jag låter mycket - att tvätta och stryka en skjorta kostar 20-30 kronor. Men då är jag snarare en av de där som går omkring med smutsiga skor med gummisula.

Hej Morgan!

Kommer inte gå in allt för informativt rörande verksamheten .. måste tänka långsiktigt

Däremot så kommer priset att bestämmas utifrån kostnader där löner, inköp, hyra och övriga rörliga kostnader kommer in i bilden. Men det skal vara ett rimligt pris som i kombination med ett väl utfört arbete ger valuta.

Saken är den att man kan med små medel komma långt. Med proffesionalism, hög kvalitativ serviceinstinkt, artighet och passion för det man gör så visar man en indirekt uppskattelse för kunderna som väljer att komma till oss.

Plus ett sortiment med produkter för alla tänkbara och särskilda behov.

Mvh Leonardo
 
Last edited:

Morgan

Medlem
Hej Morgan!

Kommer inte gå in allt för informativt rörande verksamheten .. måste tänka långsiktigt

All respekt för detta, min poäng var bara att även fast det är något som skulle uppskattas av många, så är arbetskostnaden så pass hög att priset snabbt blir högt och marginalerna blir små. Ha det med i dina kalkyler bara så att du inte går all-in med en glädjekalkyl!

En enkel fråga till oss här på forumet: Vad tycker ni är ett rimligt pris att betala för att få skorna putsade och tillfixade?

Jag skulle säga kanske 60-90 kronor, ungefär vad ett par kostymbyxor kostar att kemtvätta i Stockholm.
 

leonardo

Medlem
All respekt för detta, min poäng var bara att även fast det är något som skulle uppskattas av många, så är arbetskostnaden så pass hög att priset snabbt blir högt och marginalerna blir små. Ha det med i dina kalkyler bara så att du inte går all-in med en glädjekalkyl!

En enkel fråga till oss här på forumet: Vad tycker ni är ett rimligt pris att betala för att få skorna putsade och tillfixade?

Jag skulle säga kanske 60-90 kronor, ungefär vad ett par kostymbyxor kostar att kemtvätta i Stockholm.

Ingen orsak, uppskattar din fråga. Såväl berömmande liksom prövande frågor är godtagbara!

Får först tillägga att företaget i starten kommer att räknas som småföretag där känsligheten är hög. Jag kommer säkerligen att leva på vatten och bröd, vilket jag anser vara värt. Men själva utformningen och affärsvisionen är klar, liksom affärsplanen.

Kompetent och erfaren är jag där ett stort intresse för just affärer existerar.
Men jag tycker att din fråga bara var positiv..

Mvh Leonardo
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Jag skulle nog vara beredd att betala lite mer än vad t.e.x Morgan anger, men jag är medveten om att folk generellt är priskänsliga på liknande tjänster (har undersökt detta förut).

Jag antar att det finns flera "nivåer" av skoputs, där arbetet också är beroende av skotyp, material etc (?) Alldeles oavsett tycker jag att maxtak om 120kr känns rimligt. När vi talar om högre summor börjar jag likställa det vid "sko-renovering" hos en skomakare....

Skulle vara kul att se verklig statistik på hur mycket man är villig att betala för skoputs...:) Svenskarna är iaf de i världen som är minst priskänsliga vid t.e.x frisörbesök. Många betalar utan vidare 500kr varje månad för att mätta sin fåfänga (mig inräknat).
Tyvärr tror jag inte att skoputsande nått samma nivå i folks medvetande (ännu)... Upp till Leonardo att ändra på det! ;)
 

olsson

Medlem
Håller med @Palazzi, skulle vara beredd att betala mer än Morgan. Maxtaket är dock lite väl svårt att säga bara sådär då det beror som palazzi nämner på skotyp m.m och var gränsen mellan puts och reparation går. Närmar man sig en reparation blir höjs ribban innan smärt-gränsen kommer. Men för inte allt för mycket jobb känns inte 120-160 kr allt för farligt.
 

leonardo

Medlem
Menyn utav tjänster kommer att tillgodose både plånbok, omfattning utav putsning, matrial och vilken typ av skinn.
Det är en viktig förutsättning för att göra det hela mer flexibel och lönsam... där kanske Morgan vill ha en enklare behandling medans Palazzi vill ha något mer rejält.

Intressant.. kan anteckna prisförslagen. Bra förslag där!
Frisörbranschen är ju något som kan räknas in under samma kategori som skoputsning och barbering.

Haha... tack Palazzi!

Mvh Leonardo
 
Last edited:
Toppen