Senaste nytt

Toalettbesök SAS Go / Plus

Blev lite besviken på förra resan med SAS C, på ena flighten så släppte de ut passagerare ifrån Economy Extra samtidigt som oss som reste i C.
Nyss hemkommen från Indien, business med BA. Hör och häpna att de inte hade någon koll alls på när business-paxet slutade och economy+ och till och med economy-paxet började när vi gick ut. Det gjorde att eftersom den högra aislen gick fortare så kom jag ut ur planet efter flera vanliga människor som reste economy! Hemska upplevelse!

Det som är störande är dels inkonsekvensen att det ibland funkar och ibland inte funkar så man vet inte om man behöver skynda sig.
Sedan har det skillnad om man kommer till passkontroll / security med bara C pax framför sig eller en massa andra.

Det är ju lite svårt för ovana passagerare att veta att man "inte får" använda den främre toaletten då det inte finns någon avskärmning av GO och PLUS. Jo, den lilla skylten som berättar att bakom denna raden är det SAS GO gör visserligen det, men den är ju rätt lätt att missa..

Jag har hör mer än en gång att personalen tvärtom uppmanar folk att använda alla toaletter men att köa utanför draperiet.

Varför skulle man inte få använda alla toaletter? SAS har inte C längre. Plus ger dig endast möjligheten att sitta långt fram och gratis macka. Eftersom blockat mittsäte är borta så är det inget konstigt med att "egen" toalett också är det?

Last edited:
Man kan ha en skylt eller sticker som talar om att det är toaletter för Plus. OK att pursern ibland nämner detta men större delen av passagerarna lyssnar med högst ett halvt öra på meddelanden från personal.

Här får du annat perspektiv.

Som Air China First class passagerare tvingas man trängas med Economy class passagerare när man kliver av flygplanet.
Ingen Air China kabinpersonal hejdar Economy class passagerare som tränger sig i kön. Detta trots att First class biljett brukar kosta över 90.000 SEK mellan Europa och Kina.

Nu var det ju iof toabesök på SAS som disskuterades... jag gillar inte orättvisa jämföreser:)

Men när vi ändå är igång...

De gånger jag flugit SAS C intercont och landat på CPH eller ARN så har ALDRIG ekonomi passagerarna fått vänta. En ännu roligare jämförelse är om jag inte minns helt fel... När vi flög C BKK-ARN med TG och Vonmögen blev stoppad och fick vänta på ekonomi passagerarna:)

Last edited:
Varför skulle man inte få använda alla toaletter? SAS har inte C längre. Plus ger dig endast möjligheten att sitta långt fram och gratis. Eftersom blockat mittsäte är borta så är det inget konstigt med att "egen" toalett också är det?

Om främre toaletten bara vore för pluspassagerarna är det ju lite märkligt att de tagit bort skynket.

Jag skiter egentligen i vilket. Det enda som är störande är när pax hänger i gången precis vid min plats, oavsett var i planet jag sitter.

Toppen