Senaste nytt

Var i världen skulle du helst bosätta dig?

Sofia

Medlem
Stockholms skärgård för mig tack!

Eller köpa några risfält på Bali och bygga ett jäkligt bra hus på :)
 

Valley

Medlem
Något kargt kustlandskap. Nordnorge eller Skottland borde passa mig som handsken. Kanske även norra delarna av staterna. Marthas Vineyard t ex.
 

Groggman

Medlem
Singapore är ett självklart val, skall dit igen om några dagar :) Annars Northern Shore på Oahu (Hawaii) kan jag tänka mig med, underbart ställe.
 

henkedio

Medlem
Känns ganska B, men om jag får välja något så tar jag Maui i ett år och sen San Mateo County för resten av livet. Problemet kommer alltid till green card :(
 

norken03

Ny medlem
1.Tel-Aviv,fantastisk stad med ett nöjesliv som en man bara kan drömma om hemma i Sverige ,fanatasiskt trevliga människor chica barer och restaurabger med mycket god mat, underbart klimat,kanske lite väl varmt sommartid ,men det går ju att bada i medelhavet redan i början på Mars
 

m10

Medlem
Har hittat rätt i Tokyo. Shanghai var spännande, men livet är så mycket mer bekvämt här. Hade dom som bestämmer kunnat byta ut vädret i juli och augusti mot något mer maj-liknande så vore det högst uppskattat. Hong Kong (inkluderat svalare och torrare somrar) skulle kunna vara något för framtiden.
 

Dr. Miles

Expert
Har hittat rätt i Tokyo. Shanghai var spännande, men livet är så mycket mer bekvämt här. Hade dom som bestämmer kunnat byta ut vädret i juli och augusti mot något mer maj-liknande så vore det högst uppskattat. Hong Kong (inkluderat svalare och torrare somrar) skulle kunna vara något för framtiden.

Det kanske beror på var i Hong Kong man befinner sig.
Jag var på Lamma island i augustimånad och det var fuktigt och olidligt varmt.
Det var helt okej när jag kom tillbaka till Hong Kong island.
 

Palazzi

Medlem
Jag har nu sammanställt mitt drömscenario för boende. Det ska täcka ett behov av hög livskvalitet, relativt låga omkostnader (nåja...), värme på vintern, samt enkelt möjliggöra för resor hem till Sverige (och för vänner att komma på besök). Det jag kom fram till var att jag behöver två boenden, ett på vintern och ett annat på sommaren.

Som huvudbas vill jag, som skrivits innan, ha Bellinzona i Schweiz. Vacker stad, och den nordligaste i Italiensktalande Ticino (ok, det finns småorter norrut). Beskattningen i Schweiz kommer vara än mer gynnsam mot Italien när förändringar där är att vänta (ny regering), och levnadsstandarden är allmänt högre.
Bellinzona ligger på nya Gotthardbanan vilket gör att Milano + Zurich ligger endast en timme bort. Badorten Lucarno ligger 22min bort med pendeltåg och är varmt nog på sommaren.
Direkttåg finns till Malpensa flygplats, men även Lugano Flygplats (35min) erbjuder en del flyglinjer.
Det negativa med Bellinzona är höga priser för boendet, men det får vara hänt:p

Vinterboendet får bli på italienska vulkanön Pantelleria utanför den Tunisiska kusten. Ön är inte den sydligaste av de Italienska öarna, men troligen den vackraste. Ön är också tillräckligt stor för att husera ett centrum som inte bara upplevs som en by... Pantelleria har en egen golfbana, vilket kunde agera tidsfördriv om man saknar andra sysselsättningar.
Vintertemperaturen är inte jättehög, men väl 13-15C under de kallaste månaderna. Då ön är vulkanisk finns en termalisk innsjö som håller 45C även på vintern. Direktflyg finns från Lugano/Milano direkt till Pantelleria!
Pantelleria ligger även så nära den tunisiska kusten att man enkelt kan ta färjan till kulturarvet "Sousse" på ett par timmar.
Pantelleria har inte fått så mycket uppmärksamhet som jag tycker ön förtjänar och priserna är därför modesta. Trots att det allmänna erkännandet ännu inte tillgivits Pantelleria så har t.e.x Giorgio Armani bott på ön i flertalet år.


Castelgrande_Bellinzona.jpg
Bellinzona, och dess kända ringmur

590404_f7c2a4ddcd.jpg
Bellinzona centrum, i Schweizertysk stil

926522860_3b05bbdd7b.jpg
Påkostat boende i Pantelleria

1039076558_d4a6650492_z.jpg
Utsikt Pantelleria

6203590315_838858222c.jpg
Pantelleria centrum, med hamninloppet

2587008345_70e51a746d.jpg
Pantellerias termaliska insjö, men 45C* året runt

Jag lockas sammantaget av möjligheten att klara mig på samma språk i två så helt olika omgivningar som de i Bellinzona & Pantelleria.
 

NyfikenGrau

Medlem
Om min italienska var bättre än usel skulle jag mycket väl kunna tänka mig de där ställena, verkar som vi har samma smak annars :)

Valais/Wallis är en annan helt otroligt vacker kanton i Schweiz (i sydväst med alla 4000+ topparna)

Vad gäller Italien skulle min tyska bara hjälpa i Südtirol/Trentino, men de som pratar tyska där verkar generellt tyvärr mer än lovligt inskränkta att döma av det fåtal jag träffat där ;)
 

nota bene

Medlem
Eftersom mitt resande till största delen begränsat sig till Europa gäller mitt uttalande enbart boende i Europa...

Berlin är min favoritstad - har planer att skaffa en bostad där så fort banksaldot tillåter. Tycker speciellt mycket om de centrala delarna av öst, typ Torstrasse-området. Ett fantastiskt utbud av kultur, restauranger, butiker och väldigt trevligt folk.

Tycker även mycket om södra Tyskland med städer som München, Frankfurt, Friedrichshafen etc. Den Schweiziska sidan är också trevlig, men prisläget avskräcker mig.

2) Vilnius är en stad som gjort ett mycket gott intryck på mig - gamla stan är underbar. Skulle nog inte vilja bosätta mig här, men som alternativ bostad några månader per år då man vill koppla av, eller kan arbeta hemifrån.

I övrigt trivs jag mycket bra i Stockholm, men att bo här året runt är inte något som står på agendan i framtiden.
 
Toppen