Senaste nytt

[Mistake fare] Johannesburg - Zurich/Genève O/W, fr. 2800 SEK!

Men Colombia gör? Sydafrika är mitt absoluta favoritresmål; helt enastående som semesterland, och man behöver inte brottas med amerikanska myndigheter som tror man smugglar "Kocks" a la Snabba Cash...

Colombia lockar helt ärligt mycket mer än Afrika för min del. Cartagena före Johannesburg alla dagar om året. :)
Afrika lockar inte mig alls faktiskt. Då ska det vara en väldigt bra "MR" isåfall..

Men alla tycker vi olika och tur är väl det.

Last edited:
Sydafrika är ju ändå bara Afrika-light, och verkligen ett fantastiskt resmål. Skippa Johannesburg och åk längs sydkusten.

Sydafrika är ju ändå bara Afrika-light, och verkligen ett fantastiskt resmål. Skippa Johannesburg och åk längs sydkusten.

Jo men allt man läst om Sydafrika är inte speciellt trevligt.
Visst, som vanligt överdrivs det på nätet (enormt) men statistik tenderar att stämma någorlunda i alla fall.

"It is estimated that over 40% of South African women will be raped in their lifetime and that only 1 in 9 rapes are reported."
"South Africa has a very high rate of murders, assaults, rapes (adult, child and infant), and other crimes compared to most countries."
"Most emigrants from South Africa state that crime was a big factor in their decision to leave."
"My brother-in-law's sister watched as her husband was dragged out of his car and shot in the back of the head at point blank range just for his car. This was done without the carjackers saying a word .... their 2 children were in the backseat of the car and watched as their father died"

Etc etc...
Som sagt, mycket av det man läser är överdrivet men allt är inte påhitt.

Med det sagt är jag helt övertygad om att man klarar sig fint om man bara agerar som i vilken storstad som helst. (Alla städer har bra och dåliga områden.)

Men generellt så lockar inte Afrika/Sydafrika mig personligen och därför blir det ingen resa för mig. :)

Last edited:
Förlåt Andreas, men du lämnar dörren så öppen att det är svårt att inte ta lilltån och "sparka in" den helt:
Konflikten i Colombia har pågått i snart 50 år och den fortsätter att skörda liv och orsaka lidande. Mer än 45 000 människor beräknas ha dött, och över 3 miljoner har drivits på flykt till följd av striderna mellan armén, vänstergerillorna och paramilitärerna.

Colombia - Sakerhetspolitik.se

Mänskliga rättigheter och den humanitära situationen

Colombia har ratificerat samtliga centrala FN-konventioner för mänskliga rättigheter. Trots vissa framsteg under den nuvarande regeringen brottas landet alltjämt med många och stora utmaningar inom området mänskliga rättigheter

Om Colombia | SwedenAbroad

Som sagt, smaken är som b...... Jag har själv bara varit rädd två gånger:
Bryssel, juni 2000 under EM när 250-300 engelska huliganer kommer springandes mot mig med Belgisk polis i hälarna
Venezuela, januari 2003 rånat av pistol och kniv

nej, det behövs inte. Du väljer Colombia, det gör inte jag. Svårare är det inte

Ok.
Det blir dock inget Colombia i höst utan jag valde SJU istället. :)
Jag försvarar absolut inte Colombia men fick jag välja mellan Kapstaden och Cartagena hade jag valt det sistnämnda.
Ska sägas att jag aldrig varit i Colombia så det kanske hade blivit en hemsk upplevelse (vem vet?) men det är bara hur jag känner rent spotant.

Last edited:
Toppen