Senaste nytt

Bästa resväskan (Stor resväska)

Själv köpte jag en Rimowa Salsa förra veckan i DUS och mkt nöjd så långt. Lite större hjul, bättre handtag och bättre invändigt än Salsa Air. 77CM, 98L och väger bara 4,5kg. Betalade 3396:-, om någon ska köpa på DUS så rekommenderar jag att gå till butiken EFTER säkerhetskontrollen (vilket jag inte gjorde) då de har mkt större utbud av färger och modeller. Gällande Lufthansas Rimowa modeller så verkar de inte finnas i de större storlekarna och priserna är samma som om du köper en "vanlig" Rimowa. Dock har de en special modell tillägnad 747-8 som är väldigt snygg!

Jag är också inne på det - men var köper jag en väska som är billig och ändå håller i 1-2 år?

Tips?

Ica Maxi eller Coop? Dom säljer ofta Cavalet och liknande, staplat på lastpallar...

Senast jag var in på Intersport blev jag lite sugen på en hockeytrunk med wheels, men jag misstänker att det lätt blir övervikt med en sådan väska.

Last edited:
Ica Maxi eller Coop? Dom säljer ofta Cavalet och liknande, staplat på lastpallar...

Senast jag var in på Intersport blev jag lite sugen på en hockeytrunk med wheels, men jag misstänker att det lätt blir övervikt med en sådan väska.
Jag gillar trunkar! Gott när man reser privat till exempel. Mest kläder i ändå, så brukar inte väga så mkt. Och om man är ett gäng på roadtrip, är det något lättare att packa också... :cool:

Northface har bland annat en del snygga.

Jag är också inne på det - men var köper jag en väska som är billig och ändå håller i 1-2 år?

Tips?

Carrefour i Mall of the Emirates i Dubai eller på Century 21 i New York. Har hittat väldigt bra stora väskor (i tyg) för runt en femhundring där. Kan framförallt rekommendera en väska av märket Track (helt omöjligt att googla av ganska uppenbara skäl…), den har jag haft i drygt två år och den verkar ha många år kvar. Väldigt bra innandöme med speciellt fack för kostym/kavaj med tillhörande galge.

Har en billig jävel från Epic som har ett halvt hjul, det tillsammans med en temporär flytt funderar jag att skaffa en ny väska. Sneglat på de större Rimowa, en hel del är totalt kring 163-165 cm och Lufthansa och SAS har själva en egel på 158 cm. Är det någon som ofta flyger med en som är några få cm för stor? Hur är chansen/risken/oddset att man åker på att få punga ut lite extra?

Har en billig jävel från Epic som har ett halvt hjul, det tillsammans med en temporär flytt funderar jag att skaffa en ny väska. Sneglat på de större Rimowa, en hel del är totalt kring 163-165 cm och Lufthansa och SAS har själva en egel på 158 cm. Är det någon som ofta flyger med en som är några få cm för stor? Hur är chansen/risken/oddset att man åker på att få punga ut lite extra?
Jag åker ofta med en trunk som är 165 cm totalt, får alltid lämna den på specialbagage pga av att den inte får plats på bandet vid normala bagage drop. Har åkt ett 20-tal gånger SAS inrikes med den och aldrig fått betala för övervikt eller oversize. Är dock EBG så det kanske underlättar?

Resväska för den late :)
(Det fungerar nog inte på gatsten)
[video=youtube;hucNBe5sgY0]http://www.youtube.com/watch?v=hucNBe5sgY0[/video]

Det här med packingcubes, eller på svenska - packpåsar, är ju ett gammalt sjömans, alternativt scout-trick. Inte behöver man köpa sig en massa dyra prylar, ta fram symaskinen och på bara nån (eller några, beroende på färdighet) timme har du fixat ett antal påsar i olika storlekar och kanske också färger så att det blir lättare att hålla reda på vad som är vad. En sån där med hård baksida för skjortor är det kanske en bra idé att köpa men i övrigt, återvinn och gör själv det du kan. Är du riktigt listig gör du dina påsar i olika material så att du kan känna skillnad på dem och inte ens behöva titta på påsen för att få fram rätt saker.
Det är ju rätt sällan man uppvisar innehållet i sin väska för sina medresenärer (delar man rum är det ju oftast med nån man känner trots allt). Kan man inte ens sy raksöm kan man ju alltid be någon i ens närhet om hjälp ;)

Vi flyger och släpper därmed tyvärr ut en massa avgaser som inte är bra för miljön så vi kan alla försöka att göra vad vi kan genom att minska övrig onödig konsumtion.

Vad gäller tidigare kommentarer om Peli cases, dom är grymma vad gäller att hålla ordning på känsliga saker man måste checka in. De större har ett sånt där roligt pick-and-pluck-skum som gör att man kan anpassa sin väska perfekt efter kameror, hårddiskar eller vad det nu är man släpar runt i världen. Precisionspackning i ett nötskal. Tunga är dom dock men jag tycker nog att de ser tillräckligt coola ut för att komma undan att inte vara "snygga" :cool:

Toppen