Håller med om det mesta, och har följande kommentarer:
Läge:
OK att Uppsala är större än Södertälje (Södertälje, Strängnäs o Nyköping är faktiskt betydligt större än Uppsala!) men hur många storflygplatser i världen ligger 4,5 mil från city???
Kan just nu bara komma på Gardermoen.
Och som många påpekat; att spara 6-8 mils flygning i 90 % av flighterna hade ju inte varit fel.
Kommunikationer:
Kan inte komma på någon flygplats dit en tågbiljett kostar 220 kr enkel (eller vad dagsnoteringen nu kan vara.)
Något bättre med SL:s intåg, men å andra sidan kan jag inte heller komma på någon annan flygplats med entréavgift till järnvägsstationen/flygplatsen...
Och knappast någon där man i praktiken tillåter bedragare utklädda till taxichaufförer att härja fritt.
Incheckning:
Har aldrig sett någon flygplats med längre och långsammare köer till incheckning/drop.
Interna kommunikationer:
Kilometerlånga sidledsförflyttningar utan tillstymmelse till conveyor belts.
Ofta trappor utan rulltrappor.
Intern logik:
"Terminal 3" visar sig vara en pir utan egen ingång där man får släpa bagaget ut till gate.
Terminal 1 är inte byggd än. (Jaja, jag vet att vissa har en annan uppfattning. Dessa kan jag bara fråga vad de tror att en terminal som byggs t vänster om T2 kommer att kallas? T2A? Eller får alla terminaler byta namn så vi får T2-T6?...)
Du tar tåget till ARN C och är lite sen.
Får springa hela vägen genom Sky City, gamla T 5 och in i nya T5 för att hitta rätt incheckningskiosk. Sen tillbaka till gamla T5 för att droppa bagage. Sen genom hela gamla T5 och nya T5 eftersom din avgång var från F-piren som ligger ytterligare några hundra meter bort...
Taxfree:
Ok, det här är ju Sverige tänker väl många. Men det fanns faktiskt en period på 80-tal/tidigt 90-tal när ARN utmärkte sig genom att ha bland Europas lägsta taxfreepriser. En liter märkessprit låg runt 80 kr. Så det går om viljan finns.
Sen kan man ju undra varför resten av EU klarar av att sälja alkohol intra EU, om än till något högre priser, men inte ARN.