Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Glenn E

Medlem
GOT är ju ett under av organisation och smidighet jämfört med ARN.:)
Bagaget kommer iallafall oftast väldigt snabbt.
Fast jag ska nog undvika både GOT och ARN för flyg som kommer från platser utanför Europa.
Det var länge sedan som ankom västerifrån men väl ifrån Qatar till ARN samt Phuket och Istanbul till GOT.
Alla 3 rena katastrofen men timtals väntande på passkontroll eller bagage.
 

MarcusC

Medlem
GOT är ju inte i samma skala som ARN....så känns lite skev jämförelse. För övrigt har ju GOT fräschats upp ordentligt, med upppiffad transit& ankomsthall. Gällande ARN är det ju dessvärre en salig blandning. Dock tycker jag det finns många mindre lyckade flygplatser i Europa (& världen)...MXP, FRA, LHR, MAD är alla liknande exempel med många tillbyggnader. LHR T1 är väldigt trist i mitt tycke, medan T5 givetvis är i en annan division..
 
Jobbigt är ju också det faktum hur dyrt och svårt det är att ta sig till flygplatserna. Kan inte komma på någon Svensk flygplats som har en vettig kollektivtrafikförbindelse med staden, inte ens Bromma. Ta Frankfurt och Amsterdam som jämförelse, där flygplatsen ligger en kort tågresa från centrum. Det känns ju nästan som en avsiktlig gärning av staten, att försöka avråda folk till att flyga...

Så sant!
Som boende i Lund har jag det betydligt enklare att ta mig till Kastrup än till Sturup. Restiden är tio minuter kortare, jag kan åka med vanlig kollektivtrafik och tågen går dygnet runt med som minst 20-minuterstrafik från tidig morgon till sen kväll (nattetid timmestrafik). Priset för Øresundstågen till Kastrup skiljer inte heller så värst mycket mot Flygbussarna till Sturup.
Här i Sverige verkar det vara tabu att ordna vanlig kollektivtrafik till en flygplats. Det ska vara speciella flygbussar eller flygplatståg, och det ska vara helt andra taxor än för den övriga kollektivtrafiken.
 

Frigidus

Medlem
Arlanda lämnar helt klart mycket mer att önska. Men riktigt så illa som "moderna Europas" sämsta flygplats tycker jag nog inte att ARN förtjänar att utses till. Utöver CDG (särskilt term. 1) och GOT så tycker jag nog att valfri LCC-flygplats snor ARN på jumboplaceringen!

Du har nog helt rätt i att anledningen att ingen specialbehandling ges nog kan tillskrivas Jantelagen... Det är väl därför ARN och SAS är nästan ensamma om att nästan aldrig ha fungerande prio boarding eller prio bagage?!

I skala är det ju fel att jämföra ARN mot GOT men i effektivitet och bekvämlighet är det ljusår mellan. Hade ARN som utgångspunkt tidigare och skyr den som pesten. Har inget negativt alls om GOT efter ett par år dom hemmaflygplats.
 

pitch

Medlem
Nu går det ju faktiskt att ta vanliga pendeln mellan Arlanda och stan, tågen går varje halvtimma på dan och varje timma sena/tidiga tider. För det får man punga ut med 75 pix extra om man redan har SL-kort, och 125 utan.
Ska man nu åka riktigt ondskefullt fakirflyg så går det helt vanliga SL-bussar från/till Vasagatan mitt i natten, som tar sig dit på 45 minuter. Man kunde kanske önska att dom gick på lite andra tider också, men då får man nog flygbussföretagen på sig.
 

Alx

Medlem
I skala är det ju fel att jämföra ARN mot GOT men i effektivitet och bekvämlighet är det ljusår mellan. Hade ARN som utgångspunkt tidigare och skyr den som pesten. Har inget negativt alls om GOT efter ett par år dom hemmaflygplats.

Skillnaden är väl inte större än att jämföra "lilla" ARN med giganter såsom t.ex. JFK, LHR eller FRA? Det väsentliga är väl inte primärt storlek, utan hur väl man utformar och anpassar sin verksamhet efter behovet?

Jag hade GOT som hemmaflygplats under flera år. Klart tristare och sämre än ARN på alla sätt och vis. Jag kommer inte på en enda sak som GOT erbjuder som inte ARN som minst matchar.
 

Najk

Medlem
Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Kan väl hålla med om att gällande barnhanteringen så finns det mer att önska på svenska flygplatser. På DXB tex så blev vi hämtade i kön och fick checka in i business disken och när vi kom till securityn öppnades en helt ny line bara för oss. Skämdes nästan men med facit i hand kan jag tycka att det var väldigt bra hanterat för alla inblandade.
 

Johannes

Medlem
Skillnaden är väl inte större än att jämföra "lilla" ARN med giganter såsom t.ex. JFK, LHR eller FRA? Det väsentliga är väl inte primärt storlek, utan hur väl man utformar och anpassar sin verksamhet efter behovet?

Jag hade GOT som hemmaflygplats under flera år. Klart tristare och sämre än ARN på alla sätt och vis. Jag kommer inte på en enda sak som GOT erbjuder som inte ARN som minst matchar.

Got har fler toaletter, nä jag håller med dig, men det är kanske så att du inte har varit airside på GOT utrikes på ett tag, nu är det riktigt trevligt, GOT fungerar nu bättre för sitt ändamål än ARN. Jämför GOT med tex Flesland så ser du hur bra GOT är numera. Men att jämföra GOT med ARN är som att jämföra NYC med Valletta :)
 

erhel

Medlem
Arlanda är inte direkt något att hänga i julgranen. Tack vare att BA flyttat till T2 kommer jag nu behöva spendera mindre tid på plats. De gånger jag behöver flyga SAS så är det så klart sämre då T5 för mig är ett glorifierat sevdo-köpcentrum som byggts till lite för många gånger med lite för många intressenter.

Men! Jag skulle nog stoppa in Flesland som bidrag i tävlingen om sämsta flygplats i Västeuropa. Hualigen vilken hemsk flygplats det är.
 

JonW

Medlem
Håller med om det mesta, och har följande kommentarer:

Läge:
OK att Uppsala är större än Södertälje (Södertälje, Strängnäs o Nyköping är faktiskt betydligt större än Uppsala!) men hur många storflygplatser i världen ligger 4,5 mil från city???
Kan just nu bara komma på Gardermoen.
Och som många påpekat; att spara 6-8 mils flygning i 90 % av flighterna hade ju inte varit fel.

Kommunikationer:

Kan inte komma på någon flygplats dit en tågbiljett kostar 220 kr enkel (eller vad dagsnoteringen nu kan vara.)
Något bättre med SL:s intåg, men å andra sidan kan jag inte heller komma på någon annan flygplats med entréavgift till järnvägsstationen/flygplatsen...
Och knappast någon där man i praktiken tillåter bedragare utklädda till taxichaufförer att härja fritt.

Incheckning:
Har aldrig sett någon flygplats med längre och långsammare köer till incheckning/drop.

Interna kommunikationer:
Kilometerlånga sidledsförflyttningar utan tillstymmelse till conveyor belts.
Ofta trappor utan rulltrappor.

Intern logik:
"Terminal 3" visar sig vara en pir utan egen ingång där man får släpa bagaget ut till gate.
Terminal 1 är inte byggd än. (Jaja, jag vet att vissa har en annan uppfattning. Dessa kan jag bara fråga vad de tror att en terminal som byggs t vänster om T2 kommer att kallas? T2A? Eller får alla terminaler byta namn så vi får T2-T6?...)

Du tar tåget till ARN C och är lite sen.
Får springa hela vägen genom Sky City, gamla T 5 och in i nya T5 för att hitta rätt incheckningskiosk. Sen tillbaka till gamla T5 för att droppa bagage. Sen genom hela gamla T5 och nya T5 eftersom din avgång var från F-piren som ligger ytterligare några hundra meter bort...

Taxfree:
Ok, det här är ju Sverige tänker väl många. Men det fanns faktiskt en period på 80-tal/tidigt 90-tal när ARN utmärkte sig genom att ha bland Europas lägsta taxfreepriser. En liter märkessprit låg runt 80 kr. Så det går om viljan finns.
Sen kan man ju undra varför resten av EU klarar av att sälja alkohol intra EU, om än till något högre priser, men inte ARN.
 
Toppen