Det brukar vara för att man ska lära och stimulera unga att resa så de fortsätter göra det även när de blir äldre och då tvingas köpa dyrare biljetter.
Är det bara jag som inte begriper varför man ska ge ungdomar rabatt överhuvudtaget?
Jo, det är jag medveten om och har full förståelse för. Fast då får man väl som ung se till att boka i tid. Som alla andra som vill komma billigt undan. Inklusive fattiga pensionärer, ensamstående mammor, arbetslösa, långtidssjukskrivna...
Hur ofta såg du fattiga pensionärer och ensamstående mammor komma till flygplatsen och vänta på standbybiljett när sådana fortfarande var vanliga?
Ehm, det var väl för att dessa biljetter var för ungdomar och inte för fattiga pensionärer och ensamstående mammor? Hade biljetterna varit för envar så hade nog allt möjligt folk stått i kö för dessa med tanke på dåtidens biljettpriser.
Såvitt jag vet var de tillgängliga för alla. SAS nuvarande ungdomspris-upplägg började, om jag inte minns fel, som en kampanj som även gällde folk över 65. Att det inte ser ut så nu beror väl helt enkelt på att den prisdiskriminering som tillämpades då inte var tillräckligt lukrativ. Vilket säkert är en av anledningarna till att sista minuten ungdom avskaffas nu.
Nej standby-biljetter "Sista minuten" var bara för ungdomar till 26 år...