Palazzi
Medlem
Regeringen presenterade nyligen sin vision om en ny snabbtågslinje i Sverige. Infrastruktursatsningen täcker dock inte förhoppningen om höghastighetsräls i Sverige, och den är också en utdragen process som inte beräknas vara färdig förrän år 2025.
Kritiken lät inte vänta på sig. Regeringens förslag fick bakläxa av oppositionen (inte oväntat), branschorganisationen, men även från Trafikverket. Trafikverket, som insåg att ett ökat anslag inte var förhandlingsbart, satte i dagarna igång en utredning om alternativa idéer för snabbare svensk järnväg. Trafikverket talar om unika, svensktilllverkade, lösningar på tågen för att öka hastigheter på befintlig järnväg. De järnvägar som klarar 200km/h ska man kunna köra 250km/h på, och de som idag klarar 250km/h kan komma att färdas i 300km/h. Idén påminner om den svenska idén gröna tåget, som för några år sedan testades i 310km/h på svensk järnväg.
Alldeles nyligen hölls också konferensen "8 million city" där man diskuterade möjligheten att sammanbinda de skandinaviska städerna: Oslo-Göteborg-Malmö & Köpenhamn till en jättestad med höghastighetståg. Något oväntat fanns där en kinesisk delegation som presenterade en komplett idé om hur det hela skulle byggas, inklusive finansiering. Den kinesiska staten skulle bygga en modern höghastighetsjärnväg på bara tre år, och finansiering ges med ett statligt lån. Haken ligger i att rälsen ska byggas enkom av Kinesiska företag, och att tågen ska vara kinesiska. Situationen liknar i mångt och mycket vad som skapade vår första järnväg, nämligen ett jättelån från England. Engelsmännen byggde, tillsammans med svenskarna upp hela det svenska järnvägsnätet och gav också ett maffigt lån, med ockerränta. Trots detta räknas byggandet av svensk järnväg idag som en av de mest lyckade infrastruktursatsningarna någonsin.
Även en Japansk delegation hade en idé att presentera. De ville, likt Kinerserna, bygga skandinavisk järnväg, men erbjöd ingen färdig finansieringslösning. Deras största säljargument var kvalitet och driftsäkerhet. Den genomsnittliga förseningen på japanska snabbtåg, sedan 1991, är imponerande 54 sekunder!
Vad regeringen tycker om dessa alternativ är ännu okänt.
Länkar: Svensk järnväg ska anpassas till högre hastigheter | Järnvägsnyheter.se, Kina vill finansiera nordiska snabbtåg - NyTeknik
Kritiken lät inte vänta på sig. Regeringens förslag fick bakläxa av oppositionen (inte oväntat), branschorganisationen, men även från Trafikverket. Trafikverket, som insåg att ett ökat anslag inte var förhandlingsbart, satte i dagarna igång en utredning om alternativa idéer för snabbare svensk järnväg. Trafikverket talar om unika, svensktilllverkade, lösningar på tågen för att öka hastigheter på befintlig järnväg. De järnvägar som klarar 200km/h ska man kunna köra 250km/h på, och de som idag klarar 250km/h kan komma att färdas i 300km/h. Idén påminner om den svenska idén gröna tåget, som för några år sedan testades i 310km/h på svensk järnväg.
Alldeles nyligen hölls också konferensen "8 million city" där man diskuterade möjligheten att sammanbinda de skandinaviska städerna: Oslo-Göteborg-Malmö & Köpenhamn till en jättestad med höghastighetståg. Något oväntat fanns där en kinesisk delegation som presenterade en komplett idé om hur det hela skulle byggas, inklusive finansiering. Den kinesiska staten skulle bygga en modern höghastighetsjärnväg på bara tre år, och finansiering ges med ett statligt lån. Haken ligger i att rälsen ska byggas enkom av Kinesiska företag, och att tågen ska vara kinesiska. Situationen liknar i mångt och mycket vad som skapade vår första järnväg, nämligen ett jättelån från England. Engelsmännen byggde, tillsammans med svenskarna upp hela det svenska järnvägsnätet och gav också ett maffigt lån, med ockerränta. Trots detta räknas byggandet av svensk järnväg idag som en av de mest lyckade infrastruktursatsningarna någonsin.
Även en Japansk delegation hade en idé att presentera. De ville, likt Kinerserna, bygga skandinavisk järnväg, men erbjöd ingen färdig finansieringslösning. Deras största säljargument var kvalitet och driftsäkerhet. Den genomsnittliga förseningen på japanska snabbtåg, sedan 1991, är imponerande 54 sekunder!
Vad regeringen tycker om dessa alternativ är ännu okänt.
Länkar: Svensk järnväg ska anpassas till högre hastigheter | Järnvägsnyheter.se, Kina vill finansiera nordiska snabbtåg - NyTeknik