Senaste nytt

SAS introducerar två nya serviceklasser inom Europa och Skandinavien - SAS Go & SAS Plus

Kollar på biljetter GOT-ZRH i Juli, och det säljs fortfarande economy extra , resp business....tycker det är lite dåligt sälja business biljetter om man inte kommer erbjuda denna klass, i synnerhet då business kostar ca 6000 per väg, extra kostar under 4000....

Last edited:
Nu skall visst information ha kommit vissa återförsäljare tillhanda (genom Sales-kanalen?)

Med reservation för eventuella misstolkningar från min sida:

De nya klasserna gäller från 09JUN och har säljstart 01JUN. De som sedan innan har biljett i Business eller Economy Extra placeras i SAS Plus och övriga i SAS Go.

SAS Plus skall omfatta dagens bokningsklasser CJYSBPA där C säljs som Business i GDS:erna och övriga som Premium Economy
SAS Go är resterande bokningsklasser och marknadsförs i GDS:erna som Economy

Vet inte vad som händer med D och Z. Är lite förvånad över P och A (P är väl bonusklass och A den riktigt dyra sistaminutenklassen?)

Jag tror fri frukost kommer kvarstå på inrikeslinjerna för alla passagerare men det kan jag inte gå i god för. Reseverat mittensäte försvinner. Dubbla EB-poäng för resor i SAS Plus. Inga poänguppgraderingar på flyg med tvåklasskoncept.

Nån som kan trolla fram mer information?

Jag tror att vi tittar på samma källa men det här är texterna från SAS.

SAS skrev:
SAS Go and SAS Plus will be available for sale 01JUN13 and valid for travel 09JUN13.

Customers booked before 01JUN13 in Business and Economy Extra on short haul flights, with travel after 09JUN13, will receive service according to the new service class SAS Plus, SAS new Premium product.

Current nameFuture name
BusinessSAS Plus
Economy Extra SAS Plus
EconomySAS Go

The service concept on intercontinental flights will remain almost the same, but the service classes will be renamed.

Current name Intercont.Future name Intercont.
BusinessSAS Business
Economy Extra SAS Plus
EconomySAS Go

Booking class structure

Short haulLong haul
SAS Plus
C *
J, Y, S, B, P, A
SAS Business
C, D, Z
SAS Plus
Y, S, B, P
SAS Go
E, M, H, Q, V, W, U, K, L, T, O
G - group
SAS Go
E, M, H, Q, V, W, U, K, L, T, O
G - group

Distribution short haul

• * Booking class C on short haul will be distributed in GDS as business. Customer offer SAS Plus
  • Booking class J to A will be distributed as Premium Economy
  • Booking class E to G will be distributed as Economy
Service onboard

The new onboard food and drink concept ”Our Café” replaces SAS Cloud Shop.
SAS Plus customers will be offered breakfast on the morning flights, before 0900.
From 0900 the customers will be offered a free choice from "Our Café", regardless of flight time or destination.

SAS Go customers will be offered to buy breakfast on the morning flights, before 0900.
On domestic flights in DK, FI, NO and SE, breakfast will be served free of charge.
From 0900 the customers can buy food and drinks from “Our Café”.

Exception: Domestic Denmark, where breakfast is complimentary at gate until 09.00 a.m., to be brought on board.

“Our Café” will not be open on flights with flying time less than 40 minutes, but coffee and tea will be served.​

Comfort seats

Service class SAS Plus does not provide “middle seat free” for comfort reason.​

Nu skall visst information ha kommit vissa återförsäljare tillhanda (genom Sales-kanalen?)

Med reservation för eventuella misstolkningar från min sida:

De nya klasserna gäller från 09JUN och har säljstart 01JUN. De som sedan innan har biljett i Business eller Economy Extra placeras i SAS Plus och övriga i SAS Go.

SAS Plus skall omfatta dagens bokningsklasser CJYSBPA där C säljs som Business i GDS:erna och övriga som Premium Economy
SAS Go är resterande bokningsklasser och marknadsförs i GDS:erna som Economy

Vet inte vad som händer med D och Z. Är lite förvånad över P och A (P är väl bonusklass och A den riktigt dyra sistaminutenklassen?)

Jag tror fri frukost kommer kvarstå på inrikeslinjerna för alla passagerare men det kan jag inte gå i god för. Reseverat mittensäte försvinner. Dubbla EB-poäng för resor i SAS Plus. Inga poänguppgraderingar på flyg med tvåklasskoncept.

Om vi talar bara om Europeiska flygningar har jag hört följande:
SAS Plus = CDZJYSPBAI
SAS GO = EMHQVWUKLTOGX

I är bonusresor i SAS Plus medan X är detsamma för GO.

Det kommer enligt ryktena bli fullt utbud på ALLA flygningar över 40min, oavsett om det är inrikes eller utrikes. Uppdelningen är alltså nu helt tidsberoende. Vad som finns på kortare linjer har jag ingen info om. Frukost har jag inte heller information om.

De tider du angett (1 & 9 Juni) verkar stämma.

Plus= 2x23kg Go=23kg Star Gold = 23kgx2 IC Business = 2x32kg

Biljett i SAS Plus på IC (fd Ekonomi Extra) ger lounge access.

UPDATE: Dr.Miles var snabbare och utförligare än mig, såklart:p

Hahaha fantastiskt att SAS ska ta bort mittenblocken i Plus. Blir nog världens dyraste "bussresa" om Plus priserna ligger kvar som dagens C klass biljetter för intra Europa. 10000 sek t/r london och då får man inte bara trängas extra mycket man får säkert en fin måltid i aluminiumförpackning oxå.

Nästa steg är väl att börja ta betalt för toabesök ...

Hahaha fantastiskt att SAS ska ta bort mittenblocken i Plus. Blir nog världens dyraste "bussresa" om Plus priserna ligger kvar som dagens C klass biljetter för intra Europa. 10000 sek t/r london och då får man inte bara trängas extra mycket man får säkert en fin måltid i aluminiumförpackning oxå.

Nästa steg är väl att börja ta betalt för toabesök ...

Jag tror de flesta har tagit det som en självklarhet att dessa nya biljetter inte kommer betinga samma priser som C förut gjorde. Möjligtvis har de stora massorna fel, men jag tror inte SAS vill skjuta sig själva i foten så fullständigt. Personligen hoppas jag på priser likt vad BA erbjuder i rabatterad C... Kanske är det att hoppas på för mycket?:)

I.o.m att mindre än 1% (taget ur luften, men med ungefärlig fingervisning) av fd Businessclass-resenärerna (betald biljett) ville åt annat än flexibilitet så kan det kanske inte blir sämre än innan iaf...?:)

Jag tror de flesta har tagit det som en självklarhet att dessa nya biljetter inte kommer betinga samma priser som C förut gjorde. Möjligtvis har de stora massorna fel, men jag tror inte SAS vill skjuta sig själva i foten så fullständigt. Personligen hoppas jag på priser likt vad BA erbjuder i rabatterad C... Kanske är det att hoppas på för mycket?:)

I.o.m att mindre än 1% (taget ur luften, men med ungefärlig fingervisning) av fd Businessclass-resenärerna (betald biljett) ville åt annat än flexibilitet så kan det kanske inte blir sämre än innan iaf...?:)

Jag hoppas att du har rätt angående priserna ... kanske inte ska måla faan på väggen än :) Men eftersom SAS egna sida fortfarande visar C klassbiljetter för runt 10ksek när jag söker t/r ARN-LHR i september så kan man inte göra annat än att spekulera.

Sen är ju frågan hur det kommer se ut i loungerna när alla SAS Plus resenärer får tillgång. Antingen ingen större skillnad mot tidigare då många som reser i Economy Extra idag redan har EBG, eller så blir Business loungerna avsevärt fullare jämfört med idag.

Det är nog att hoppas på för mycket ja. Jag tippar på att priserna kommer ligga ungefär där Economy Extra ligger idag, dvs ca 6000 kr ARN-LHR t/r.

Jo, det kanske blir så :( Hoppas dock på något bättre priser... 3.500-4.500kr tycker jag fortfarande skulle kunna motivera vad man får. Det är i klass med rabatterade businessbiljetter hos t.e.x SWISS (eller något under).

200% miles är ju värt en del, men annars har det ju plockat bort ganska mycket av det som förut differentierade Business och Ekonomiklass: ALLA får köpa hela utbudet nu (bra enligt mig), gardinen ryker, många sitter på G* (lounge access), ingen sätesblockering mm.

Ännu en sak som jag är förundrad över: Hur klassar man SAS nya produkter hos andra bolag inom alliansen? Klass "I" blir alltid business för reward? Ingen lär ju använda bonuspoäng från annat FFP för SAS PLUS, om man får betala för C? Det kanske iofs är tanken...

Toppen