Senaste nytt

Amex spärrade mitt kort :S

Ni som gillar svamlet med att dom spärrar kortet, varför tycker ni så? Om någon skimmar kortet eller liknande så är det AMEX som tar förlusterna och inte du. Skulle personligen inte klara av ett kort som blir spärrat stup i kvarten.

Ni som gillar svamlet med att dom spärrar kortet, varför tycker ni så? Om någon skimmar kortet eller liknande så är det AMEX som tar förlusterna och inte du. Skulle personligen inte klara av ett kort som blir spärrat stup i kvarten.

Håller med dig helt. Händer det varje gång jag spenderar lite över det vanliga då kommer jag säga upp kortet och fortsätta med Eurocardet.

Om ett kortföretag inte spärrar kort när de misstänker fuffens, löper man alltid en risk att få tjafsa med dem om de utgifter som gjorts. Nu brukar de flesta hantera detta bra, men det finns en risk att det blir segdraget. Sedan är det, som redan påpekats en inlärningskurva hos AmEx. De är duktiga på att känna igen köpmönster och när det avviker tar de det säkra före det osäkra.

Som jag förstått det, är även så att de blir mer och mer frikostiga med hur stora belopp man får debitera utan att handlaren måste ringa dem. Skulle jag försökt handla en bil på kortet första veckan jag hade det, hade jag säkert inte kunnat göra det utan lite samtal. Idag, när AmEx vet att jag betalar mina (ibland ganska stora räkningar) utan större problem, så bör jag kunna köpa en bil om jag så vill.

Om ett kortföretag inte spärrar kort när de misstänker fuffens, löper man alltid en risk att få tjafsa med dem om de utgifter som gjorts. Nu brukar de flesta hantera detta bra, men det finns en risk att det blir segdraget. Sedan är det, som redan påpekats en inlärningskurva hos AmEx. De är duktiga på att känna igen köpmönster och när det avviker tar de det säkra före det osäkra.

Som jag förstått det, är även så att de blir mer och mer frikostiga med hur stora belopp man får debitera utan att handlaren måste ringa dem. Skulle jag försökt handla en bil på kortet första veckan jag hade det, hade jag säkert inte kunnat göra det utan lite samtal. Idag, när AmEx vet att jag betalar mina (ibland ganska stora räkningar) utan större problem, så bör jag kunna köpa en bil om jag så vill.

Först får du tänka till hur ofta något "fuffens" händer? Det känns som att det är ganska sällsynt idag. En av fördelarna med att betala med ett kreditkort är väl att man inte står där med en tegelsten i paketet. Känns lite som att AMEX är lite väl överskyddande och lite mer som en mamma än ett kreditkort. I övrigt kan jag rekommendera Eurocard, där är det bara blåsa iväg stålarna utan att någon blir misstänksam på dig ;)

Men fortfarande väljer nog jag personligen ett kort jag kan handla med ;)

Jag med - därför använder jag AmEx :)

Återigen, det finns vissa faktiska fördelar med alla kort. Vilka fördelar som är värda mest för varje individ är något som beror på många saker. För min del är AmEx överlägset allt annat jag tittat på.

Amex ringde mig i fredags och frågade om jag var medveten om att jag spenderat 1,8 miljoner sedan senaste betalningen :)

Nu måste jag vara nyfiken och fråga vad man köper för 1,8 miljoner (för vi pratar SEK antar jag?) på en enda månad? Supersportbil? Villa? Eller bjuder man med hela kontoret till Hawaii?

Fick SMS och mail från Amex när jag var i USA, de ville dubbelkolla några transaktioner med mig. Vet dock inte om de spärrade kortet eftersom det var precis innan jag skulle flyga hemåt så ringde från loungen. De hade frågor angående några transaktioner, bl.a. $2,50 för tunnelbana... Reser mycket men inte i USA så det var väl det som triggade.

Jag har haft Amexkort sedan 1981 och bara drabbats av spärr vid ett enda tillfälle (mitt
tredje kontantuttag på en vecka i Thailand). Tycker själv att Amex borde ringt till mig men
de löste problemet på någon minut när jag ringde upp dem..

Toppen