Senaste nytt

Hundratals CAU anslutna i DK kan lämna SAS med avgångsvederlag

Tjaeng

Medlem
Inte nödvändigtvis, man kan också öka antalet svenskar som bor i Skåne men jobbar baserade på CPH. Mer skånska i kabinerna helt enkelt!

Funkar väl inte om det är danska avtal. Det enda substantiella de kan göra med nuvarande ruttnät är att flytta mer huvudstadstrafik till ARN och OSL (är dock tveksam till att norsk personal skulle vara billigare än dansk)
 

cph_flyer

Medlem
CAU är minsann bra på att förhandla :)
Fast om de slutar lär det ju inte få samma höga lön inom flygbranschen i alla fall...
Det kan ju tom vara så att det blir ett riktigt klipp för SAS att bli av med dem.

Från Sydsvenskan:

Ekonomi.
Flera hundra SAS-anställda i Danmark kan lämna företaget i december. Det är då som möjligheten för dem att ta avgångsvederlag träder i kraft.
– Vi får dagligen samtal från medlemmar som inte klarar vardagen med de nya arbetstiderna, säger Eva-Karin Jansson på CAU, det danska kabinfacket. ................. .



Jeg vil se det før jeg tror det . Mon ikke , der mest er tale om fagforeningsretorik ..
 

Fredrik

Medlem
Det kanske skulle vara en egen tråd men passar här också. Det handlar om SAS-piloternas "gröna bok".

Der findes en ganske særlig grøn bog i SAS. Det er den grønne bog, hvor alle de rettigheder, som piloterne har forhandlet sig til gennem årtier, står nedfældet. Og den grønne bog er om ikke så omfangsrig som en flymanual, så dog flere hundrede sider lang. Den beskriver præcis, hvordan og hvor meget piloterne må arbejde, og der er en lang række meget specifikke regler, som sikrer piloterne ganske lukrative arbejdsbetingelser.

Den grønne SAS-bog og de andre åg - Transport | www.business.dk
 

Palazzi

Medlem
De får väl flytta 14.3% till Finland istället nu när det finns ett finskt SAS (fd Blue 1). Då är det garanterat med lägre lönenivåer och bättre villkor.
Anställ finsk personal med minikrav på svenska (finns ju en hel del) och kör IC österut genom Finland. Torde fungera nästan lika smidigt från Sverige och Norge, men danskar (och skåningar) får ett byte.
 

JonW

Medlem
Som vi sa ett antal gånger under SAS krisen i höstas: Flygvärdinna är ett övergångsyrke. Perfekt för att bygga upp lite kapital och livserfarenhet för att kunna gå en utbildning till ett slutyrke efter max 5-6 år. Problemet har varit att villkoren har varit så bra så att många har hållt sig kvar.
Exakt. Nästan komiskt att man nu försöker få det till en nyhet att det är svårt att kombinera familjeliv med flygvärdinneyrket, så har det ju alltid varit.
I många länder får man väl fortfarande sparken direkt om man börjar bilda familj.
 
Funkar väl inte om det är danska avtal. Det enda substantiella de kan göra med nuvarande ruttnät är att flytta mer huvudstadstrafik till ARN och OSL (är dock tveksam till att norsk personal skulle vara billigare än dansk)
Och ARN samt OSL ligger för långt bort för matartrafiken från Europa.
 

pst

Medlem
Går det att anställa svenskar (skåningar) genom Proffice eller Manpower aviation och utstationera dem på CPH? Kollektivavtalet med CAU kanske sätter käppar i hjulet.
 

Alx

Medlem
Funkar väl inte om det är danska avtal. Det enda substantiella de kan göra med nuvarande ruttnät är att flytta mer huvudstadstrafik till ARN och OSL (är dock tveksam till att norsk personal skulle vara billigare än dansk)

Det är precis det jag menade. Danskar kommer alltid att behövas inom SAS. Men långtifrån alla. Att SAS inte redan för längesedan flyttat så gott som ALL huvudstadstrafik till Sverige visar bara på hur oansvarigt man hanterar skattebetalarnas, investerarnas och långivarnas pengar. Effektiviteten och skötseln av ekonomin inom SAS liknar vilken statlig organisation som helst.
 
Toppen