Senaste nytt

Borttappad plånbok

Kom och tänka på en liknande historia som hände för 10 år sedan. En studiekamrat kom en dag stolt och berättade att han hittat 4 hundralappar i en bankomat. Han hade varit med sina vänner då så de hade delat på bytet och tagit en hundralapp var.

Jag ogillade att han stal någon annans bortglömda pengar men ännu värre tycker jag det är att han delade med sig! Då blev ju glädjen för var upphittare endast en fjärdedel av sorgen hos den som blev av med pengarna. Hade han tagit alla pengarna själv hade han vunnit lika mycket som någon annan förlorat. Håller ni med om min detta resonemang?

Har inte tappat plånboken någongång (ännu). Men telefonen har glömts i både lounger och seatpockets. Men har på något lustigt sätt alltid hittat tillbaka till mig. Bästa minnet är när jag glömde min lur i BA First lounge (eller om det var concord minns ej). Utan att jag ens visste det så när jag skulle gå ombord på planet så pep deras maskin lite extra där och de gav mig min telefon. Klart imponerande.

Dock är min MacBook Air fortfarande på vift i Congo-Kinshasa efter jag glömde den ombord på AF för ett år sedan.

Last edited:
Satt på tunnelbanan för ett par veckor sedan när min mobil helt plötsligt ringde från ett nummer jag inte kände igen. Svarade och det visas sig vara en tjej som hittat min plånbok på Kungsgatan. Hon hade då ringt 118118 och gett dom mitt personnummer och de hade på det sättet lyckats hitta mitt telefonummer. Tycker det är lite konstigt då mitt nummer inte är registrerat på mig utan på mitt företag men det är möjligt att de kollade upp ägarinformationen på bolaget eller liknande och på det sättet lokaliserade mig. Men i vilket fall som helst så skulle hon till Rigoletto och dricka ett par glas vin varpå jag klev in 5 minuter senare och glatt kunde konstatera att allting fanns kvar, jag hade ju dessutom inte märkt att den var borta varpå jag inte spärrat några kort heller!

Men i vilket fall som helst så skulle hon till Rigoletto och dricka ett par glas vin varpå jag klev in 5 minuter senare och glatt kunde konstatera att allting fanns kvar, jag hade ju dessutom inte märkt att den var borta varpå jag inte spärrat några kort heller!

Bjöd du henne på vinet som tack? =)

Min dotter var snäll nog att gömma pappas plånbok på väg hem från kanarieöarna med SAS i vintras. Misstaget upptäcks i bilen på väg hem från ARN när pappa ska handla lite mat. Klockan var nu runt 21 på fredagskvällen och jag ringer direkt till Swedavia. Lämnar flight- & regnr samt sittplats. Vid en snabb koll står planet kvar på Arlanda, och ska inte vidare förrän lördag morgon. Att få fatt på SAS-personal eller städbolag är inte möjligt, man hänvisar snällt till Bagport som hanterar hittegods på ARN. Telefontid endast vardagar, men skicka ett mejl så brukar dom svara rätt snabbt var beskedet från Swedavia. Drar även in ett meddelande på SAS FB-sida men får samma besked här; vi kan inte hjälpa dig, vänd dig till Bagport. Nu vill jag inte riskera nåt utan spärrar alla mina kort. Lördag förmiddag, ingen respons, lördag eftermiddag ingen respons. Lördag kväll och pappa otålig, kör ut till ARN och kommer fram strax innan 22 då Bagport stänger sin desk. Lite knappande i burken, o visst är den där! Den trötta medarbetaren försvinner några minuter och kommer tillbaka med min plånbok i handen. Jag räcker min hand efter den men bagportkillen drar undan armen och säger att jag måste betala 150sek för att få tillbaka den. Med alla kort spärrade i plånboken stod nu hoppet till att städpersonalen låtit mina kontanter ligga kvar i plånboken, några hundralappar i sek och endast 20-30 euro. Men nähä, den var tom, inklusive en outnyttjad bussremsa. Kör hem igen och konstaterar att det i alla fall var trevligt att köra bil en lördag kväll. Återvänder till ARN en vecka senare i samband med nästa resa. Löser ut plånboken med alla spärrade kort.

Jag har lärt mig följande;
1, låt inte dottern leka med pappas plånbok
2, om jag inte följer punkt 1, ta med 150 sek ut till ARN

Har hittills inte tappat bort plånboken men har däremot en ”lustig” story.

Ett antal år sedan i säkerhetskontrollen på OSL, la datorväskan och handbagaget som vanligt på bandet, in genom X-ray och ut på andra sidan, inget speciellt förutom att det var mycket folk och lite trängsel. Hade en natt på Radisson i Oslo (inställt flyg…) och när jag är ambitiös och packar upp datorn för att börja arbeta märker jag att det även ligger en plånbok i ytterfacket! Öppnar och ser att den tillhör en man som antagligen ska åka från OSL till staterna och definitivt kommer att behöva sin plånbok.
Tar mig snabbt ner till receptionen och förklarar läget samt ger dem plånboken, la ner mitt visitkort i plånboken men hörde inget senare, tar för givet att de fick tag på resenären.

Antar att han var stressad vid säkerhetskontrollen och av misstag la ner sin plånbok i ytterfacket på min datorväska.

Update:
Plånboken är på väg till Sverige med DHL, det blir intressant att se om den kommer hela vägen fram :)

Nu har jag äntligen fått tillbaka plånboken efter 2,5v
En erfarenhet rikare blev jag också...
Jag bad upphittaren skicka paketet till företaget då jag inte var hemma. Adressen jag uppgav var

Företag
Att:Najk
Adress
Postadress

Sedan valde upphittaren omtänksamt nog att skicka brevet rekommenderat. Då företagsnamnet stod överst så kunde jag inte hämta ut det mha min legitimation då bolaget inte hade registrerat några ombud hos posten Jag var väldigt stressad och blev något upprörd av att jag inte fick hämta ut mIn plånbok som var skickad till ett bolag där jag är ägare.
När förslaget hos ombudet kom att paketet skulle skickas tillbaka till avsändaren i Holland och skriva om adressen brast det för mig. Tillslut kom den enkla lösningen att mha registreringsbevis på företaget framgick firmatecknare och då gick det hämta ut plånboken.

Note to self: :)

Om du ska skicka något till en företagsadress skriv
Företagsnamn
Adress
Postadress

Last edited:
Nu har jag äntligen fått tillbaka plånboken efter 2,5v
En erfarenhet rikare blev jag också...
Jag bad upphittaren skicka paketet till företaget då jag inte var hemma. Adressen jag uppgav var

Företag
Adress
Postadress

Sedan valde upphittaren omtänksamt nog att skicka brevet rekommenderat. Då företagsnamnet stod överst så kunde jag inte hämta ut det mha min legitimation då bolaget inte hade registrerat några ombud hos posten Jag var väldigt stressad och blev något upprörd av att jag inte fick hämta ut mIn plånbok som var skickad till ett bolag där jag är ägare.
När förslaget hos ombudet kom att paketet skulle skickas tillbaka till avsändaren i Holland och skriva om adressen brast det för mig. Tillslut kom den enkla lösningen att mha registreringsbevis på företaget framgick firmatecknare och då gick det hämta ut plånboken.

Note to self: :)

Om du ska skicka något till en företagsadress skriv
Företagsnamn
Adress
Postadress

Fick hon skicka med pengar i paketet?
DHL policy är inga pengar i paket
Dom röntgar

Toppen