Senaste nytt

SAS introducerar två nya serviceklasser inom Europa och Skandinavien - SAS Go & SAS Plus

Poängen med inlägget jag gjorde är att i många företags "Travel policys" står det endast "ekonomi" som möjlig klass. Detta vet jag att många använder för att flyga "Ekonomi Extra". OM då SAS byter namn på klasserna så kommer givetvis många företag att ta chansen att sätta den lägre klassen som den enda möjliga.

Så nu när inte ekonomi finns så får "de" inte åka med SAS alls :), men allt är relativt, som chef skulle jag inte tolka extra som ekonomi, vår policy är tydligen så att lägsta ekonomi gäller för flygningar under 5h, över det är billigast möjliga premium klass ok, nu flyger jag för tillfället aldrig så länge, men om det händer kommer jag nog testa gränserna...

Många pratar om återbetalande av biljetter. Men hur många har 1) redan nu bokat Business inom Europa för andra hslvåret 2013 och 2) med en ej återbetalningsbar biljett? Finns det överhuvudtaget sådana?

Har inte Sn Brussels provat exakt samma sak som SAS för några år sedan-och har nu gått tillbaka till tre klasser inom Europa med mikropriser, economy flex där måltid ingår och Lounge access kostar 100 spänn samt full business m varm mat och champagne samt stolen bredvid dig fri??? Och trots att SN Brussels har ganska mkt longhaul har de haft råd att förnya samtliga businessclass-stolar på långlinjerna...

Last edited:
Eurobonus har redan implementerat det nya konceptet, åkte SK1638 FRA-CPH i C i tisdags, kollade nyss kontot och javisst, jag har flugit Y och har högaktningsfullt blivit tilldelad 1880 poäng enligt de bättre vetande.

Före boarding blev jag uppropad och herren vid disken informerade att min plats 5A inte längre fanns för C klass stannar vid rad 4 pga equipment change från 321 till 320. Saken klar nytt BP och 4A tilldelas mej men tyvärr känner inte systemet hos Lufthansa till rad 4 som C....!
Detta pga denna plötsliga equipment change tydligen.
På mitt nya fina BP står det Y och Economy Class. Med sin penna sträckar han över detta och skriver med fin stil C och Business Class och bedyrar att jag sitter framför gardinen... Väl ombord sitter inte en enda själ på rad 5 el 6 som är Eco Extra. Ingen gardin heller på dessa bättre begagnade Indigo kärror, bara de små gulliga skyltarna som sitter fast med velcro ovanpå nackstödet.
Får bli ett samtal till Eurobonus på måndag!

För övrigt var det fullt i "SAS Plus"....

Många pratar om återbetalande av biljetter. Men hur många har 1) redan nu bokat Business inom Europa för andra hslvåret 2013 och 2) med en ej återbetalningsbar biljett? Finns det överhuvudtaget sådana?

1. Ja uppenbarligen så gör det ju det eftersom SAS meddelar att samtliga bokade i C kommer att bokas om till SAS Plus. Inte ett ord om rätten till återbetalning nu när man inte levererar det man sålt in. Jag bokar ofta ganska lång tid i förväg eftersom jag dels alltid reser privat och nästan uteslutande bara flyger med SAS i anslutning till Long Haul.

2. Yes, long haul med anslutning inom Europa säljs i icke ombokningsbara klasser.

Det iaf jag vänder mig emot är att kraven haglade direkt när DY ofrivilligt tvingades byta flygplanstyp. DY hann ju inte ens gå ut med informationen om att man faktiskt avsåg att direkt återbetala biljetterna till de som ville det. När SAS medvetet genomför ännu en försämring så verkar samma personer acceptera det och till och med nästan se en försämring som en förbättring!!

Det är bara att gratulera SAS som har SÅ lojala kunder!! Det måste ju vara perfekt att kunna sälja en sak och sedan leverera en betydligt lägre till sina resenärer och ändå ha nöjda resenärer!

På ett sätt förstår jag att SAS nu gör som man gör. Tror man vill lite mer likna det koncept som redan idag finns på intra-Scandinavienlinjerna men vissa ändringar förstås. Det är bara titta på min senaste flygning till Paris i veckan. Ut från ARN till CPH i tisdags var det 18 fullsmetade rader i kombinerade C och Y. Vidare från CPH till CDG var det 2 rader i C med 3 pax och sedan 6 rader Y med 8 pax. Hem direkt från CDG till ARN var det 1 rad med 1 pax i C och sedan 9 pax på 6 rader i Y.
För tre veckor sedan var det likadant. Likadant från GVA förra veckan.
Kan inte ens SAS lyckas med att fylla en rad i C från CDG en fredag så kan man ju förstå att de tittar på ett mer flexiblare koncept. Dessutom finns ju inte ens C-klass idag på många destinationer ut i Europa.
Vill inte måla fan på väggen innan man ser hur detta exakt kommer att bli.
Visst är LX och LH i C trevligt i all ära men inom Europa är ju inte deras produkter helt fantastiska heller.

Det här var ju inte oväntat, men som sagts tidigare, nu får Swiss säkert ta emot några bittra skandinaver som gillar deras alldeles perfekta C-klassprodukt inom Europa.

Inte minst med tanke på att SAS mer eller mindre givit upp CPH - ZRH. Obegripligt eftersom det brukar vara bra kabinfaktor och senast förra helgen körde Swiss en fullproppad 321 där SAS brukar köra "learjet-kärrorna" (CRJ alltså).

Jag tycker som säkert såsom många andra att det är konstigt att SAS för tillfället säljer economy, eco extra och business biljetter på t ex. ARN-LHR när jag gör en sökning i oktober. Då när detta koncept ska ha lanserats.
Blir nyfiken också om SAS plus kommer motsvara dagens business class vad gäller mat&dryck? Samt om mittensätet kommer att blockas? Det ställer jag mig högst tveksam till då detta i praktiken innebär att man bara byter namn på business till SAS plus. Tror snarare att SAS plus kommer motsvara dagens eco extra vad gäller ombordkoncept såsom mat&dryck och sittplats. Enda bonusen blir att du får loungeaccess. M a o, om min hypotes stämmer betyder det att då man idag är bokad i C klass på en SAS flygning som kommer äga rum i juli- då kan man förvänta sig en eco extra service. Toppen SAS! Boka och betala för business, njut utav eco extra i luften.

Liksom många andra undrar jag vad bokade eco extra passagerare kommer bli ombokade till?

Hej!

Jag talade just med SAS ang. Min bonusresebokning till Teneriffa i Augusti (eco extra). SAS bekräftade att vi skulle få det vi betalat för dvs eco extra. Således talar väl mycket för att det endast är bokningar gjorda efter datumet i juni som kommer att påverkas och att det nya konceptet kommer att införas i verksamheten vid en senare tidpunkt eller???

Tock

Undrar lite varför SAS har lanserat informationen nu. Var den möjligtvis på väg att läcka ut. De flesta ickedysfunktionella företag skulle nog säkerställa att lansera informationen, någon form av FAQ och uppdaterad bokningsmotor samtidigt.

Nu går man ut med en del av informationen, låter folk (om vi som hänger här kan kallas folk vill säga :)) spekulera vilt och skapa en oro som inte helt omöjligt smittar av sig till media (jfr Champagne-diskussionen).

Eller testar man bara marknaden och det där med att vi har tagit fram något från scratch är helt enkelt det vi gör nu åt SAS :)

Toppen