Senaste nytt

Varför tar det så lång tid att checka in på hotell?

Hilton är en kedja som alltid har checkat in mig snabbt och jag har min nyckel på ca 30 sek med rumsnummer och välkomstgåvor redan på rummet (choklad, vin osv). Radisson är nästan lika effektiva. Checkout är smidigt oftast på hilton då jag checkar ut i samband med att jag äter min fruktskål i exec loungen så jag har inget att klaga på där. Undantaget är Park inn i Berlin där både incheckning och utcheckning är kaotisk.

Intercontinental Singapore har incheckning på rummet (för Ambassador medlemmar) tillsammans med en trevlig assistent över en kopp té och tilltugg. Det är service :)
Ok bjornstom jag har oftast inte mycket att sätta emot dina erfarenheter, men nu!
Incheckningen på Emirates Palace Abu Dahbi.
Efter check i taxin att vi verkligen skulle bo på hotellet vid infarten till hotellträdgården. = parken. Två man infann sig direkt vid entrén, en tog baggaget och den andre försökte förgäves hindra mig att gå fram till incheckningsdisken. Töntig svensk brydde sig icke och travade fram. Blev direkt mottagen av en asiatisk skönhet som vänligt bad mig och madame ( = visade sig vara min hustru som var madame) att sätta oss i en soffa intill.
Någon som sade sig vara vår butler under besöket tog våra bokningar, pass m.m. samtidigt som madame alltså min hustru fick en bukett rosor och vi en kopp te samt lite småkakor. Proceduren gick helt smärtfritt vår butler samt någon av lägre rang eskorterade oss till rummet, Aldrig sett något liknande vi är inte frequent på Kempinsky men där var blommor frukt m.m. Vi inspekterade och jag världsvant kommenterade syrligt att på sådant ställe borde det åtminstone finnas ice-machine and coffeefaciltities. Butlern svarade artigt "That is why you have me sir"
Ridå.
Och så fortsatte hela vår vistelse. Så långt man kan komma från Scandic Järva Krog! (Sorry Järva)
Utcheckningen lika dan. Kvällen innan ville de ha tid för baggagehämtning, utcheckning samma proceur men utan rosor.
Inte vårt västerländska syn på hotellvistelse, men en härlig upplevelse som vi aldrig kommer att glömma.
Dessutom, överkomligt pris för vad vi fick.

Det kan ibland ta tid och så med att checka in. Ibland önskar man att radisson har en disk för alla med Guld/Concierge medlemmar, för när jag checkade in på waterfront senast tog det ca 30 minuter....

På park inn i lördags tog det ca 30 sekunder att checka in och det var inte många ord vi sa. Jag visade mitt club carlson kort han sa att de hade uppgraderat mig, sa åt mig att dra kreditkortet. Han gjorde nycklarna och gav mig dem. Så det var nog bara 2 minuter sen vi gick in genom dörren som vi var på rummet.

Sen kanske vi inte ska säga att deras system var trasigt när vi skulle checka ut och fick räkningen som vanligt per e-post efter ett par timmar...

checkade in på Radisson Arlandia i fredags kväll, och anlände med transferbussen, jag är först ut ur bussen och kommer in i hotellet, där de två incheckningsdiskarna redan är upptagna med gäster som checkar in.

Jag kör en svensk grej och ställer mig 3 meter bakom vid nån slags osynlig linje, liksom visar för de andra att här börjar kön.
Men tji fick jag, det glider fram ett par från vad jag skulle gissa lät som Polen, men ja ska inte svära i kyrkan på att det var så
De ställer sig i den högra disken bakom den som nu får hjälp

Från hissen kommer sedan en karl och kliver rakt förbi mig och ställer sig i framför mig!
ja fattar såklart ingenting.. - här börjar ju kön, eller?
Vad ska jag göra med min gåva att vara osynlig :)

Hur som helst, det tar inte mer än 1 minut kanske så när jag kommer fram till disken får jag en rumsnyckel och fixar med betalkortet
Så tar det en stund och tjejen ursäktar sig och säger - det tar lite tid, jag håller på att leta ett annat rum på en annan våning
jag bor alltid där när jag reser från arlanda, och brukar bli uppgraderad - så ja antar att hon märkte det efter att jag fått första rummet.

Kösystem är ju såklart lite svensk grej, och även i Sverige kan man inte räkna med att det funkar!

checkade in på Radisson Arlandia i fredags kväll, och anlände med transferbussen, jag är först ut ur bussen och kommer in i hotellet, där de två incheckningsdiskarna redan är upptagna med gäster som checkar in.

Jag kör en svensk grej och ställer mig 3 meter bakom vid nån slags osynlig linje, liksom visar för de andra att här börjar kön.
Men tji fick jag, det glider fram ett par från vad jag skulle gissa lät som Polen, men ja ska inte svära i kyrkan på att det var så
De ställer sig i den högra disken bakom den som nu får hjälp

Från hissen kommer sedan en karl och kliver rakt förbi mig och ställer sig i framför mig!
ja fattar såklart ingenting.. - här börjar ju kön, eller?
Vad ska jag göra med min gåva att vara osynlig :)

Hur som helst, det tar inte mer än 1 minut kanske så när jag kommer fram till disken får jag en rumsnyckel och fixar med betalkortet
Så tar det en stund och tjejen ursäktar sig och säger - det tar lite tid, jag håller på att leta ett annat rum på en annan våning
jag bor alltid där när jag reser från arlanda, och brukar bli uppgraderad - så ja antar att hon märkte det efter att jag fått första rummet.

Kösystem är ju såklart lite svensk grej, och även i Sverige kan man inte räkna med att det funkar!

Allt är ändå bättre än Kina.

Allt är ändå bättre än Kina.

Till deras försvar finns det några flexibla inhemska hotell i Kina som lämnar rumsnyckeln till gästen medan hotellpersonalen håller på att checka in.

Sist när jag var i Weihai var det så att jag lämnade mitt pass och de gav mig rumsnyckeln direkt.
När jag kom tillbaka till receptionen var allt ordnat och det var bara att skriva under mitt namn på Guest card.

Radisson Plaza i Helsingfors förlorade mig som stammis nästan enbart beoende på usla check-in rutiner. Efter ett knappt år klagade jag till den lokale chefen: "Vi har bytt system etc, det skall bli bättre nu etc" löd svaret. Det blev om möjligt ännu sämre. Om man anlände på kvällen efter en buss japanska turister var det lika bra att gå på krogen och komma igen efter fyra timmar. Obegripligt. Vad sysslade de med? Utan problem kunde de stå och klicka i 10 minuter på skärmen när man kom dit. Jag gick över till Hilton och där tar det så gott som alltid under minuten. Som stammis har de pappret framme redan när jag nalkas receptionen. Man blir igenkänd och det hände aldrig, aldrig på Radisson.

Onödig badwill - nu blir det ju inte Radisson någonstans för mig, utan bara Hilton eller Marriott.

Intercontinental Singapore har incheckning på rummet (för Ambassador medlemmar) tillsammans med en trevlig assistent över en kopp té och tilltugg. Det är service :)

Likadant var det på Kempinski Bangkok. Osäker om det hotellet finns kvar? Men, bra service hade de, och ingen incheckningsdisk.

Toppen