Senaste nytt

Amexpoäng till Avios

Hur många Amexpoäng krävs för business biljetter för 2, Stockholm - Bangkok med Qatar Airways?

Om du hittar den billigaste awardbiljetten (Saver) så kostar det 150 000 Avios per person tur och retur (3 000 000 AMEX-points). Om det inte finns Saver så kostar det istället det dubbla (Flexi), d.v.s. 300 000 Avios per person tur och retur (6 000 000 AMEX-points). Sedan upplever jag att skatter och avgifter är lite högre hos Qatar än t.ex. hos Vietnam Airlines (för att ta ett för mig aktuellt exempel). Jag betalar cirka 4 500 kronor i skatter och avgifter för en awardresa (en person) till Singapore. Hos Vietnam Airlines (Eurobonus) betalar jag cirka 2 500 kronor i skatter och avgifter för en awardresa till HCMC.

Last edited:
Om du hittar den billigaste awardbiljetten (Saver) så kostar det 150 000 Avios per person tur och retur (3 000 000 AMEX-points). Om det inte finns Saver så kostar det istället det dubbla (Flexi), d.v.s. 300 000 Avios per person tur och retur (6 000 000 AMEX-points). Sedan upplever jag att skatter och avgifter är lite högre hos Qatar än t.ex. hos Vietnam Airlines (för att ta ett för mig aktuellt exempel). Jag betalar cirka 4 500 kronor i skatter och avgifter för en awardresa (en person) till Singapore. Hos Vietnam Airlines (Eurobonus) betalar jag cirka 2 500 kronor i skatter och avgifter för en awardresa till HCMC.
Finns poängtabell någonstans online för att hitta de olika avioskostnaderna!?

Finns poängtabell någonstans online för att hitta de olika avioskostnaderna!?
Förutsatt att du tänker boka via QR så finns ingen officiell award chart publicerad mig veterligen. Men en hel del info finns en googling bort:

Last edited:
Förutsatt att du tänker boka via QR så finns ingen officiell award chart publicerad mig veterligen. Men en hel del info finns en googling bort:

Man kan åtminstone kolla hur många poäng skulle det kosta för en specifik väg och även ser vilka datum är peak/off-peak i den här kalkylatorn.
Men jag tror inte heller att det finns en officiell chatt.

4414f3d50c700d4ec7a77b3d81062289.jpg

56e8d5cbec5f519883a5626ea7b8a798.jpg

TACK! Det var precis vad jag letade efter. Ursäkta klen googlingskills..

Sen får du inte glömma att Qatar begränsar vem du får boka för dina Avios. Att boka för sig själv går utmärkt. Att boka för andra, kräver en "my list" där alla medlemmar på listan har ett konto som är minst 30 dagar gammalt och har minst en flygresa krediterad.

Gäller detta även om jag bokar till mig själv +1 på samma PNR? Eller är det lugnt då? :)

Gäller detta även om jag bokar till mig själv +1 på samma PNR? Eller är det lugnt då? :)
Om din +1 är infant så är det lugnt ;)

Annars måste du ha (minst) en flight krediterad till ditt Qatar konto för att kunna lägga till fler personer även om du är med på samma bokning.

Den enda ”work around” jag har hittat är att man bokar på varsin PNR men kräver ju dels att platserna inte försvinner och att man får flytta runt avios.

Om din +1 är infant så är det lugnt ;)

Annars måste du ha (minst) en flight krediterad till ditt Qatar konto för att kunna lägga till fler personer även om du är med på samma bokning.

Den enda ”work around” jag har hittat är att man bokar på varsin PNR men kräver ju dels att platserna inte försvinner och att man får flytta runt avios.

Ok jag förstår. Detta var helt nytt för mig. Är det samma problematik med AY? Det borde räcka då för Qatar att man gör godtycklig flight med one world och krediterar till Quatarkontot. Bara för att vara övertydlig, är det jag som ska öppna kontot då?

Ok jag förstår. Detta var helt nytt för mig. Är det samma problematik med AY? Det borde räcka då för Qatar att man gör godtycklig flight med one world och krediterar till Quatarkontot. Bara för att vara övertydlig, är det jag som ska öppna kontot då?
Nej, jag har inte hört något om ändringar på något av de andra avios bolagen så Finnair ska gå fint att boka för flera.

Precis, enligt det som sägs räcker det med att kreditera en flight så valfritt partner-bolag som ger poäng bör räcka. Inte testat själv ännu dock (för min del lutar det åt work-arounden jag beskrev ovan).

Den som ska boka biljetterna (har avioserna) behöver öppna kontona. (Kommer avioserna från Amex är det noga med namn etc och det är bäst att först skicka över till BA sen boka hos Qatar.) Tänk på att det även finns regler kring nya konton så skaffa asap till både dig och eventuella resesällskap hos alla bolag.

Toppen