Senaste nytt

Japan Airlines First Class Tokyo Haneda till Helsingfors

nissefalk

Medlem
Detta var som jag nämnt i lyckade bonus resor bokningar en spontan bokning till Tokyo, största anledningen var att jag hittade platser i First med Japan Airlines via American Airlines där jag har (hade) en del poäng.
Har provat JAL flera gånger i business och de är alltid bra, tycker om den japanska maten trots att man ibland inte riktigt vet exact vad det är man får att äta.....

Vaknade tidigt på Intercon The Strings och promenerade mot Shinagawa stationen för att ta tåget till Haneda Terminal 3, här var vi för första gången idag lite tidiga, stationen öppnade inte innan 04:50 så fick vänta en stund i den fuktiga värmen innann första tåget för dagen 05:09.

Sedan kom väntande nummer 2, de flesta checkin för morgonflygen öppnade inte innan 06:00 så hade kunnat sova minst 30 minuter extra om jag känt till detta, vårat flyg gick 07:40.

Så här står man utanför dörren som är till för First class passagerare, dock bara med biljetter i First man kommer inte in här med One World Emerald Status.

jal first door.jpg

När man väl kommit in så tas man emot av flera värdinnor, en tog direkt inchecknings bagaget en annan tog våra pass och en tredje visade oss att sitta ner och vänta på boardingpass. En trevlig detalj var att man skrivit ut namn lappar på JAL First taggar som de satte på vårat handbagage.

jal first wait.jpg

Efter en snabb säkerhets kontroll som var helt dedikerad till denna First checkin så var vi snabbt igenom till passkontroll som gjordes i maskin med face recognition, smidigt. Man hade alltså en säkerhets kontroll med en xray maskin och person scanner med 3 personal som bara används av First passagerare, antar att de inte har för mycket att göra där.

Lite bilder från loungen där vi trots den tidiga timmen åt lite sushi och jag provade en lite slatt av de skotska whiskey de had att erbjuda
jal lounge.jpg

Boarding var för alla i grupp 1 samtidigt men vi svängde vänster i första dörren och blev hjärtligt välkomnade ombord av personalen, först lite bilder på stolen följt av lite bilder på maten. Det var bara 4 passagerare denna dag så alla fick sin egen säng uppbäddad i mitten sätena.

jal first seat1.jpg

jal first seat2.jpg

Här är bilder med lite urval från menyn och bilder på maten, jag provade Hibeki Whiskey som var väldigt god, så också de franska vita och röda vinerna. De hade också en del sake men provade inget av dom.

Maten vi åt var först en amoush bouche följt av japanska förrätter och jag provade waguy köttet som var väldigt gott, min fru provade Hummern som serverades på ett intressant sätt i plastpåse som hon ät direkt ur, kanske var det meningen att man skulle ha slagit över den i den djupa tallriken....

jal menu 3x.jpg

jal wine.jpg

jal redwine.jpg

jal food1.jpg

jal food3.jpg

jal food2.jpg

En riktigt trevlig flygning med JAL, servicen var riktigt på alerten och trevlig. Strax innan landning så kom alla 3 i kabin personalen som serverat oss fram till mitt säte och bugade och tackade oss för att vi flög med JAL, perfekt Japansk service. Det är ju egentligen så här man alltid skall flyga...men har inte tillräckligt med poäng kvar nu....

Det enda som kanske inte var idealiskt var den tidiga avgången, men , inte så mycket att göra åt det, vi sov de först 3 timmarna och tog sedan vår lunch som då kom att bli vid ca 12.30 dvs kring samma tid som vi ätit lunch under vistelsen i Tokyo.

När det gäller servicen ombord och kvalitén på mat dryck i First, så är JAL i särklass tycker jag. Kul att läsa en rapport, tack.

Toppen