Senaste nytt

2-4-1 Sträcka KLM ersatts med Lufthansa

inka

Medlem
Min bokning som gjordes i mars detta år och som tidigare legat synlig i SAS app/webbsida var plötsligt inte synlig utan jag behövde manuellt lägga in bokningsnumret. Då såg jag att en av sträckorna som skulle flugits med KLM O klass (Stockholm - Amsterdam och sedan byte Amsterdam - Frankfurt) har ersatts med en flight Stockholm - Frankfurt med Lufthansa Y klass (de ingår ju inte ens i samma allians…).

Vad säger ni, bör jag kontakta SAS med tanke på att Lufthansa helt plötsligt ligger med i min 2-4-1 bokning?

Tack!

Ing
Min bokning som gjordes i mars detta år och som tidigare legat synlig i SAS app/webbsida var plötsligt inte synlig utan jag behövde manuellt lägga in bokningsnumret. Då såg jag att en av sträckorna som skulle flugits med KLM O klass (Stockholm - Amsterdam och sedan byte Amsterdam - Frankfurt) har ersatts med en flight Stockholm - Frankfurt med Lufthansa Y klass (de ingår ju inte ens i samma allians…).

Vad säger ni, bör jag kontakta SAS med tanke på att Lufthansa helt plötsligt ligger med i min 2-4-1 bokning?

Tack!

Inget konstigt, någon ändring bakom kulisserna har gjor att din föregående bokning ej längre håller. Istället för att boka om dig med en lång connection (som i värsta fall kan sträcka sig över en natt) så har de bokat om dig på en direktlinje. Jag skulle bara tacka och ta emot.

Tack snälla! :)

Loggade in på Lufthansa och resan finns inlagd där när jag söker på mitt bokningsnummer, dock står benet med Lufthansa som "Receipt not issued" och inget e-ticketnummer syns :( (övriga ben har e-ticket nummer). Brukar detta ordna sig efter några dagar eller bör jag redan nu ringa till SAS och säga att de behöver fixa e-ticket? Vet inte vilket datum detta benet ändrades utan var bara inne och skulle kika på bokningen av en tillfällighet.

Last edited:
@inka kolla om du har rätt till ersättning för nedgradering.
O med KLM = business
Y med Lufthansa = eco
Tack för omtanken! Tänker att det kanske inte är så många kronors skillnad när det bara är det korta benet, vet någon vilket belopp det kan röra sig om ungefär? Vill inte ringa SAS i ondödan och att de "rör runt" i min bokning ;), är alltid orolig att de ska göra ngt som resulterar i att bokningen försvinner.

För egen del så slapp jag ju ett byte så är väldigt nöjd med den nya reserutten, för business eller ekonomi i Europa är ändå ingen större skillnad tycker jag.

Kan man kolla om ersättning för nedgraderingen efter avslutad resa annars?

Toppen