Senaste nytt

Vilken champagne serveras ombord hos olika flygbolag?

Air France, av alla som man förväntade sig bra från, skickade Pommery i både lounge och på planet. Jag ska inte kalla det odrickbart men det är närmare cava och inte bra cava. Det här var i juni i business, och AF ändrar tydligen utbud en del. Sammanfattningsvis, väldigt bra biz förutom champagnen.

Air France, av alla som man förväntade sig bra från, skickade Pommery i både lounge och på planet. Jag ska inte kalla det odrickbart men det är närmare cava och inte bra cava. Det här var i juni i business, och AF ändrar tydligen utbud en del. Sammanfattningsvis, väldigt bra biz förutom champagnen.

På CDG-SIN i förrgår var det fortfarande Pommery som gällde i AF biz. Skulle väl inte jämföra den med Charles Heidseck som de hade förr men odrickbar låter lite dramatiskt, tyckte den passade väldigt bra till den förrätt som serverades (fick med mig en meny så kkan posta bilder senare när jetlagen repat sig).

Last edited:
Låter ju som det är något fel på den du fick... Pommery är bra.

Drack både i loungen och på planet så kan inte gärna haft otur med två flaskor. Tyckte den var närmast smaklös men väldigt sur.

Drack både i loungen och på planet så kan inte gärna haft otur med två flaskor. Tyckte den var närmast smaklös men väldigt sur.
Nu är jag ingen expert på champagne men tycker verkligen det låter som något fel. Jag brukar inte uppskatta sura viner.

Jag fick upp ögonen för Pommery efter att cuveé louse serverats i LH F. Efter det har jag även testat den billigare varianten (499kr vs 1800kr på systembolaget) som jag tycker är helt okej med tanke på priset.

Enligt min smak är den till och med bättre än Charles Heidsieck som SAS kör med trots det något lägre priset (på systembolaget). Men smaken är ju olika.

Jag har inte provat dina flaskor eller din batch men även jag tycker omdömet om Pommery är rätt obegripligt. Pommery gör en rätt "klassisk" standardchampagne. De siktar möjligen på en lite lättare och mer elegant stil än vissa andra hus, kanske mindre utpräglat brödig/utvecklad än Pol Roger brukar vara när den släpps, och lite mindre "pinotig" än Veuve Clicquot, för att jämföra med två andra som också brukar vara klassiska. Pommery är ju prestigemärket i sin grupp (Vranken Pommery Monopole) så eventuella dåliga batcher borde nog hamna hos något annat av gruppens varumärken, kan jag tycka. Flertalet champagner man hittar i de lounger som trots allt serverar champagne snarare än "fulbubbel" brukar vara billigt kooperativbubbel, eller skumma "byers own brands", som normalt är klart sämre än Pommery. Dock ligger Charles Heidsieck för mig på en klart högre nivå än standard-Pommery; det är ett mindre champagnehus som hör ihop med det större Piper-Heidsieck och har länge haft en kvalitetsprofil utan att bli alltför dyra. Så där tycker jag SAS val är klart bättre, men det bygger bl.a. på att jag gillar de mognadstoner som C H har mer av.

Brukar du gilla champagne, eller är det generellt "för surt" för dig? Väldigt torra champagner (t.ex. extra brut) och champagner med hög andel Chardonnay (inkl blanc de blancs som har 100%) ligger högre i syranivå, eller smakar i alla fall så. Välj någon med hög dosage (lite mer socker) och mycket Pinot Noir om du vill ha en "snällare", mindre grönäpplig/kartig smak. (Fast skräpchampagne med mycket Pinot Noir kan också vara lite kartig, om de använt omogna druvor.)

Last edited:
Toppen