Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Vilken grupp är business inom Europa?
Borde de inte vara 1? Ser nu att jag fått grupp 2. Förmodar att systemet har gått på att jag åkte ner till Silver från Gold nyligen och de har triggat något i systemet. Men det kanske är rätt, bara jag som är ovan att inte vara grupp 1 längre :D
Grupp 0 - EBP (används bara när EBP finns på aktuell flight)
Grupp 1 - EBG/EBD/SkyTeam Elite Plus
Grupp 2 - Business/EBS/SkyTeam Elite

Tror jag att det är numera?

Intressant att man ändå inte prioriterar Business i grupp 1. Dessa kunder vill man ändå vara rädda om? Ser framför mig ett scenario med ett plan till en semesterort i Europa och halva planet är EGB med familjer , kanske inte händer ( mer vanligt på ARN-GOT). blir ju inte så mycket prio då. Men nu överdriver jag kanske och svaret får jag i morgon när jag själv ska flyga, var mest nyfiken och sådana här saker har man inte tänkt på de senaste sju åren som EGB :p

Intressant att man ändå inte prioriterar Business i grupp 1. Dessa kunder vill man ändå vara rädda om? Ser framför mig ett scenario med ett plan till en semesterort i Europa och halva planet är EGB med familjer , kanske inte händer ( mer vanligt på ARN-GOT). blir ju inte så mycket prio då. Men nu överdriver jag kanske och svaret får jag i morgon när jag själv ska flyga, var mest nyfiken och sådana här saker har man inte tänkt på de senaste sju åren som EGB :p
Jag tycker ändå att det är rimligt att prioritera lojala kunder (framförallt EBD, men även EBG) framför någon som kanske köper en business-biljett en gång per år. Trots att jag trillat ned hela vägen från EBD till EBS själv så jag besitter inte någon nämnvärd status själv längre och är alltså inte partisk. ;)

Last edited:

Ja nu när business återinförts på riktigt i Europa är det god tid att se över grupperna, särskilt när man så småningom kommer med i JV och passagerare ska få en konsekvent upplevelse. Som EBD är det idag inte heller så exklusivt när halva planet ibland är EBG/EBD. Tycker följande ordning vore betydligt mer rimlig:

Grupp 0 - EBP
Grupp 1 - EBD/Business
Grupp 2 - EBG/SkyTeam Elite Plus
Grupp 3 - EBS/SkyTeam Elite

Om grupp 1 då alltid är rätt liten skulle det kanske inte ens behövas en separat grupp för EBP, vilket skulle göra boarding smidigare.

Last edited:
Ja nu när business återinförts på riktigt i Europa är det god tid att se över grupperna, särskilt när man så småningom kommer med i JV och passagerare ska få en konsekvent upplevelse. Som EBD är det idag inte heller så exklusivt när halva planet ibland är EBG/EBD. Tycker följande ordning vore betydligt mer rimlig:

Grupp 0 - EBP
Grupp 1 - EBD/Business
Grupp 2 - EBG/SkyTeam Elite Plus
Grupp 3 - EBS/SkyTeam Elite

Om grupp 1 då alltid är rätt liten skulle det kanske inte ens behövas en separat grupp för EBP, vilket skulle göra boarding smidigare.
Var landar dom aktiva militärerna i din ordning då?
Tänker om det ska vara konsekvent inför ett JV med tex Delta.

Jag gillar modellen exempelvis BA använder, där man "adderar" ordningen. Business är grupp 2 och silver är grupp 2, men silver i business är grupp 1.

Familj med spädbarn verkar också få grupp 0 och ropas inte ut separat.
Om det gäller alla flygningar ska jag låta vara osagt.

Toppen