Nu sitter jag här ombord på en Sk-flight ner mot Medelhavet för ett par dagars sol, drygt 6 år efter att denna tråd skapades. Uppkopplad på Starlink, smidigt som tusan!
Nyligen passerades 1 miljon insamlade poäng totalt på EB-kontot sedan ”jakten” startade! 5-10% av poängen bedömt från flygningar men den största delen från användande av Amex och Mastercard samt deals och lite värvningar.
SAS Gold lyckades jag bärga 3 år på raken men nu kliver jag snart in i grace och faller ner till silver i november… tråkigt. Men det känns lite som att luften gick ur mig när vi lämnade Star Alliance och det blev svårare att hitta kul resor. Dock glad att det verkar vända för SAS med en ljusnande framtid!
Jag kan milt konstatera att jag inte är i närheten av lika ”nördig” som för ett par år sedan med samlandet av poäng då elbolag, bredbandsnät, SAS-portalen mm var som godis för mig och stackars frun fick skäll om hon ens shoppat en liten nässprej över nätet men missat att gå via SAS-sidan! (Förlåt frun

).
Nu är det Mastercard Premium som gäller, jag gav upp Amex Elite när de höjde priset (igen) nu senast. Har dock kvar 2st 2-4-1 som gäller året ut så kanske kan hitta något med de dryga 300 000 poäng som finns kvar på kontot.
Några andra trevligheter som hunnits med hittills, förutom att varit Guld med de förmåner det inneburit på exempelvis ett gäng jobbresor i eco-klass:
*3 st award-resor till USA i business med olika bolag på Star Alliance-tiden. 1 resa med hela familjen till NY och sen två olika resor, med respektive barn.
*Missat Lufthansa first med en hårsmån! Vi hade business på övervåningen B747 bokade men kanske skulle ”det” ske. Hade koll veckan innan avresa på Awardfares. Allt talade för att det skulle öppna sig platser för vår hemresa från Washington tills LH utannonserade en endagars-strejk. Så när vi stod på flygplatsen rullade en 747-800 majestätiskt in för att parkera i 24h i stället för att vända tillbaka mot Frankfurt… Det blev SAS A321LR i stället.

*Bjudit sonen med flickvännen på Award till Split när betald biljett blev för dyrt för dem.
*Bokade denna resa vi är på nu för poäng, 120 000 brända för 4 pers eco inom Europa. Men betalda platser hade gått på 32000kr för oss 4 när vi i måndags kom på att vi ville lämna Sverige-sommaren några dagar. Värt det? Ja…
*Skapat en familj som tar Business, Fast track och lounge för en självklarhet! My bad…
Som sagt, gnistan har falnat lite men kommer nog fortsätta med Mastercard åtminstone och försöka få till en sista (?) långresa med familjen i höst. Tokyo ser inte helt kört ut om man följer business-tillgång på Air France. Blir det inget med det vette tusan.. Men sen får vi se.
Flyg väl alla poäng-jägare!