Senaste nytt

SAS satsar stort med beställning på 40 nya longhaul plan! 2026-06-30

Vilka sträckor till USA kör SAS A350?
(Tanken med frågan är om dessa kan bytas ut till A330E från Virgin)
Man kan förstås kolla i tidtabeller för kommande flighter, men också kolla var de faktiskt flyger just nu enligt FR24. Sextetten A350or heter SE-RSC till SE-RSH. Enligt FR24 (gratisversionen) har de under den senaste dryga veckan flugit till, i ungefärligen fallande avstånd:
- HND (x6) - storcirkelavstånd 5424 mi + omväg runt Ryssland
- ICN (x8) - 4937 mi + omväg runt Ryssland
- SFO (x7) - 5487 mi
- SEA (x4) - 4868 mi
- ATL (x6) - 4604 mi
- IAD (x7) - 4074 mi

Intressant att IAD körs dagligen med A350 så här års, men att ingen A350 har flugit CPH-LAX senaste veckan, som är SAS längsta USA-rutt med 5624 mi. Där har enbart A330or använts.

Fast detta behöver ju inte vara totalkatastof.
5 begagnade 330-or är ju bättre än inga alls och med tanke på väntetiden för att köpa nya så är ju detta en förbättring.
Jag tror personligen att SAS kommer vilja fixa kabinen så snabbt som möjligt, men som jag förstått det så är det kö på inredning och säten så det är väl inte bara att fixa över en natt.

Med tanke på hur nära det var en konkurs för en par år sedan och att SAS lämnade tillbaka ett antal plan under pandemin så känns detta ändå positivt. Och fler plan bör ju göra att chanserna för flighter från Arlanda ökar, för alla kan ju knappast rymmas på Kastrup.

Med tanke på hur nära det var en konkurs för en par år sedan och att SAS lämnade tillbaka ett antal plan under pandemin så känns detta ändå positivt. Och fler plan bör ju göra att chanserna för flighter från Arlanda ökar, för alla kan ju knappast rymmas på Kastrup.

AFKLM har som strategi att bygga ut CPH till en tredje hubb för gruppen, så med tanke på det så tror jag att de allra flesta "nya" flygplan kommer att stationeras i CPH.

Ingen idé för AFKLM att börja köra feeder-trafik till ARN för long-haul.

Ja om det faktiskt landar något på Arlanda så får jag ju säga att med bas där tar jag, kanske lite beroende på destination men absolut på många i Nordamerika, hellre ett direktflyg med coffin class än byte och sas stolen. *så* mycket sämre är den inte.

Och när man ändå spekulerar och önskar så kanske det om 3-5 är ytterligare, när det är dags att byta, blir dags för ny kabin på alla sas kärrorna på en gång.

Med tanke på hur svårt det är att hitta business awards, och corporate travel policies, för övrigt -hur är premium economy i Virgin utförande? Har aldrig provat den. . .

Toppen