Senaste nytt

Trafikvarningstråden

Från idag rullar följande tåg hela vägen till Göteborg, via Karlstad. Tills avstängning är avklarad.
Annars gäller avstigning Alingsås och sedan buss.

Göteborg - Stockholm - Tåg 438
Avgång 13:23

Stockholm - Göteborg - Tåg 439
Avgång 15:13
Ny prognos 10/7 nu.

Prognos uppskjuten till 16 Juli enligt trafikverkets senaste utskick.

Kaos i passkontrollen på CPH om man kommer från icke ej och ska till Sverige, 1 automat som fungerar för automatisk koll och enorma köer till vanliga.

Kaos i passkontrollen på CPH om man kommer från icke ej och ska till Sverige, 1 automat som fungerar för automatisk koll och enorma köer till vanliga.
EU’s nye grænsekontrolsystem Entry/Exit System (EES), der skal skærpe grænsekontrollen med ind- og udrejsende tredjelandsborgere i Schengenområdet.
"Problemet består i, at systemet ikke fungerer ordentligt, så borgere uden for Schengen igen og igen oplever at skulle registrere sig. Det, der skulle vare sekunder, tager i stedet minutter, og deraf vokser køerne og ventetiden"

Set netop nu paa https://www.dr.dk/nyheder/seneste/natarbejde-kan-give-stop-paa-motorvejen-mod-koebenhavns-lufthavn

Skal du tidligt mod Københavns Lufthavn de næste par uger, kan der være ekstra god grund til at tjekke trafikken, før du kører hjemmefra.
Sund & Bælt nedtager skilteportaler på Øresundsmotorvejen i østgående retning mod Sverige fra i nat til og med fredag nat. Det samme gælder i vestgående retning fra 21. til 24. juli, skriver Sund & Bælt på deres hjemmeside.
Skiltenedtagningen kræver, at motorvejen spærres i cirka et kvarter to-tre gange, og afspærringerne foretages i tidsrummet klokken 01:00-04:00.
Natarbejdet er en del af udvidelsen af Øresundsmotorvejen.

Detta hör nu inte hemma direkt på detta forum, men tågtrafiken i sommar har det minst sagt tufft. VR som kör det mesta av tågtrafiken i Skåne har varslat folk precis innan semestern, vilket skapat dålig stämning bland tågvärdar och lokförare. Signalfel, spårfel, växelfel och folk som av olika anledningar vistas på spåren där till. Häromdagen satt jag fast på Hbg central i 2h. När trafiken kom igång igen blev det såklart knökfullt ombord. Ska ni över bron för att flyga och måste passa tiden så är mitt tips att åka buss med Vy eller Flixbus. Men boka inte i förväg. Kolla deras trafikinfo så att den buss du tänkt åka är i tid. Boka och kliv på.

Detta hör nu inte hemma direkt på detta forum, men tågtrafiken i sommar har det minst sagt tufft. VR som kör det mesta av tågtrafiken i Skåne har varslat folk precis innan semestern, vilket skapat dålig stämning bland tågvärdar och lokförare. Signalfel, spårfel, växelfel och folk som av olika anledningar vistas på spåren där till. Häromdagen satt jag fast på Hbg central i 2h. När trafiken kom igång igen blev det såklart knökfullt ombord. Ska ni över bron för att flyga och måste passa tiden så är mitt tips att åka buss med Vy eller Flixbus. Men boka inte i förväg. Kolla deras trafikinfo så att den buss du tänkt åka är i tid. Boka och kliv på.
Blir taxi när man skall hem på fredag från Kastrup..

Toppen