Senaste nytt

EuroBonus-biljett – inställd flight EZE-SCL - SAS vill inte boka om till Latam. Vad göra, om något?

Tjo.

Jag har hamnat i en liknande sits som andersson023 tidigare beskrev om i sin inställda Grönlandstur.

Bokade i april en Eurobonusresa för två mellan ARN-SCL för resa i november detta år och nu blev jag informerad om att KLM har ställt in den sista sträckan, EZE-SCL. Kontaktade SAS via telefon som försökte hitta alternativ men sa att de inte kunde hitta något. Jag bad dem boka in oss på Latam som tidsmässigt är i paritet med det inställda. Fick till svar att de har inget avtal med Latam, att de inte tillhör SkyTeam heller och att detta inte kan göras - blev mer eller mindre förklarad som dumskalle med ett sådant förslag.

Jag är inte insatt i hur EU 261/2004 kan tillämpas, men har jag någon utsikt i att hävda någon rättighet, eller SAS skyldighet?
Bör / ska SAS erbjuda mig Latam-alternativet?

Tacksam för någon synpunkt.

Någon annan får rätta mig om jag har fel, men EU261 träder nog i kraft först 2v innan avresa, innan det får man inte så mycket hjälp. Har en bokning via LHR själv som bokades om till missad connection, pga. ovan avvaktade jag eftersom SAS inte kunde hitta alternativ (förutom sopiga) för att låta Virgin fixa det i samband med flight, men 4v innan avresa så bokade sas om oss (till ett sopigt alternativ) men iaf ett alternativ.

EU261 2 veckors gränsen gäller rätt till kompensation. Rätten till ombokning eller återbetalning gäller oavsett när flygningen ställs in. @Tvärochbittergammalgubbe har därmed rätt till ombokning men som upplevt är det skillnad mellan att ha rätt och få det.

Antingen sitter man still i båten tills man blir ombokad eller ringer igen. En taktik är att köpa en flex biljett som backup om det inte har löst sig vid avresan.

PS skyldigheten att omboka ligger hos bolaget som utför inställda flygningen. Problemet med bonusresor är att partners inte kan utställa ny SAS biljett. Det har beskrivits flera gånger i andra trådar. Främst den om frågor om bokade bonusresor.

Någon annan får rätta mig om jag har fel, men EU261 träder nog i kraft först 2v innan avresa, innan det får man inte så mycket hjälp. Har en bokning via LHR själv som bokades om till missad connection, pga. ovan avvaktade jag eftersom SAS inte kunde hitta alternativ (förutom sopiga) för att låta Virgin fixa det i samband med flight, men 4v innan avresa så bokade sas om oss (till ett sopigt alternativ) men iaf ett alternativ.
Skyldighet att boka om gäller alltid, enbart ersättning monetärt som har gräns på 2 veckor.

Utförande flygbolag är skyldiga att boka om, inte SAS.

Det svåra här är ju att få KLM att göra det, men det är deras skyldighet. Att få rätt är inte alltid lika enkelt som att ha rätt.

PS skyldigheten att omboka ligger hos bolaget som utför inställda flygningen. Problemet med bonusresor är att partners inte kan utställa ny SAS biljett. Det har beskrivits flera gånger i andra trådar. Främst den om frågor om bokade bonusresor.

Skyldighet att boka om gäller alltid, enbart ersättning monetärt som har gräns på 2 veckor.

Utförande flygbolag är skyldiga att boka om, inte SAS.

Det svåra här är ju att få KLM att göra det, men det är deras skyldighet. Att få rätt är inte alltid lika enkelt som att ha rätt.
Helt korrekt!
Under 2023 hjälpte jag en person att lösa liknande problem.
Han hade bokat ARN-MAN(SK)-SIN(SQ)-HKT(SQ) i Business.

Bokades under tiden SQ släppte en hel del bonusplatser och sedan ströp helt!
Någon månad innan avresa blev det tidtabellsändring på SIN-HKT och MCT underskreds.
Blev moment 22 förstås. SAS kunde ju inte boka för det inte fanns en enda bonusplats med SQ (de ströp ju helt).
Och SQ kunde inte göra nåt för det det ju en SK-bokning på 117-stock.

Uppåt 10 samtal krävdes innan jag lyckades förmå en väldigt kompetent SQ agent att inse att det var de som orsakat problemet och vad EG261/2004 innebar.
=> När väl hon var med på noterna tog det inte mer än 10 minuter så hade vi nya plåtar på nästa SIN-HKT med samma PNR men ny biljett utställd på 618-stock!

Så summa summarum går det, men det krävs blod svett och tårar

Min erfarenhet är att I sådana där fall brukar de svara att "jo, viss får du boka om förutsatt att det finns bonusplatser"

Tjafsade med guldsupporten över mail om detta för några veckor sedan och de sa att det var deras ansvar då det är deras biljett men att de bara kunde boka om för det fall det finns bonusbiljetter. Vilket så klart inte stämmer - bad dem vara tydliga med vems ansvar det var under EG261 (då Virgin inte ville ta ansvar) men den frågan duckade de om och om igen. Sen ringde en agent upp och hade lyckats sy ihop en resa åt oss med bonusbiljetter - så jag släppte det.

Är det i november så hinner du kanske driva ett case mot KLM i någon NL-myndighet. Annars köp revenuebiljetter och begär ersättning.

Min erfarenhet är att I sådana där fall brukar de svara att "jo, viss får du boka om förutsatt att det finns bonusplatser"
Finns de award kan de alltid boka om. Men utförande flygbolag har legalt skyldighet att se till att resenär bokas om.

Tjafsade med guldsupporten över mail om detta för några veckor sedan och de sa att det var deras ansvar då det är deras biljett men att de bara kunde boka om för det fall det finns bonusbiljetter. Vilket så klart inte stämmer - bad dem vara tydliga med vems ansvar det var under EG261 (då Virgin inte ville ta ansvar) men den frågan duckade de om och om igen. Sen ringde en agent upp och hade lyckats sy ihop en resa åt oss med bonusbiljetter - så jag släppte det.

Är det i november så hinner du kanske driva ett case mot KLM i någon NL-myndighet. Annars köp revenuebiljetter och begär ersättning.
EU261/2004 är extremt tydligt med att det är utförande flygbolag som är skyldiga att boka om, inte företaget som ställt ut biljetten (även om de kan behöva ställa ut biljetten igen efter ändring).

Finns det awards kan sas boka om utan problem då det bara blir en ombokning. Men saknas det awards är det utförande flygbolag som har alla skyldigheter.

EU261/2004 är extremt tydligt med att det är utförande flygbolag som är skyldiga att boka om, inte företaget som ställt ut biljetten (även om de kan behöva ställa ut biljetten igen efter ändring).

Finns det awards kan sas boka om utan problem då det bara blir en ombokning. Men saknas det awards är det utförande flygbolag som har alla skyldigheter.
Ja precis, fullt medveten, men när Virgin (och detta gäller inte bara dem) säger att det är SAS ansvar så ville jag ha ett svar från SAS där jag ber dem bekräfta att det inte är deras ansvar under EG261. Trots åtminstone fyra rundor med försöka att få SAS att bekräfta detta med mkt enkla och raka frågor så valde de hela tiden att prata runt frågan och inte besvara den.

Nu tog de eget initiativ och löste det (hade så klart kollat själv utan att hitta bonusbiljetterna de erbjöd) annars var min tanke att få skriftligt från SAS och visa Virgin, hade Virgin fortsatt insistera (nämnde så klart regelverket även för dem inklusive UK:s motsvarighet) att det inte heller var deras ansvar så hade jag haft även det i skrift och hade kunnat köpa revenuebiljetter och begära ersättning (från Virgin).

Toppen