Senaste nytt

SAS vd Anko van der Werff lämnar SAS i början på 2027!

Hur motiverar du det? Låter ju som att nästa VD kommer fram till dukat bord i jämförelse med vad Anko landade i, men jag vet väldigt lite executive compensation.
Rickard G hade svensk VD-lön i ett svenskt börsnoterat bolag med nordiska statliga ägare. Anko kom in under samma förhållanden samt att bolaget var på väg mot konkurs.

Nästa VD kommer in i ett internationellt privatägt bolag som gör vinst – talangpoolen är helt annorlunda än när SAS var börsnoterat och compen kommer inte längre benchas mot de otroligt låga lönerna i Sverige. Tror jag. Vi får se :) det lär inte bli en svensk iaf tror jag och då kostar det

Lågoddsare tror jag är Paul Verhagen.

Han har relationen med AFKLM sedan tidigare, kan SAS och skulle vara det trygga valet för att jobba vidare enligt lagd strategi och fortsätta för en tätare integration med AFKLM.

Jag killgissar på (!) Marcel de Nooijer som var CEO på Transavia Netherlands tills i december. Tidigare jobbat på AFKLM Cargo och nu på ett bolag inom offshore energy.

Jag tror att det blir Dansken Jens Mathiesen sedan 2019 VD hos Scandic, hans totala ersättning var rätt hög 2025 nämligen 34,4 miljoner SEK
Fördel: har lett ett Skandinaviskt bolag klarade pandemin och tiden därefter bra
Nackdel: Inget tidigare jobb inom flygindustrin, börskursen är ungefär det samma som 2019 när Mathiesen tillträde som VD hos Scandic, dock har kursen gått upp sedan bottennoteringen under pandemin där kursen droppade ca 70%.

Toppen