Senaste nytt

Anko ny VD för Air Canada (?)

Snart kommer de håna honom för han talar fel franska. :D

Med det sagt, jag visste inte heller det men är inte överraskad. Nederländare är vassa på språk, många är 4-språkiga till någon grad efter grundskolan. Sen är det ju annat att utöva det som business-språk, men jag är inte i position att utvärdera Ankos nivå. Sen kanske det inte är det som är det viktiga för les Quebecois, utan konversationell franska med lite business-snack ska räcka.

Någon som kan språket och vill ge en utvärdering?
Min känsla av hans franska är att han läser innantill. Det kan man göra utan att vara alltför vass på språket.
I nyhetsinslaget nämns för övrigt hans nuvarande arbetsgivare som ett norskt flygbolag av journalisten.

Varför skulle styrelsen ändra strategi när VD som man visste skulle lämna, lämnar? Säkerligen har man godkänt beställningen med tanke på att Anko inte kommer vara VD när första nya planen levereras? VD ska väl verkställa styrelsens vision, inte tvärtemot?

Vore nog en episk SAS-move att göra en bautabeställning offentlig för att sedan rulla tillbaka den med ett ”vi ville inte egentligen, men Anko röt till i kafferummet”
Det har ju hänt förr tex med A350 som från början var 8 plan men som till slut landade i 6 exemplar.

Vilken strategi väljer SAS styrelse nu? Någon som skall förvalta det Anko byggt upp eller skall man fortsätta växa? Om det blir det förstnämnda så tror jag att den nyss lagda ordern kommer reduceras en aning.
Den som lever får se
Det finns väl ett ganska stort "dragspel" i den ordern/de planerna? Huvuddelen av den nuvarande long haul-flottan är leasad (fem A330, alla A350 och - tror jag - alla A321LR), de äldsta A330orna i den nuvarande flottan (tre ägda) kan pensioneras i relativ närtid eller behållas ett tag till, en stor del av de "nya" flygplanen som ska komma är begagnade leasade, och 10 av de nya A330neo är optioner. När de 18 A330neo är levererade om många år, kan SAS long haul-flotta bestå av allt från 18-20 flygplan (behåll nya A330neo och inget annat) till c:a 40 (18-20 A330neo, kanske 10-15 A330, 6 A350, 3 A321LR) utan att ordern ändras, helt beroende på hur de gör med det övriga beståndet av gamla och leasade flygplan.

Det har ju hänt förr tex med A350 som från början var 8 plan men som till slut landade i 6 exemplar.
Och kontexten var? Är ju ändå en smärre förändring, men visst.

Sen är det ju helt som @Tomas E säger en hel del spelrum i beställningen som man uttryckte sig i pressen, så om SAS inte gör någon drastisk neddragning av beställningen så kommer vi nog aldrig veta ifall man ändrat sig hit eller dit med 3-4 flygplan under nästa decennium. Kanske just därför man gjorde så, så att man kan tajma flottans tillväxt enligt hur bra utrullningen går. Sen är det så lång tid att marknaden hinner skifta 3 gånger om, så dagens strategi är morgondagens toapapper.

Men att man skulle välja "förvalta det som finns nu" är nog uteslutet, det är mest hur aggressivt tillväxten jagas: Är det 32 longhaulplan i flottan eller är det 38 om 10 år. Caveat Emptor.

Hur många potentiella kandidater till AC:s VD-post, med den bakgrund och erfarenhet av flygindustrin som krävs, finns det? Hur många av dem talar franska med Kanadensisk brytning? Väldigt få.

Toppen