Senaste nytt

SAS vd Anko van der Werff lämnar SAS i början på 2027!

Är det bara jag som ser rätt stora operationella risker med VD-bytet?
Anko har ju byggt upp en rätt rejäl streetcred med personalen. Tänker att ett antal stridsyxor grävts ner för att man litar rent personligt på Anko och att framtida problem kommer att lösas på hans sätt. Ny VD är det samma som att alla sådana förhoppningar är grusade eller åtminstone väldigt osäkra. Skulle inte förvåna om ett antal personalgrupper förbereder nya stridslinje.

Namedroppar Johan Lundgren som VD kandidat. Tidigare CEO på Easyjet under sju år och många år inom TUI-gruppen och nu utan uppdrag.

Han ska förvisso ha sagt “No, I’m not going to do anything else [in] aviation, I can promise you that.” I en intervju i The Guardian men så säger nästan alla som sen blir partiledare också.

Mina argument gäller även för kunders förtroende, även om de är en betydligt mindre risk just nu.
T.e.x: Hur många här har inte tänkt tanken att LTD kanske ligger i dvala i väntan på ny VD och ny inriktning?

Hur mycket av det som sagts sista halvåret+ kommer faktiskt att genomföras?
Hur mycket av Ankos tydliga linje ("ingen köper ett flygbolag med planen att sabotera för sina toppkunder") kommer att gälla? En ny VD är inte bunden till några sådana uttalanden utan kan såklart välja en ganska hårdhänt konvertering av EB in i FB.

Osv.

Ytterligare en tanke - vad betyder Ankos avfärd för hans trogne vapendragare Paul Verhagen? Kanske han också lämnar inom kort?
Kanske det till och med magiskt uppstår en passande roll för honom i Kanada?

Anko egna ord om dagens besked.

Last edited:
Är det bara jag som ser rätt stora operationella risker med VD-bytet?
Anko har ju byggt upp en rätt rejäl streetcred med personalen. Tänker att ett antal stridsyxor grävts ner för att man litar rent personligt på Anko och att framtida problem kommer att lösas på hans sätt. Ny VD är det samma som att alla sådana förhoppningar är grusade eller åtminstone väldigt osäkra. Skulle inte förvåna om ett antal personalgrupper förbereder nya stridslinje.
Vet inte om detta är helt sant.

Piloterna har ju 5 årsavtal som inneburit att de inte kunnat bråka. Detta avtal tror jag går ut nästa år. Det kommer definitivt bli bråk – många piloter är väldigt missnöjda med lönerna enligt nuvarande avtal.

På corporatenivån är det relativt välkänt att Anko har ett häftigt temperament. Nu vet jag inte om det är så att folk ändå har stor respekt för honom eller om det är mer rädsla, eller en kombination.

Tror inte vi ska överdriva de operationella riskerna. SAS har blivit mycket mer av ett vanligt bolag med färre kolliderande ägarintressen. Det är nog ett mycket enklare bolag att komma in på nu än det var när Anko kom in.

Toppen