Senaste nytt

SAS tar bort 24h öppet köp

Nu har det hänt mig, det som jag var rädd för. Råkade boka MMX-ARN fel helg. Såg efteråt att det evenemang jag skulle på hade bytt datum. Om SAS hade haft kvar öppet köp hade det inte varit något problem. Nu får jag avboka och bara tillbaka skatter och avgifter.
Det går att boka om biljetten kanske får du bara skatter med dig ändå men värt att kolla med den räknar fram. Personligen hade jag nog ringt och frågat om de kunde vara schysta, jag har fått igenom namnändring gratis en gång.

Går inte det så skulle det vara intressant att se hur det står sig om man drar det via ARN, är man inte och nosar på oskäliga villkor här? Normalt på andra saker har man ju 14 dagars ångerrätt genom distanshandel.

Min poäng är att jag numera känner mig mer otrygg när jag bokar med SAS. Särskilt när man ska pussla ihop resor ned vänner osv. Förut kunde man boka flyg och kolla hotell osv efteråt. Nu måste man kolla allt noga innan man bokar flyget.

Går inte det så skulle det vara intressant att se hur det står sig om man drar det via ARN, är man inte och nosar på oskäliga villkor här? Normalt på andra saker har man ju 14 dagars ångerrätt genom distanshandel.
Resor är ett av de fall där ångerrätten (14 dagar) inte gäller.

Bra tips! Men SAS kör stadigt 17-avgången från MMX nästan året runt.

Kanske får bli SJ istället.
Det kan ju bli dåligt väder och den blir inställd ett par timmar före avgång. Då kan du fortsatt välja återbetalning. Så så länge du har råd att ligga ute med slanten fram tills dess så har du inget att förlora på att vänta med att avboka, och en icke noll chans att få mer tillbaka.

Min poäng är att jag numera känner mig mer otrygg när jag bokar med SAS. Särskilt när man ska pussla ihop resor ned vänner osv. Förut kunde man boka flyg och kolla hotell osv efteråt. Nu måste man kolla allt noga innan man bokar flyget.
Precis så jag ser på det också, men tyvärr innebär denna osäkerhet säkerligen att de lyckas sälja fler flex-biljetter.
Resor är ett av de fall där ångerrätten (14 dagar) inte gäller.
Absolut, därför som jag skrev "på andra saker". Men det kan ändå vara oskäligt att inte tillåta en ändring, kanske särskilt med tanke på att det länge varit mer eller mindre praxis för (seriösa) flygbolag ett erbjuda 24h fri avbokning. Men bara för att jag tycker det är dålig villkor behöver inte någon annan (inkl ARN) göra det.

Absolut, därför som jag skrev "på andra saker". Men det kan ändå vara oskäligt att inte tillåta en ändring, kanske särskilt med tanke på att det länge varit mer eller mindre praxis för (seriösa) flygbolag ett erbjuda 24h fri avbokning. Men bara för att jag tycker det är dålig villkor behöver inte någon annan (inkl ARN) göra det.
Nu blir jag nyfiken - vilken rättspraxis (eller annat rättsligt resonemang) utgår du från då, när den lagstiftning som finns om ångerrätt inte gäller för resor? Finns det något svenskt rättsfall om att det är ett oskäligt avtalsvillkor att inte erbjuda ångerrätt för resebokningar när lagen inte kräver det? För Allmänna reklamationsnämnden hittar väl inte på egna regler utan utgår från lag och rättsfall från tvistemål i domstolar?

Nu blir jag nyfiken - vilken rättspraxis (eller annat rättsligt resonemang) utgår du från då, när den lagstiftning som finns om ångerrätt inte gäller för resor? Finns det något svenskt rättsfall om att det är ett oskäligt avtalsvillkor att inte erbjuda ångerrätt för resebokningar när lagen inte kräver det? För Allmänna reklamationsnämnden hittar väl inte på egna regler utan utgår från lag och rättsfall från tvistemål i domstolar?
Mitt inlägg handlade egentligen bara om min egen uppfattning, vilket jag också skrev. Jag påstod inte att det finns ett rättsfall eller att ARN skulle komma fram till samma slutsats.

Min tanke är snarare att ett avtalsvillkor i vissa situationer kan vara oskäligt enligt avtalslagen, även om det inte finns någon uttrycklig lagregel om just det. Om ett enkelt misstag hade kunnat rättas utan egentlig nackdel för näringsidkaren kan det, enligt min mening, vara oproportionerligt att hålla fast vid villkoret. (Men visst här kan ju SAS hävda att de går miste om försäljningen av flex-biljetter)

Det resonemanget bygger på att avtalslagen är en generalklausul där domstolar ska göra en helhetsbedömning av villkorets skälighet. I konsumentförhållanden ska dessutom särskild hänsyn tas till konsumentens skyddsbehov, vilket innebär att även avtalsvillkor som inte uttryckligen förbjuds i lag kan jämkas eller lämnas utan avseende om de leder till oskäliga eller oproportionerliga konsekvenser i det enskilda fallet.

Vilket jag personligen anser att det gör i detta fallet men återigen, jag uttrycker bara min egen åsikt och kan egentligen ingenting om dessa juridiska förhållanden.

Toppen