Senaste nytt

Anko ny VD för Air Canada (?)

Johan F

Medlem
Spekulationer om att Anko skall lämna SAS och bli VD för Air Canada

Attachments

• IMG_6443.png
    IMG_6443.png
    317,9 KB · Visningar: 196
Nuvarande VD på AC pratar inte franska så därför får han packa ihop, vet inget om Ankos ev franskakunskaper men tycker det vore synd om han lämnade nu. Behöver komma några steg till på det han startat dvs att bli en viktig spelare i SkyTeam

Det kan också vara så att AFKLM vill tillsätta en helt egenvald ny VD. Anko är ju iof KLM:are men han har varit med ett tag nu.

Skulle säga att han har c:a ett år kvar hos SAS för att slutföra transformationen. Drar han nu ser det inte lika bra ut på CV:t.

Såna här övergångar sker ju inte omgående. Det är ganska långa ledtider. Ser det fortfarande dåligt ut om han lämnar om sex månader?

Kanske en lämplig tillbakakaka med tanke på att Ben Smith och många i högsta ledningen på AFKLM kommer från Air Canada.

Vad kan AC erbjuda Anko som han inte redan provat på? Chefer på denna nivå brukar inte vilja ha ännu-ett-jobb-som-är-likadant-som-det-tidigare...

Såna här övergångar sker ju inte omgående. Det är ganska långa ledtider. Ser det fortfarande dåligt ut om han lämnar om sex månader?
Gränsfall. Jag ser Ankos karriär i SAS som den som kommer in och gör om bolaget (med hårda nypor) och har en vision framåt. Sen tar man steg för att satsa och växa och transformera butiken. Sen ser man att nya strategin har effekt (i mer än bara något kvartal), intäkterna ökar, passagerarna strömmar till, verksamheten fungerar och det finns stabilitet. Till slut säger man "mission accomplished", och lämnar över styret till någon mindre visionär VD som fokuserar på att förvalta snarare än att utveckla.

Jag upplever inte att SAS är redo att gå från ett transformativt stadium till ett förvaltande stadium än. Nu har man säkrat finanserna, man har köpt in nya flygplan, man är inte i krig med personalen, och man har gått in i Skyteam. Men kvarstår att få på plats CPH som en naturlig hubb i Europa, kvarstår att dra upp linjerna för att sysselsätta alla plan man köpt in, kvarstår vidare integration med Skyteam (inklusive JV) och kvarstår att reda ut eventuella frågetecken i ägarrelationen. Jag tror inte att det är på plats inom 6 månader, hellre 12-18, och då finns det säkert något annat flygbolag som söker ny VD?

Toppen