Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Man kallar väl inte till presskonferens för att öppna någon linje? Antar att detta är inköp av nya eller gamla maskiner.
 
Spekulationer finns om att SAS huvudkontor i Stockholm ska flytta till Köpenhamn. Men Anko van der Werff säger att det inte är det som nyheten handlar om.
”Det har ingenting med det att göra. Det är ju bara en skylt på en byggnad, det här är mycket större.”

I december uttalade ägarkoncernchefen Benjamin Smith i danska tidningen Finans att Köpenhamn på sikt ska bli en knutpunkt för transfertrafik i nätverket. Flygplatserna i Paris och Amsterdam har nått sitt kapacitetstak.
Att SAS lämnar frösundavik är en dåligt bevarad hemlighet. Lär ju bli Köpenhamn framöver
 
De har ju redan sålt fastigheten till Fortifikationsverket, till bra peng kan tilläggas.
SAS sålde fastigheten redan 2003: https://sv.wikipedia.org/wiki/SAS_koncernbyggnad - så de fick inte ett öre för den senaste försäljningen (såvida de inte köps ut i förtid från sitt hyreskontrakt).
Som bekant har SAS varit under akut konkurshot ett antal gånger under 2000-talet, och successiv sålt av dotterbolag, fastigheter, huvuddelen av flygplansflottan (och leasat tillbaka flygplanen) m.m.
 
Last edited:
SAS sålde fastigheten redan 2003: https://sv.wikipedia.org/wiki/SAS_koncernbyggnad - så de fick inte ett öre för den senaste försäljningen (såvida de inte köps ut i förtid från sitt hyreskontrakt).
Som bekant har SAS varit under akut konkurshot ett antal gånger under 2000-talet, och successiv sålt av dotterbolag, fastigheter, huvuddelen av flygplansflottan (och leasat tillbaka flygplanen) m.m.
Sen signades (eller förlängdes) deras senaste hyreskontrakt 2023/2024 om jag minns rätt?
 
Som sagt är SAS på g att beställa 15-20st A330/350 från Airbus.
Liten nyfiken fråga, klarar en A330-900neo direktflyg mellan CPH/ARN-BKK om luftrummet över Ryssland fortfarande är stängt?
 
Toppen